Sky-Watcher Startravel 102/500

Aloittaja jperala, 27.10.2015, 21:50:25

« edellinen - seuraava »

jperala

Pieniä huomioita tuosta az3 jalustasta, pystyliikunta toteutettu käsittämättömän huonosti, kaipaa kampea mistä väännellä putken asentoa. Nyt joutuu vääntämään putkesta niin ei ole kovin hienovaraista se liikuttelu, lisäksi on pidettävä aika tiukalla mutteria tai lakkaa hienoliikunta toimimasta.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Tane

#46
 Minulla oli ensimmäinen kaukoputki SW Startravel 120/500 tuolla az3 jalustalla. Putki painoi neljä kiloa ja meni siinä juuri ja juuri. Putken lyhyydestä oli apua. Enkä silloin värivirheeseenkään kiinnittänyt isommin huomiota ennen kuin kokeilin järkkärin kanssa. Mutta muutenhan se oli mukava "ottaa, napata ja mennä" kuten tuolla isossa maailmassa sanotaan ja lähteä havainto reissulle...Aloittelijalle sopi yksinkertainen manuaalinen, ei piuhoja, pattereita. Sen jälkeen on niitäkin koeteltu pakkaskelejä myöten ja aina vain hankalammaksi se tuli. Nyt ymmärränkin mieluummin kaksi eri asiaa: Yksinkertaiset, helposti siirreltävät, hetkessä asennettavat matkakamat ja jos kiinnostusta riittää niin monipuolisempi "automatiosetti"(johon eq:t ja gotot sähköistettyine sovellutuksineen kuuluu) kiinteällä paikalla.
Celestron C14,

jperala

Tuo "mukaan ja matkaan" ominaisuus on varmaan parasta tuossa kokoonpanossa, ei tarvi hieroa ja äheltää, kamat kainaloon ja ulos. Ero mikä tuli tuon 2" diagonaalin kanssa on huikea, kuuhun kun käänsi putken niin okulaarista tuli valomiekka silmään, 1.25" kamojen kanssa ei ollut kirkkausongelmia ? Aika paljon vaikuttaa mitä tavaraa okulaarin ja linssin välissä on.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jperala

Tal-2 mukana tullut 25mm oku toimii vallan mainiosti F5 linssiputken kanssa, eilen kävin hieman haravoimassa taivasta ja totesin että toimii paremin jopa kun 25mm kohki, varmaan Tal okun laajemmasta näkökentästä. Myö katselumukavuus on parempi johtuen varmaan isommasta linssistä.

SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jperala

Kävipä hassusti, tilaamani hyperionit ovat postin mukaan joutuneet vahingossa Joulupukin rekeen, joten pääsen testaamaan vasta 24. päivä, no siihen asti mennään vanhoilla. Onko Joulupukille puhelin-numeroa jos yrittäisi korjata tilanteen :)
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jperala

Lisää pilvisakkoa, koitin kiertää pilvisakkoa laittamalla hankinnat lahjalistalle, mutta ei näytä auttavan :)

2" barlow pitäisi vielä hommata niin alkaa paketti olemaan kasassa. Onko SW ED 2" versiosta kokemuksia tai muita hyviä vaihtoehtoja ?

edit: tilattu tuo sw ed 2" :)
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jperala

#51
Nopealla laskutoimituksella pääsin seuraavaan tulokseen hyperionit+barlow

3.5 mm hyperion
2" 22 mm
2"+barlow 11mm

21mm hyperion
2" 30mm
2"+barlow 15mm

Meniköhän oikein ?
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Tane

 Minulla oli monta vuotta SW ED Deluxe 2" barlow. Hinta 2008 villestä silloin ostettuna joku kuusikymppiä. Riittävän hyvä isoksi barlowiksi, en voi kuvitella tarvitsevani parempaa. Olen huomannut että tuossa hintaluokassa alkaa olemaan laatua. Planeettakuvauksessa viisikymppiä maksava Tal 1,25" on päässyt vähintään samaan kuin kolmekertaa kalliimpi Televue.
Celestron C14,

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: jperala - 09.12.2015, 12:06:32
Nopealla laskutoimituksella pääsin seuraavaan tulokseen hyperionit+barlow

3.5 mm hyperion
2" 22 mm
2"+barlow 11mm

22mm hyperion
2" 30mm
2"+barlow 15mm

Meniköhän oikein ?

Näinhän se on! Mutta sitä en tiedä mitä tapahtuu tuon barlown kanssa, kun kuva huononee jo muutenkin ilman tuota etulinssiä...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

jperala

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 09.12.2015, 21:28:01
Näinhän se on! Mutta sitä en tiedä mitä tapahtuu tuon barlown kanssa, kun kuva huononee jo muutenkin ilman tuota etulinssiä...

Mitä olen asiaan perehtynyt niin ei tuo ed barlow kuvaa suttaa, ainakaan muiden okujen kanssa, onko sitten hyperioni jotenkin "poikkeava" toiminnaltaan niin sen näkee sitten.
Tuota en tiennytkään että etulinssistön poisto tuhoaa kuvan ? ainakaan en ole siihen viittaavaa löytänyt mistään.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: jperala - 09.12.2015, 21:34:53
Mitä olen asiaan perehtynyt niin ei tuo ed barlow kuvaa suttaa, ainakaan muiden okujen kanssa, onko sitten hyperioni jotenkin "poikkeava" toiminnaltaan niin sen näkee sitten.
Tuota en tiennytkään että etulinssistön poisto tuhoaa kuvan ? ainakaan en ole siihen viittaavaa löytänyt mistään.

Tästä ketjusta esim. Ari Haaviston kommentti, tutkin tuota kovasti tuolloin ja löysin muutamia muitakin painavia kommentteja ja siksi päädyin itse 24 milliseen...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

mistral

#56
Lainaus käyttäjältä: jperala - 09.12.2015, 12:06:32

22mm hyperion
2" 30mm
2"+barlow 15mm

Olen ymmärtänyt että esim 22mm hyperionin etuosa ON barlow jonka kerroin on 1,36x. Kun sen ottaa pois ja laittaa tilalle 2x barlowin niin sen polttoväli on 15mm. Ja reuna-alueet säilyy hyvinä tai jopa paranee 22mm pakettiin verrattuna.

muokkaus
No tietysti etuosalla voi olla muukin tarkoitus kuin barlow, ehkä se korjaa kuvaa muullakin lailla - esim flatterina?

jperala

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 09.12.2015, 22:05:03
Tästä ketjusta esim. Ari Haaviston kommentti, tutkin tuota kovasti tuolloin ja löysin muutamia muitakin painavia kommentteja ja siksi päädyin itse 24 milliseen...

Ymmärsin että koski 17mm ? vai päteekö kaikkiin, onhan se selvä että reuna-alueet kärsii kun nappaa etuosan pois, mutta että menisi ihan kelvottomaksi en jaksa uskoa. Nyt tietenkin täytyy ottaa huomioon vaatimustaso, oma ei välttämättä ole niin tiukka kuin muilla käyttäjillä. Vähän sama kun valokuvauksessa, jonkun mielestä kittilaseilla ei voi kuvata, itse kyllä onnistun siinä ihan siedettävästi :)

Mutta tuon ED barlowin kanssa tuskin tulee ongelmia.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jperala

Kävi niin että piti sittenkin päästä käpelöimään :) kunnon möhköjä !



SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jperala

Kyllä hyperionin kanssa pitää focuserilta alkaa jo vaatimaan jotain, en tiedä miten tuo vanha suoriutuisi noiden kanssa. Ei tuo uusi ole moksiskaan noista vielään.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson