Google kyttää foorumillakin...

Aloittaja Timpe, 09.02.2016, 23:01:58

« edellinen - seuraava »

Timpe

Huomasin vaihteeksi taas ihan konkreettisena hidastumisena kuinka Google tunkee itsensä ihan joka rakoon analyyseineen yms., kun foorumisivun latautumien katkesi kuin kananlento ja piti odotella Google.com palvelua ja sen kuittausta sivun lataamisesta.... grrr! :realmad: Nebulan palvelimet ovat kyllä nopeita, kun sinne saakka päästiin sivulatauksessa (ks. #2 liitekuvasta). Lisään tähän liitekuvan selaimestani, jossa blokkaan Google Adsense:n, mutta sallin Google AJAX Search API:n (liitekuvasta #1).

Tilanne jossa tuo jumi tuli, oli tämän viestin lisäämisessä. (Viestiin liitetyn kuvan eli Kuvat.fi palvelulähteeltä blokkaan vain Facebook Connectin, joten sieltä tuota Google-kyselyä sivulataukseen ei tietääkseni tullut.) Mutta eipä tällaiselta kyttäykseltä voi nykyaikana juurikaan välttyä ja silti silloin tällöin tuo seuranta nyppää sen verran, että pitää raapustaa jotain ihan palautepalstalle saakka...

t. nimimerkki "Tyhjennän selaimen välimuistia parin päivän välein ja taas pitää ostaa kaupasta lisää alumiinifoliota..."   :tongue:
- Timo Inkinen

mistral

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 09.02.2016, 23:01:58
t. nimimerkki "Tyhjennän selaimen välimuistia parin päivän välein ja taas pitää ostaa kaupasta lisää alumiinifoliota..."   :tongue:

Sori että kysyn sinulle itsestäänselvyyksiä, eli miten tyhjennetään selaimen välimuisti?

Käytän Firefoxia enkä uskalla tyhjentää jos menisi arvokasta mukana. Voiko osina tyhjentää?

Timpe

Asia selviää ihan Googlen avulla etsimällä vaikka sanoja "tyhjennä selaimen välimuisti"...  :wink:
Toki siinä samalla hakuhistoriasi, verkkokäyttäytymisesi, klikkailusi jne. tallennetaan ko. palvelun "nieluun" samalla tavoin kuin tapahtuu muuallakin verkossa. Kävin huvikseni tänään Hesarin, Iltasanomien, Kauppalehden ja YLE:n sivuilla vertaamassa kuinka sivujen lataajia seurataan. Jos luulit, että YLE olisi muita parempi tässä asiassa, niin siellä on "vain" 2/3 kaupallisten sivujen trackereista (seurantakeksit yms.) tyrkyllä koneeseesi. Ks. liitekuvaani.

Lainaus käyttäjältä: mistral - 09.02.2016, 23:38:45
Käytän Firefoxia enkä uskalla tyhjentää jos menisi arvokasta mukana. Voiko osina tyhjentää?

Itse en säilytä selaimessa mitään "arvokasta" kuten salasanoja, käyttäjätunnuksia yms. vaan se on vain pelkkä työkalu tietoverkon minulle arvokkaiden verkon osien käyttöön. Ja jotta voisin käyttää näitä itselleni arvokkaita verkkosisältöjä turvallisin mielin, niin minusta verkkoselaimista kannattaa tyhjentää aika ajoin kaikki ylimääräinen "kuona" pois kokonaan. Ajatuksenani on että selaimen historiatiedot, välimuistit yms. kannattaa kaikki tyhjentää aivan samoin kuin puhdistaisit käyttämäsi keittiötyökalun sen käytön jälkeen.

Sitten se pakollinen "Disclaimer" eli vastuuvapautus allekirjoittaneelle.  :grin:
Jos olet säilönyt erilaisten verkkopalvelujen käyttäjätunnuksia ja salasanoja jonnekin selaimesi uumeniin, niin nämä häviävät sieltä, jos poistat selaimen keräämät tiedot kokonaisuudessaan. Kaikissa verkkoselaimissa voi valita tyhjennyksen yhteydestä, mitä tietoja sieltä kulloinkin hukataan ja kuinka pitkältä ajalta.
Itse olen havainnut hyväksi menetelmäksi tämän toimintamallin:
1.) Tyhjennän kaikki selaintiedot, siinä vaiheessa kun tiedän, että saan palautettua sähköisistä varmuuskopioista, muistivihkoista yms. kaikki tarvitsemani kirjautumistiedot tarpeen mukaan.
2.) Sitten kirjaudun tyhjällä selaimella usein käyttämiini verkkopalveluihin, jolloin selaimen välimuistiin saadaan talteen itselleni tarpeelliset tiedot (=esim. Taivaanvahdin keksit, joilla vahti syöttää tietoni havainnon yhteyteen, Gmailin kaksivaiheisen kirjautumisen vahvistuskoodit tietystä laitteesta jne.) ihan riippuen siitä, mitä palveluita käytän itse säännöllisesti.
3.) Lopetan verkkosurffailun tuon jälkeen kokonaan tuolta päivältä, jolloin selaimeen tallentuvat vain nämä minulle tärkeät jutut eikä muuta.
4.) Seuraavana päivänä (ja sitä seuraavana jne.) voin tuhota webbi-session lopuksi kaikki sen päivän aikana koneelle kertyneet tiedot selaimen välimuistista. "Clear recent history - Today" valinta Firefoxissa on sopiva valinta tuohon päivittäissiivoukseen. Tällöin koneella säilyvät vielä ne tarpeelliset keksit yms. trackerit, joista on oikeasti hyötyä ja kaikki muu loppu-ryönä joutaa laidan yli bitti-roskikseen.

Ja kuten tuosta liitekuvasta näkyy, kaikkea tietoa verkkokäyttäytymisestäsi kerätään ja hyödynnetään hyvin aktiivisesti. Ei näet löydy kovin montaa verkkosivustoa, joka ei seuraisi käyttäjiään.
Tässä yhteydessä URSA ja sen naapurisivustot Google Analytics -seurantoineen ovat varsin harmittomia ilmestyksiä. Ja "Miksi meitä seurataan?" kysymykseen löytyy hyvin yksinkertainen selitys: raha! Kerätyillä tiedoilla tehdään kustannuksellasi rahaa ja jos et sitä tiedä, niin olet heille vain yksi tavallinen "Muppet, joita voi huijata!" :wink: (sangen väljä linkitys, mutta menköön nyt...)
- Timo Inkinen

kjj

Itselläni on jo pitkään ollut uMatrix-niminen selaimen laajennos käytössä, jonka avulla voi sivu- tai domainkohtaisesti ja muutenkin erittäin monipuolisesti estää lähes minkä tahansa kontentin lataamisen. Eli esimerkiksi avaruus.fi-domainista voin yhdellä hiiren klikkauksella estää kaiken liikenteen google-domainin alla oleville sivuille (minkä kyseinen laajennos näyttää itse asiassa oletusasetuksilla jo valmiiksi tekevän).

Tuo laajennos saattaa alkuun vaikuttaa aika monimutkaiselta, mutta kannattaa ehdottomasti tutustua, jos selaimeesi on se saatavilla.

mistral

Kiitti, täytyy yrittää perehtyä asioihin.

Timpe

Jos haluat siistimmän verkkokokemuksen, niin näistä lisäosista on apua Firefoxin kanssa:
https://adblockplus.org/en/
https://www.ghostery.com/
http://flashblock.mozdev.org/
Noilla saa blokattua suurimman osan verkkokuonasta ja tarvittaessa lisättyä hyödylliset sivut "white-list" luetteloon. Kaikki löytyvät Firefoxin lisäosista (add-ons) hakemalla ja ne voi suunnilleen unohtaa normaalikäytössä selaimen yläpalkkiin (=joudun tutkimaan lisäosien asetuksia vasta kun joku "kökkökooderi" ei ole saanut webbi-sivujaan toimimaan pelkällä HTML5-koodilla). :smiley:
- Timo Inkinen

mistral

Olen unohtanut osan salasanoista, tämäkin pitäisi selvittää ennen muistin tyhjennystä, esim tämän foorumin salasana on unohtunut, no uuden varmaan saa kun menee profiiliin klikkailemaan. Täytyy vielä pyytää pikkuveljeltä apua...

pnuu

Lainaus käyttäjältä: mistral - 11.02.2016, 21:59:11
Olen unohtanut osan salasanoista, tämäkin pitäisi selvittää ennen muistin tyhjennystä

Preferences -> Security -> Logins -> Saved logins... -> Show passwords

Ja sitten kun nuo on siivottu, suosittelen käyttämään esim. Keepassx-nimistä salasanasäilöä, jolloin ei tarvitse muistaa kuin sen salasana ja salasanat joilla kirjautuu tietokoneille. Muita ei tarvitse edes itse tietää. Tuo löytyy ainakin Windowsiin, linuxiin, Android-laitteisiin, WPhonelle, iPhonelle, Sailfish OS:lle, ...
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

avanti

Lainaus käyttäjältä: kjj - 10.02.2016, 23:07:22
Itselläni on jo pitkään ollut uMatrix-niminen selaimen laajennos käytössä, jonka avulla voi sivu- tai domainkohtaisesti ja muutenkin erittäin monipuolisesti estää lähes minkä tahansa kontentin lataamisen. Eli esimerkiksi avaruus.fi-domainista voin yhdellä hiiren klikkauksella estää kaiken liikenteen google-domainin alla oleville sivuille (minkä kyseinen laajennos näyttää itse asiassa oletusasetuksilla jo valmiiksi tekevän).

Kokeilin tätä SeaMonkeyhin, mutta yhtään mitään ei tullut minnekään, vaikka se asentui. Sama koskee myös Ghosterya, siinäkin pitäisi ensin tulla konfiguraatiosivut ensiksi, mutta ei edes nappulaa mihinkään kohtaan. Toisaalta AdBlock Plus, ElementHidingHelper ja NoScript toimivat, joten lähinnä ihmettelen vaan.

Tämä siis Linux Ubuntussa Unityllä. Uusinta versiota ei myöskään asenneta tavalliseen tapaan Ubuntun sovellusvalikoimasta tai jostain PPA-lähteestä vaan deb-paketista. Se ei sillä tavalla ole ihan yhteen sopiva, mutta toimii.

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

kjj

Lainaus käyttäjältä: avanti - 12.02.2016, 23:56:30
Kokeilin tätä SeaMonkeyhin, mutta yhtään mitään ei tullut minnekään, vaikka se asentui.

Hmm, outoa. Itse käytän normaalisti Operaa selaimena, mutta asensin nopeasti akateemisesta mielenkiinnosta Seamonkeyn ja testasin siinä umatrixia ja se näyttäisi toimivan minulla ihan ok.

Ja tämä siis Ubuntun versiolla 15.10 ja Seamonkey oli 2.39




avanti

Lainaus käyttäjältä: kjj - 13.02.2016, 00:38:18
Hmm, outoa. Itse käytän normaalisti Operaa selaimena, mutta asensin nopeasti akateemisesta mielenkiinnosta Seamonkeyn ja testasin siinä umatrixia ja se näyttäisi toimivan minulla ihan ok.

Ja tämä siis Ubuntun versiolla 15.10 ja Seamonkey oli 2.39

Tämä on myös Ubuntu 15.10 mutta olisiko Unityllä tekemistä asian kanssa? Joskus ennen Ghostery toimi SeaMonkeyssä, mutta en jaksa muistaa oliko se 10.03 aikaa (ei Unityä) vai 12.04 aikaa (Unityllä). Pitääkin kokeilla uMatrixia Operassa ja Chromiumissa. Chromiumissa ei ole AdBlock Plussaa ja sen ElementHidingHelperiä.

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

kjj

Lainaus käyttäjältä: avanti - 13.02.2016, 23:31:37
Tämä on myös Ubuntu 15.10 mutta olisiko Unityllä tekemistä asian kanssa?

Ei ole Unitystä kiinni - varsinkin kun sitä minäkin tässä käyttelen.

Se umatrixin ikoni pitää muuten hakea sieltä työkalupalkin customize-valikon kautta näkösälle. Teitkö sen?

Siis allaolevan kuvan mukaisesta paikasta:


avanti

Ahaa, no nyt löytyikin, ja toimiihan uMatrix myös SeaMonkeyssa. Thanks.

Enpä ole muissa selaimissa nähnyt, että asennetun lisäosan painike pitää itse hakea näin, tullut ajatelleeksikaan.

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

GaryP

Juuri motkotin samasta asiasta kun en huomannut tätä ketjua.

Minä olen sitä mieltä että sivustot pitää suunnitella niin ettei satunnainen selailija joudu edes
harkitsemaan lisä-osien asentamista, ne ovat aina oma tietoturvariskinsä.

Ylläpito, Karpo, hallitus, tehkää jotain asialle että maksavat jäsenet ovat tyytyväisiä myös tähän
asiaan.

Kiitos

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...