RIP Astrobin

Aloittaja JVO, 05.11.2015, 16:26:39

« edellinen - seuraava »

JVO

Tuli spostia äsken, siinä kerrottiin että Astrobinistä tulee maksullinen palvelu lähitulevaisuudessa. Ilmaisversioon tulee vakavia rajoituksia, mm. kuvien maksimimäärä tilillä putoaa kymmeneen! Tämä ei siis ole kymmenen kuvaa viikossa, tai kuussa, vaan koko tilillä. Nykyisenkaltaisesta Astrobinistä pääsee kuitenkin nauttimaan maksamalla 36 euron vuosimaksun.

Oman tilini taidan poistaa, vaikkei tuolla juuri käyttöä ole ollutkaan eikä ensi vuoden alusta ole senkään vertaa, koska en voi ladata sinne enää kuvia ollenkaan kun niitä on enemmän kuin tuo kymmenen.

Timpe

Ihmettelinkin jo tuon palvelun ansainta/ylläpitologiikkaa täällä:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=13032.msg121557#msg121557
"ts. ilmainen lounas on minusta edelleenkin mahdoton haave kaikille."
- Timo Inkinen

wm-x

Niin harva asia on enää ilmaista. Jos palvelu toimii ja ihmiset pitävät palvelusta niinkuin tässä tapauksessa ilmeisesti on. Sietää siitä hieman maksaakin. Itse en siis käytä tuota astrobiniä. En siksi että en pitäisi astrobinistä vaan yksinkertaisesti laiskuuttani käytän tuota photobuckettia(mihin olen tottunut). Se ei ainakaan toimi niinkuin pitäisi ja mainoksia/pop uppeja yrittää tarjoilla kokoajan.

naavis

Meikäläinen on jo pidempään lahjoittanut kympin kuussa Astrobinille, joten 36 euron vuosimaksu ei tunnu kovin kamalalta. Tähtikuvauskamppeiden mittakaavassa 36 euroa on muutenkin aika pieni menoerä. Mieluummin maksan hyvästä palvelusta kuin katson sen täyttyvän mainoksista. Tiedän myös, että rahat eivät mene millekään suurelle sydämettömälle korporaatiolle vaan Suomessa asuvalle Salvatorelle. :grin:

TimoSu

Itse vasta loin astrobin tilin (yksi kuva ladattuna palveluun)ja minusta pieni vuosimaksu on ok. On ollut mukava katsella toisten kuvia ja kuviin liitettyjä tietoja. Minulle hyödyllistä. Mm. platesolver on hieno.

Timo


tila

Minullekkin 36€ vuosimaksu on pienempi kuin nykyinen lahjoitus jonka olen mielelläni tehnyt hyvästä palvelusta. Tässä harrastuksessa tuo 3€ kuukautta kohti ei ole kohtuuton maksu.
Teppo Laitinen

ollia

Maksuhan ei iso ole ja varmaan itse päädyn sen maksamaan.

Mutta (ja aika iso mutta omasta mielestä) en oikein ole varma että tämän päätöksen kanssa on täysin ymmärretty loppuun että mitä ollaan tekemässä. Heti nopeimmin silmille pistävä ongelma on se, että uudistettuja asioita pitää selvästi odottaa pitkän aikaa. Ymmärrettävämpää käyttäjän kannalta olisi jos palvelu muuttuisi maksulliseksi samalla kun tulisi uusia ominaisuuksia jne. Tietenkin tuota voi perustella niillä kustannuksilla mutta loppujen lopuksi hyvin harva palvelun käyttäjä varmaankaan välittää.

Ja tuosta päästäänkin siihen isoon ongelmaan jonka tässä näen: Ne ihmiset jotka oikeasti välittävät astrobinin "yhteisöstä" ja kehityksestä hyvin todennäköisesti jo lahjoittavat vapaaehtoisesti palvelulle. Kun taas ainakin kaiken perusteella mitä itse olen nähnyt ehdottomasti valtaosa käyttäjistä käytännössä käyttää astrobiniä imgur/flickr kopiona omien astro kuvien hostaamiseen. Ja ovatko sitten tuo nova.astrometry.net pohjainen plate solvaus ja tykkäys namiska tälle ihmisryhmälle niin tärkeitä että he pulittavat tuon 36€ vuodessa? Jos pitäisi itse veikata niin veikkaisin ei. Varsinkin jos rahalleen ei saa kättelyssä uutta merkittävää toiminnallisuutta.
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

JVO

Poistin tilini kun ei tuolla ilmaisversiolla tee enää yhtään mitään.

Tertsi

Lainaus käyttäjältä: naavis - 05.11.2015, 22:24:31
Tähtikuvauskamppeiden mittakaavassa 36 euroa on muutenkin aika pieni menoerä.

Juuri näin. Meitsi ostaa premium tilin.
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

kvahlman

Lainaus käyttäjältä: ollia - 06.11.2015, 17:07:57
Mutta (ja aika iso mutta omasta mielestä) en oikein ole varma että tämän päätöksen kanssa on täysin ymmärretty loppuun että mitä ollaan tekemässä.

Blogitekstistä saa ainakin sen käsityksen että joko panostetaan tällä tavalla rewriteen tai sitten palvelu ajetaan alas jos ei heti niin vähän myöhemmin. Siinä mielessä kannattaa yrittää löytää tarpeeksi maksavia asiakkaita jotta palvelulla on edes mahdollisuus tulevaisuuteen, vaikka "imgurpopula" kaikkoaisikin.

VP

Mjoo, taitaa poistua minunkin tili käytöstä. Muuta en ole tuolla juuri tehnyt kuin tökkinyt kuvia huvikseni muiden katsottavaksi.

Plate-solve on kyllä hyvä, jos toimii. Mutta mielestäni sillä on enemmän painoarvoa kuvatessa, pistin tästä vinkkiä APT:n tekijöille (vai tekijälle?). Kuitenkin he sanoivat ymppäävänsä samantyyppisen tunnistuspalikan softaansa joten viimeistään siinä vaiheessa Astrobin on itselleni hyödytön.

Meitä on toki moneen junaan, onhan Astrobin hyvä paikka julkaista omia kuviaan kaikkine toimintoineen ja yhteisö on toki hyvä. Itselleni noilla tykkäyksillä ei juuri ole painoarvoa, jos vaikka kerran parissa viikossa joku kertoisi oikeasti mitä mieltä on kuvasta ja miten sitä voisi parantaa ihan valokuvallisesta näkökulmasta niin asia olisi täysin eri.

-V