Teleoptiikasta kaukoputkeksi?

Aloittaja joni, 18.01.2016, 23:33:38

« edellinen - seuraava »

joni

Millaisia mahdollisuuksia olisi muuntaa teleoptiikka pieneksi kaukoputkeksi? Itselläni kulkee Tamronin 150-600mm mukana usein ja mielessä onkin käynyt että jos siihen saisi okulaarin jotenkin kiinni. Olisi kätevä korvike esim.lintuputkelle. Putki on Nikonille ja kaapissa olisi holkki okulaarille(M42-kierteellä). Saakohan jostain edullisesti sovittimen Nikon-M42, vai olisikohan jotain muuta ajatusta? Joku viritys pitää varmaan tehdä tapille joka avaa himmentimen. Riitääköhän tarkennusvara jos käyttää kulmapeilin/prisman kanssa?

VP

Kuukkeloippas Lens2scope, niillä tuntuu olevan adaptereja joissa on okulaari valmiina. Sen jos purkaisi holkistaan pois niin varmaan voisi saada toimivan systeemin vaihdettavilla okulaareilla.

-V

Miikka Sikkilä

Lens2scope- hommilta kuulostaa. Muistaakseni niissä oli polttoväli n. 10mm eli aikalailla maaputken arvoilla sitten pääsisit katselemaan!
Miikka Sikkilä - Oulu

joni

Aika hintava tuo lens2scope...
Itse mietin tällaista:
http://www.ebay.com/itm/Nikon-F-Lens-To-M42-Screw-Mount-Camera-Adapter-/280635458836?hash=item41572d4514:g:QkAAAOSwv0tVcndv

Jos tuohon saisi kiinni sitten kulmapeilin ja okulaarit. Lähinnä kulmapeilin kanssa mietityttää että saako vielä tarkennettua äärettömään?
Minulla on kyllä lintuputki mutta ei jaksa telen lisäksi mukana raahata.

kjj

Mä väsäsin objektiivin takatulpasta sekä halpiskulmapeilin irtiruuvatusta 1.25" holkista allaolevan näköisen virityksen. Tuossa backfocuksen kanssa on vähän säätämistä, mutta esim. barlowista irtiruuvatulla linssillä sen saa okulaarin kanssa toimimaan.


Lauri Kangas


avanti

Olisikohan Tamroniin edelleenkin saatavissa omakin adapteri? Luulisi siltä löytyvän mitä vain. Minulla on edelleenkin Tamron Tele-View Adaptor jotain 70- 80-luvulta. Tekee teleobjektiivista kaukoputken ja 90° kulmalla.

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari