Apua kuvaukseen - kosteus, tarkennus, kohdistus, coma vai mikä?

Aloittaja AaJii, 13.10.2015, 21:28:48

« edellinen - seuraava »

AaJii

Hei,

Pääsin kuvaamaan mökin pimeydessä su-ma -yönä. Kolme tuntia kuvasin ja olin iloinen melko hyvästä napasuuntauksesta ja onnistuneesta guidauksesta. Phd2 näytti -1.00' virhettä, RA RMS noin 0.2, jotka ovat kai ihan ok. Jouduin heittämään kaikista ottamistani kuvista vain muutaman veks koska tähdet menivät viiruiksi. No se ei ehkä ollut kuitenkaan varsinainen ongelma, vaan joku aivan muu (ks.liite). Mietin kovasti mikä. Tähdet erityisesti reuna-alueilla ovat aivan kamalan näköisiä ym. Mikä tässä on vikana?

Mietin, oliko kosteus yksi syy. Yö oli lämmin ja kosteutta tiivistyi ajoittain. Kuivasin käsipelillä putkea hiustenkuivaajalla, mutta toki kun kuvasin lähelle taivaanlakea, en oikeastaan päässyt varmistamaan, kuivuiko correctorplate varmasti. Mietin, onko tässä vain kyse siitä, että putkeni on perus C8, eli ei flat field ei ollenkaan, mutta ei nyt näin luokatonta jälki voi olla. Olen kuvannut huomattavasti paremmalla laadulla aikaisemmin. Mietin myös, oliko focus kohdallaan, mutta ei kai sekään ole syynä koska juuri ennen kuvauksen aloittamista varmistin fokuksen Bahtinovin maskilla ja hyvältä näytti. Voikohan mirror shift tehdä sitten tämän? Entä se, että kuvasin todellakin korkealla olevaan kohdetta (alt. 77) ja peili ei pysy niin hyvin paikallaan? Näitä hypoteeseja olen mielessäni pyöritellyt, mutta hyvät kommentit tulevat tarpeeseen.

Ohessa yksi 4min iso 1600 valotus Bubble Nebulasta modatulla Canon 1000d:llä, jossa CLS CCD filtteri. Kuvausputki on Celestron C8, AVX-jalustalla + 6.3 corrector/flattener.

anttij
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

TimoSu

Itsellä C8EHD ja se on aika tarkka siitä, että kennon etäisyys reduserilta on oikein. Itse veikkaan tätä yhdeksi syyksi ja toiseksi pientä fokusoinnin epätarkkuutta. Nämä siis aloittelijan arvioita ja toivottavasti myös kokeneemmat kommentoivat.

Terv.
Timo

Timpe

Lainaus käyttäjältä: AaJii - 13.10.2015, 21:28:48
Mietin, onko tässä vain kyse siitä, että putkeni on perus C8, eli ei flat field ei ollenkaan, mutta ei nyt näin luokatonta jälki voi olla. Olen kuvannut huomattavasti paremmalla laadulla aikaisemmin. Mietin myös, oliko focus kohdallaan, mutta ei kai sekään ole syynä koska juuri ennen kuvauksen aloittamista varmistin fokuksen Bahtinovin maskilla ja hyvältä näytti. Voikohan mirror shift tehdä sitten tämän? Entä se, että kuvasin todellakin korkealla olevaan kohdetta (alt. 77) ja peili ei pysy niin hyvin paikallaan?

Tuosta on kyse. Kuvassasi on fokusepätarkkuutta (luultava syy juurikin tuo SCT:n "mirror shift", ks. http://www.cloudynights.com/topic/463047-is-there-a-way-to-fix-sct-mirror-shift/). Kuvan komavirhe on perus-SCT:n natiivituotosta huonon tarkennuksen korostamana, mutta komavirhe ei enää näy noin selvästi kun saat tarkennuksen pysymään paikallaan.
- Timo Inkinen

AaJii

Kiitos kommenteista. Näyttää siis, että mirro shift on tässä kyseessä. Onkohan se niin, että peilin liikkuminen korostuu ongelmana erityisesti juuri kun kuvataan lähes suoraan ylöspäin? Kuvasin parisen viikkoa sitten Iiris nebulaa ja samanlainen oli kuvanlaatu. Kuvasin parisen viikkoa sitten Iiris nebulaa ja samanlainen oli kuvanlaatu. Elokuussa taas Veil Nebulaan kuvatessa sain aikaan todella tarkkaa jälkeä, eikä lopputulosta tarvinnut kropata juuri lainkaan.
anttij
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod