Tähtikuvaongelma

Aloittaja einari, 04.11.2015, 19:41:47

« edellinen - seuraava »

einari

Niin siinä vaan tuntuu käyvän että kun pääsee muutaman askeleen eteenpäin niin samalla tulee uusia (yllättäviä) ongelmia.

Nyt siis sain erilaisia säätöpalikoita -T2-kierteisiä säätö- ja tilttirenkaita ja adapterin jolla sain lyhentäjän kierteellä linssiputkeen kiinni.
Tämä tuntui jonkin verran auttavan ortogonaalisuusongelmiin, mutta nyt syystä tai toisesta kuvissa on outoja tummempia sirppejä/kaaria. Ja flätitkin vaan ylikorjaa.

Esimerkkikuva täällä (pinottu ilman kalibrointikuvia) ja pinottu flättikuva.

Heijastusta jostain ?
___
Tapio

mickut

Lainaus käyttäjältä: einari - 04.11.2015, 19:41:47
Nyt siis sain erilaisia säätöpalikoita -T2-kierteisiä säätö- ja tilttirenkaita ja adapterin jolla sain lyhentäjän kierteellä linssiputkeen kiinni.
Tämä tuntui jonkin verran auttavan ortogonaalisuusongelmiin, mutta nyt syystä tai toisesta kuvissa on outoja tummempia sirppejä/kaaria. Ja flätitkin vaan ylikorjaa.

Näyttää mahdolliselta. Valitettavan monissa loitoissa on sileä sisäpinta, mutta siitä selviää joko maalaamalla mattamustalla pienoismallimaalilla tai mustalla kangasteipillä (kunhan huolehtii että reunat jäävät puristuksiin, eivätkä lepata valokartiossa).

Itse ainakin olen löytänyt yllättävistä paikoista heijastuksia yksinkertaisella metodilla: pelkkä kamera pois, silmä tilalle vähän matkan päähän ja putki osoittamaan valonlähteen viereen tai sen reunaan.

-A

Ashrak

Näyttää pölyhiukkasilta lasipinnoilla/ kennolla.
.jpg or you didn't see anything.

einari

Taisi selvitä että kyseessä on valovuoto jossain kohtaa kuvausjunaa.
Kun sisältä laittoi valot pois tai kaihtimet päälle niin ylimääräiset kaaret hävisi (kun kuvaan siis parvekkeella)..
Nyt tarvii vaan ottaa testivalotuksia niin että sojottaa valolla ja tutkii mistä kohtaa vuotaa.
___
Tapio

Kaizu

Kuvaatko peilijärkkärillä? Ne vuotaa etsimen kautta.

Kaizu
Kai Forssen

einari

Juu, tämä on tiedosssa mutta nyt oli ccd-kamerasta kyse.
___
Tapio

einari

Lisätestausta niin että putken business-pää tulpattu ja taskulampulla sojottamaan kuvausjunaa eri paikoista samalla kun ccd-kamera ottaa sarjakuvaa.
Niinhän siinä kävi että fokuserin raoista se valo pääsee karkaamaan tekemään häiriöitään.
Eli täytyy tuokin aukko peittää jotenkin.

Samalla sain päähäni testata kollimointia sisätiloissa.
Kerrostaloasunnossamme onneksi on noin 20 metriä pitkä tila.
Eteisen seinään teippasin led-valotaulun jonka olin peittänyt mustalla kartongilla johon olin neulan kärjellä tehnyt reikiä.
Ja kyllä komeasti sain keinotähdet näkyviin ja myös saman tiltin mitä oikeilla tähdillä.
Samalla totesin että kierrekiinityksellä tähdet on nurkissa parempia kuin normaalilla ruuvipuristusvirityksellä.
Muutama kuva koejärjestelystä samassa paikassa.
___
Tapio

vehnae

Lainaus käyttäjältä: einari - 19.11.2015, 19:59:13
Eteisen seinään teippasin led-valotaulun jonka olin peittänyt mustalla kartongilla johon olin neulan kärjellä tehnyt reikiä.

Itse olen tehnyt vastaavaa sisätilahommaa laittamalla puhelimen/tabletin/tietokoneen näytölle mustan kuvan jossa on yksittäisiä vihreitä pikseleitä. Todistetusti myös toimiva ratkaisu.