Hyviä ratkaisuja tähtitornin rakenteluun?

Aloittaja Timpe, 17.01.2016, 19:00:24

« edellinen - seuraava »

jame1967

Tein 30 vuotta sitten synnyinkotiini laiturin painekyllästetystä ja naulasin sinkityillä .
Täytyypä seuraavan kerran kun poikkean käydä tutkimassa onko romahtanut....

Timpe

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 11.06.2016, 18:21:06
Kyllästetyn puutavaran RT kortti sallii sekä sinkittyjen että ruostumattomien/haponkestävien ruuvien ja kiinnikkeiden käytön, käyttökohteesta riippuen.
http://www.kestopuu.fi/tiedostopankki/140/RT_21_10880.pdf

Jep, tuotakin tuli luettua, kun näistä ruuvi-asioista tuli näin laajalti juttua. Sieltä löytyy mm. tämä "vastuuvapautus" painekyllästäjien kannalta:
"Mikäli kyllästetyn puun kiinnitykseen käytetään muita kiinnikkeitä, tulee ottaa huomioon että kiinnikkeiden kestoikä saattaa olla lyhyempi kuin kyllästetyn puun kestoikä..."

Ja tähän liittyen lisään ketjuun kuvan kuumasinkityistä "tavallisista" ruuveista, jotka ovat olleet terassin kestopuukaiteessa kiinni noin viisi vuotta. Kannattaa huomata, että ruuvin kanta on päälle päin ihan ehjän ja kelvollisen näköinen, vaikka ruuvien kierteet ovat jo vahvasti korroosion syövyttämät! Tuon perusteella kannattaa tsekata tilanne, jos olet käyttänyt tavallisia ruuveja kantavissa kestopuurakenteissa!



Ja tähän seikkaan liittyen tässä observatorio-projektissa on nyt käytössä "pahana poikana" eli ym. korroosioparina kuparinen NTR A kyllästetty "kakkosnelonen" :wink:
(Sen päädystä löytyy näet leima "NTR A LUOKKA * KUPARIKYLLÄSTE".)



Takaisin aiheeseen palatakseni tämän päivän pihaprojektina oli pienen piha-pation laatoituksen tekeminen. Kyseinen rakennelma tulee ketjuun sen takia, että tämä oleskelutila jää jatkossa observatorion kattokiskojen alle ja patiolaatoitus on nyt mitoitettu sopivasti siten, että laatoille mahtuu kaksi terassituolia (näkyvät kasattuina leikkimökin seinänvierustalla) ja tarjoiluvaunu. Saa sitten nähdä kuinka katon kuljetuskiskot tehdään tuon piharakenteen ylitse sujuvasti... :rolleyes:



Noista betonilaatoista pitää sen verran kertoa, että ne ovat noin 20 vuoden ajanjaksolta vähitellen pihalle kerättyjä. Pienissä laatoissa ajan mukana tapahtunut vaihtelu on vähäisempää (vain 10 mm leveyseroja mitoituksessa paksuuden pysyessä liki samana), mutta noissa suuremmissa näkee kuinka betonifirmojen voitontavoittelu on ohentanut betonilaatan paksuutta säännöllisesti. Pihalta löytyi siis isoja betonilaattoja tällainen paksuussarja iän mukaan vanhimmasta uusimpaan: 55-50-45-40 mm :shocked: Käytännön tekemisessä tästä oli sen verran haittaa, että työssä sai unohtaa 100% suorien laattarivien tekemisen.
- Timo Inkinen

DarkSide

Huikeeta on keskustelu. Jotta vapautamme ruuvien valmistajat vastuusta ja kiinnitämme kestopuutapeilla tai
vaijerilla/narulla. Tämä siksi,että päästämme Timpen eteenpäin rakentelussa ajattelematta yli 5 vuoden kestävyden
lupaavien valmistajien pitkien oikeuskäsitteyiden pelosta.
Ps. Siperian lehtikuusi olisi ollut huomattavasti parempi valinta. 

mistral

Tai tavallinen kuusi/mänty joka suojataan riittävän leveillä räystäillä.

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 10.06.2016, 22:53:57
jos olet käyttänyt jotain muuta kuin A4 luokan haponkestäviä ruuveja kestopuun kiinnittämiseen niin tähtitornisi rapautuu käsiisi hetkenä minä hyvänsä? (Ja jos olet hiukankaan varomaton, niin sieltä se korroosio kulkeutuu autosi helmapelteihinkin... :grin:)

:grin: :grin: :grin:

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 10.06.2016, 22:53:57
Tästä elementtirakentamisesta on ollut puhetta "Viänäsen" kanssa, mutta täällä ollaan vielä avoimina ratkaisun suhteen. Kumpi on parempi tai helpompi tapa, pystyrakentaminen vai seinäelementtien tekeminen?

Kyllä lähtisin tuossa hyvän ja tasaisen laatoituksen päällä tekemään nuo seinät elementteinä ja siitä sitten torni pystyyn seinä kerrallaan. Saman tekisin katon kanssa...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

VP

Elementtirakentaminen on hyvä valinta jos tontti sen sallii. Oman hökkelin ympäriltä ei juuri tasaista kohtaa löydy joten päädyin pystyrakentamiseen. Ei sekään varsinaisesti huono vaihtoehto ollut, mutta uskoisin että elementtirakentamisella se olisi ollut helpompaa / nopeampaa.

-V

Timpe

Hyvä juttu, jos elementtirakentaminen saa kannatusta. Tontin puolesta sille ei ole estettä eli tasaista maata löytyy vapaana rakennelman vierestä eli luultavasti kannattaa valmistaa tilapäistaso, jonka päällä nuo elementit voi kasata (kun en luota liikaa pihalaatoitusten tasaisuuteen).

Ruuveista viisastuneena pitänee siirtyä eteenpäin projektin suunnittelussa. "Viänäsen" kesälomat koittavat heinäkuussa ja tässä välissä on mm. oman pojan rippijuhlat, joten seinäelementtien rakentelu yms. alkaa toden teolla vasta noin kuukauden päästä. Mittailin tänään laudanpätkillä millaista kattoa tuonne voisi tehdä ja päädyin alustavasti (omalla perstuntumalla ;-) tällaiseen esimerkkimitoitukseen seinien ja katon suhteen. (Tuossa kuvassa on siis rakennuksen pääty "kaadettu" vaakaan rakennuksen pohjan päälle ja haettu katon mitoitusta sivusta ikään kuin kopin päädystä katsomalla.)



Tarkoituksena on siis tehdä roll-off harjakatto hiukan epäsymmetrisenä ts. etelän antava katon lape on pidempi kuin pohjoiseen antava (etelän seinä on matalampi kuin pohjoisen seinä). Komakallion pojilla syntyi vastaavassa tilanteessa pulpettikatto, mutta täällä olisi halua tehdä harjakatto mm. rakennuksen ulkonäön takia. Rossipohjan korkeus on tuollaiset 38cm ja siihen kun lisätään lattia, niin ollaan jossain 40cm korkeudessa maanpinnasta. Tontilta löytyy leikkimökki/halkoliiteri ja peremmältä pihavarasto, joiden kummankin harjakorkeus on noin 270cm maasta.
Tässä tienolla olisi siis  yksi "psykologinen raja" vastassa, vaikkei se mitään merkitsekään. Tolpan korkeus lattian yläpuolelta on noin 90 cm ja sitten kun sen päälle nostetaan jalustaa ja kaukoputkea, tulee noin 80cm lisävaatimus tilantarpeeseen korkeussuunnassa. Näistä tulee siis yhteensä noin 170 cm minimimitta lattian ja kiinni olevan katon tukirakenteiden väliin. Piirsin nyt vihreällä värillä viivan tuohon korkeuteen ja katkoviivalla toisen tason 190 cm korkeuteen.

Kuinka rakennelman mittoja kannattaa tuosta lähtötilanteesta muuttaa, jotta rakennuksen sisäpuolen hyötymitat saadaan tehokkaaseen käyttöön? Olisi mukava, jos sisällä pääsisi noin 180...185 cm pituinen kaveri seisomaan ainakin rakennuksen keskellä (jalustan lähellä). Katselen nyt mm. tuota katon kallistusta, sillä jos sen laittaisi tuota piirrosta loivemmaksi, tulisi seinien lähelle lisää tilaa. Rakennuksen harjakorkeus on kumminkin minusta riittävä ts. keskeltä löytyy riittävästi korkeutta tähän seisomistarpeeseen nähden. Katon kallistuskulman loivennus tehtäisiin näin ollen sivuseiniä korottamalla. Tuossa esimerkkiratkaisussa etuseinä on 150cm ja takaseinä 170cm korkuinen. (Huom! Näissä mitoissa ei ole mukana tuota sokkelin n.40cm korkeutta)

En nyt osaa hahmottaa rakennusteknisiä vaatimuksia tuonne katon alle eli mitä tukirakenteita sinne tarvitaan, jotta saadaan mahdollisimman vääntöjäykkä (ja lumikuorman kestävä) kattorunko sivulle työnnettäväksi? Ja samaan aikaan pitäisi sisälle saada suurin mahdollinen hyötykorkeus noihin pieniin ulkomittoihin. Heittäkääpä ideoita mikä tuossa mitoituksessa kenties on pielessä ja kuinka sitä voisi parantaa? Siirrettävän katon mukana kulkisi varmaankin yläosa tuosta länsipäädystä eli se pääty liikkuisi katon mukana sen jäykisteenä (ko. pääty näkyy edelliskuvissa pihalaatoituksen puolella). Vastakkaiselle itäseinälle tulee varmaankin oviaukko rakennuksen päätyyn, koska se on ainoa sivu, jonne mahtuu normikokoinen varasto-ovi tuossa mitoituksessa (seinät ovat mm. liian matalia tuolle).  Tolpan sijainti on keskellä rakennusta.

Lisään vielä tähän alle tuoreen olohuonenäkymän pihalle ts. ei tuohon tilaan oikein haluaisi rakentaa mitään kovin suurta rakennuskolossia, kun tuollainen 270cm korkea rakennelmakin jää ihan keskelle pihanäkymää! :undecided: Olen itse pyöritellyt kaavioita Excelin piirtotyökaluilla ja tuo tänään tekemäni "lautamallinnus" auttoi sekin hahmottamaan tilannetta. Seinä- ja kattoelementtejä rakentaessa sen rakennusmestari "Viänäsen" olisi ihan kiva tietää mitä loppusuunnitelmia käytetään kuukauden päästä... :tongue:

- Timo Inkinen

Kaizu

Kasasin omani kevyistä elementeistä. Niitä jaksoi hentorakenteinen tähtiharrastaja yksikseen nostella.

http://www.kaiforssen.fi/building%20site.htm

Kaizu
Kai Forssen

VeskuP

Jos vertaa leikkimökin kattoon niin taitaa olla, että sivuseiniä voisi pikkaisen korottaa niinkuin mainitsitkin.

Tällaista pälkähti Porvoon Pelle Pelottoman mieleen:

Yleisesti ottaen jos tarvitaan sisällä vapaata tilaa, käytetään harjapalkkia. Se kulkee nimensä mukaan katon harjalla pitemmän sivun suuntasesti ja kannattaa yksinään kattovasoja. Tuossa sinun mökissäsi se harjapalkki voisi olla esim. 198x48 puutavaraa(ihan mutulla). Ainoa ongelma tuossa on vaan se että, harjapalkki kantaa ainoastaan päistään. Kattoon vaikuttavat kuormat on sitten tässä(kin) tapauksessa siirrettävä katon pitemmän sivun sivuseinille päätyjen kautta. Tämä kuitenkaan ei tule olemaan mikään ongelma, pientä suunnittelua vain vaatii :wink: Tässä tapauksessa harjapalkkia käytettäessä olisi koko tila käytettävissä kun katto on kiinni(ainoa este olisi se 200mm alaspäin tuleva palkki tuossa sinisen nuolen kohdalla)

Eikö nyt ollut niin, että ainakin toinen pääty liikkuu kiinteänä katon mukana?? Entäs jos pienentäisi kylmästi ovea yläreunasta ja toinenkin pääty liukuisi mukana, silloin voisi käyttää tuota harjapalkkisysteemiä ilman mitään ongelmaa. Saattaa olla, että kuormat saa siirrettyä jotenkin(esim. haruksia, vinoreivuja ym.) käyttämällä vaikka ovi olisikin täysikokoinen, mutta tietysti hankaloittaa hommaa kummasti. Miltähän tämä kuulostaisi??
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

mistral

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 13.06.2016, 18:20:50
Eikö nyt ollut niin, että ainakin toinen pääty liikkuu kiinteänä katon mukana?? Entäs jos pienentäisi kylmästi ovea yläreunasta ja toinenkin pääty liukuisi mukana, silloin voisi käyttää tuota harjapalkkisysteemiä ilman mitään ongelmaa.

Se pääty vaan tulee niin alas että voi olla vaikeaa ohittaa kaukoputkea?

Timpe

Hyviä pohdiskeluja VeskuP, kiitos näistä! :smiley:
Harjapalkista voitaisiin lähteä liikkeelle, mutta mitä tahtuisi jos sille tarjoaisi lisätukea esim. U, I tai T-alumiiniprofiilista, joka kiinnitetään harjapalkin alle? Tuon lisäksi viistotuennat keskemmältä nurkkia kohti, kuten kerroit katon kuormien siirtämisestä päätyihin. Teräskattoa varten tulee kumminkin jonkinlainen ruodelaudoitus rungon päälle, mikä jäykistää sekin rakennetta. "Viänäsen" kanssa keskusteltiin lyhyesti myös kuusivanerin käyttämisestä päätyjen jäykistämiseen. Sen voisi muotoilla vaikka holvikaaren muotoon seinän sisäpuolelle jäykisteeksi. Tuossa on niitä ajatuksia, mitä Pelle Pelottoman apulaiselle syttyi lamppupäähän lukemansa perusteella :wink:

Länsipäätyä on ajateltu liikkumaan katon mukana, mutta tuossa pitää huomioida sen alle jäävän pation kohtalo. Toisin sanoen kiskot ja pyörät pyritään rakentamaan mahdollisimman ylös, jotta patiolle jää mahdollisimman esteetön kulku noiden kiskopalkkien alle talon puolelta. Toisaalta tuon päädyn osuus katon tukevuudessa on kumminkin merkittävä. Toisesta (itä)päädystä pyritään ottamaan mukaan se osa päätyä, mikä saadaan liikkumaan jalustan ja putken päältä sujuvasti. Olisi kumminkin hyvä, jos kattorakennetta saisi tuettua myös sen päädyn avulla jäljelle jäävällä osuudella madaltamatta oviaukkoa (190cm?). Hiukan ristiriitaisia toiveita rakenteesta kaiken kaikkiaan, mutta pitää pohtia asiaa lisää.
Heitelkää tässä välin ideoita ilmaan, jos tuosta irtosi jotain jatkojutun aihetta tai uusio-ideoita. (Ei niitä ole pakko käyttää kaikkia tähän rakennukseen, mutta otsikon alkuperäiskysymys pätee yhä...)
- Timo Inkinen

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: mistral - 13.06.2016, 22:47:26
Se pääty vaan tulee niin alas että voi olla vaikeaa ohittaa kaukoputkea?
Tämä voidaan ratkaista niin, että tehdään palkin kannatukseen saksikattotuolimainen(vilkaiskaa kuuklesta) rakenne siihen päätyyn joka liikkuu kaukoputken yli...

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 13.06.2016, 22:59:28
Hyviä pohdiskeluja VeskuP, kiitos näistä! :smiley:
Harjapalkista voitaisiin lähteä liikkeelle, mutta mitä tahtuisi jos sille tarjoaisi lisätukea esim. U, I tai T-alumiiniprofiilista, joka kiinnitetään harjapalkin alle? Tuon lisäksi viistotuennat keskemmältä nurkkia kohti, kuten kerroit katon kuormien siirtämisestä päätyihin. Teräskattoa varten tulee kumminkin jonkinlainen ruodelaudoitus rungon päälle, mikä jäykistää sekin rakennetta. "Viänäsen" kanssa keskusteltiin lyhyesti myös kuusivanerin käyttämisestä päätyjen jäykistämiseen. Sen voisi muotoilla vaikka holvikaaren muotoon seinän sisäpuolelle jäykisteeksi. Tuossa on niitä ajatuksia, mitä Pelle Pelottoman apulaiselle syttyi lamppupäähän lukemansa perusteella :wink:

Länsipäätyä on ajateltu liikkumaan katon mukana, mutta tuossa pitää huomioida sen alle jäävän pation kohtalo. Toisin sanoen kiskot ja pyörät pyritään rakentamaan mahdollisimman ylös, jotta patiolle jää mahdollisimman esteetön kulku noiden kiskopalkkien alle talon puolelta. Toisaalta tuon päädyn osuus katon tukevuudessa on kumminkin merkittävä. Toisesta (itä)päädystä pyritään ottamaan mukaan se osa päätyä, mikä saadaan liikkumaan jalustan ja putken päältä sujuvasti. Olisi kumminkin hyvä, jos kattorakennetta saisi tuettua myös sen päädyn avulla jäljelle jäävällä osuudella madaltamatta oviaukkoa (190cm?). Hiukan ristiriitaisia toiveita rakenteesta kaiken kaikkiaan, mutta pitää pohtia asiaa lisää.
Heitelkää tässä välin ideoita ilmaan, jos tuosta irtosi jotain jatkojutun aihetta tai uusio-ideoita. (Ei niitä ole pakko käyttää kaikkia tähän rakennukseen, mutta otsikon alkuperäiskysymys pätee yhä...)

Siitä pitäisi lähteä liikkelle, että palkki on pelkkää puuta... Voisi luulla muuta, mutta itseasiassa vähän alle puolet lumikuormasta on tuolla palkilla ja sitäkautta päätyjen varassa.... Jos ei 198x48 tai 248x48millinen lankku kestä, niin sitten voidaan ottaa käyttöön esim. 200x50mm tai 260x50mm kertopuupalkki(käytännössä siis tuon kokoista vaneria :shocked:) Kestää aivan hurjat painot tuolla 2,5m aukkomitalla. Tarkoititko nyt noilla viistotuilla toisinsanoen tuulisiteitä? Siis ne laitettaisiin tässä tapauksessa kattovasojen alapintaan niin että ne menevät ristiin kummallakin lappeella...

No ovipäädynhän voi tehdä vaikka kokonaan liikkumattomana ja sitten se saksikattotuoli siihen niin, että se "törmää" sinne päätykolmioon ja katto vaan menee normaalisti sen ovipäädyn yli.. Saksikattotuolin voisi vuorata jopa puolin ja toisin tuolla vanerilla niin, että "kattotuoli" jää vanerin sisään. Näin tulee todella vahva rakenne! Tuohon patiohommaan pitää vielä paneutua, mutta muuten sehän on sitten siinä!!! :grin:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Jouko_Kettunen

Entisenä rakennesuunnittelijana sanoisin, että pitäkää rakenteet yksinkertaisina. Silloin ne on helppo tehdä ja myöhemmin huoltaa tai korjata. Sivuseinien pitäisi olla matalalla, mutta katon korkealla. Tämä ongelma näyttää olevan amerikkalaisissa liukuvakattoisissa malleissa ratkaistu oheisen kuvan tapaan ja niin olen tehnyt omankin tähtivajani. Kattotuolit on helppo tehdä valmiiksi maassa ja nostella ne sitten yksitellen paikoilleen (onnistuu yhdeltäkin mieheltä). Jos ei halua vinoja tukia sisäpuolelle, ne voi tehdä myös ulkopuolelle, jolloin räystäistä tulee vähän pidemmät. Toinen pääty kulkee katon mukana ja toiseen päätyyn laitetaan saranat niin, että se kaatuu ulospäin.
Naulauslevyille on ihan omat ruuvinsa (kuvan alaosa). Ruuvin kantaan tulee suuri rasitus ja siksi sen tulee olla luja sekä täyttää naulauslevyn reikä kokonaan. Uppokantaruuvit eivät sovi tähän ollenkaan.

einari

Vaikka isäni olikin kirvesmies niin paljon ei niitä geenejä ole minulle valunut (tai sitten ne odottaa piilevänä).
Eli itse voisin kuvitella jotain tällaista:
http://www.homeobservatoryuk.com/?p=rolling.roof.observatories

___
Tapio

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: Jouko_Kettunen - 14.06.2016, 11:38:42
Entisenä rakennesuunnittelijana sanoisin, että pitäkää rakenteet yksinkertaisina. Silloin ne on helppo tehdä ja myöhemmin huoltaa tai korjata. Sivuseinien pitäisi olla matalalla, mutta katon korkealla. Tämä ongelma näyttää olevan amerikkalaisissa liukuvakattoisissa malleissa ratkaistu oheisen kuvan tapaan ja niin olen tehnyt omankin tähtivajani. Kattotuolit on helppo tehdä valmiiksi maassa ja nostella ne sitten yksitellen paikoilleen (onnistuu yhdeltäkin mieheltä). Jos ei halua vinoja tukia sisäpuolelle, ne voi tehdä myös ulkopuolelle, jolloin räystäistä tulee vähän pidemmät. Toinen pääty kulkee katon mukana ja toiseen päätyyn laitetaan saranat niin, että se kaatuu ulospäin.
Naulauslevyille on ihan omat ruuvinsa (kuvan alaosa). Ruuvin kantaan tulee suuri rasitus ja siksi sen tulee olla luja sekä täyttää naulauslevyn reikä kokonaan. Uppokantaruuvit eivät sovi tähän ollenkaan.
Tässä on vaan sellainen ongelma, että tuo patiohomma ei sitten onnistu, koska katon tuet ovat tuolla takana todella matalalla. Nythän muuten samalla sitten selvisi minkäkokoisen harjapalkin tarvitset, koska Joukohan sen osaa mitoittaa :wink:

Lainaus käyttäjältä: einari - 14.06.2016, 11:55:57
Vaikka isäni olikin kirvesmies niin paljon ei niitä geenejä ole minulle valunut (tai sitten ne odottaa piilevänä).
Eli itse voisin kuvitella jotain tällaista:
http://www.homeobservatoryuk.com/?p=rolling.roof.observatories

Ehkä ne taidot sieltä heräävät :grin: Vähän samaa vikaa, vaikka äitini oli pankissa töissä, minulla jotenkin raha vaan polttaa käsissä :cry: Tuolta Tapion laittamasta linkistä näkyy muuten yksi erittäin hieno yksityiskohta. Noiden palkkien tuenta tuossa tornissa on ratkaistu mielestäni hienosti. Tuo on yksinkertainen ja siro, ja lisäksi noin tekemällä patio pysyy suht esteettömänä...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro