Kaukoputki vai objektiivi kameraan, polttoväli yms tyhmiä kysymyksiä

Aloittaja Slaya83, 10.01.2016, 12:29:40

« edellinen - seuraava »

Slaya83

Hei

Minulla on Olympus Pen e-pm2 kamera ja siihen perus 70-200 putki huonolla valovoimalla. Olen kuvannut sillä hieman andromedaa, orionin sumua yms omatekemällä ladonoviseurannalla. Tarkoituksena olis hieman päivittää kalustoa tälle keväälle tai viimeistään ensi syksyksi. Säästän rahaa ja mietin tässä seuraavia asioita...

1) Minua himottaisi sky-watcherin ed80 putki. Kävisikö se kuvaamiseen ja katsomiseen? Siinä on muistaakseni 600mm polttoväli, eli käyttäytyykö se samalla lailla kuin kameran 600mm objektiivi jos lyön siihen t-adapterilla kameran kiinni? Eli ei ole paljoa "parempi" kuin minun 200mm putki? Ei paljoa saturnusta kuvailla??

2) Mutta jos tuohon sw ed80 putkeen panee esim 10mm okulaarin tulee suurennusta 60x, sillä vissiin sit näkee jo saturnuksen ja jupiterin ihan jees?

3) Onko eq3 jalusta tuohon komboon hyvä?

4) muita ideoita eli haluan kuvata ja katsoa planeettoja ja sumuja

einari

1. Ed80 on hyvä perusputki jolla Saturnuksen renkaat jo näkyy ja sopii syvään taivaaseenkin (joskin on nykymittapuun mukaan aika 'hidas' - saa siihen tosin lyhentäjänkin laitettua). Barlowilla sitten saa tarvittaessa enemmän polttoväliä.
2. Visuaalisesti joo - kuvauksessa ei juuri yleensä okulaareja käytellä.
3. On joo hyvä lähtötason jalusta joka riittää ed80:lle (mutta kasvuvaraa ei juuri ole).
___
Tapio

Miikka Sikkilä

ED80 hyvä kuvaamiseen, varsinkin uudempi mikrotarkentimella varustettu malli. Täältä voit käydä syöttämässä kameran, kaukoputkien ja okulaarien parametrejä ja näet suuntaa-antavasti, miltä kohteet sitten esimerkiksi kuvattuina sinun laitteistollasi näyttäisivät.
http://www.12dstring.me.uk/fov.htm

Dubletti toimii rakenteena monesti erittäinkin hyvin tähtikuvaamisessa, fotonien matka kulkee vain kahden elementin kautta kameran kennolle ja tämä osaltaan ei olennaisesti heikennä putken valovoimaisuutta (vs. monielementtinen kameran teleobjektiivi). Toki tämä ei tarkoita sitä, etteikö myös telellä saisi vallan mainioita kuvia aikaiseksi.
Miikka Sikkilä - Oulu