TS Imaging Star pikku APO - kokemuksia / mielipiteitä

Aloittaja Lave, 11.10.2015, 09:21:37

« edellinen - seuraava »

Lave

Terve,

Kuvailen tähtiä objektiiveilla. Pisin on Sigman 70-200 mm F2.8 APO ja siinä 2X palikka. No lasihan sinänsä on ihan ok, paitsi että mun lasi ainakin alkaa vääristää aika heti keskustan jälkeen, eikä edes tasaisesti. Oikeaa kulmaa kohti vääristyy enemmän. Eli siis käytännössä tähdet pisteitä keskellä mutta amerikkalaisia jalkapalloja kulmia kohti. Seurantalaitteena käytän Astrotrakiä, joka se toimii ihan hyvin tarkoituksiini. Yleensä otan minuutin mittaisia valotuksia, mutta jopa 3 minuuttiset ovat onnistuneet. Käytän croppikennoista kameraa.

No, selailen päivittäin putkifirmojen sivuja ja olen jotenkin saanut fixaation tähän: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p7085_TS-Imaging-Star71---71mm-f-4-9-Imaging-APO---covers-full-sized-sensors.html

Sehän on mitaltaan 'vain' 347 mm, mutta en haluaisi sijoittaa (vielä) uuteen mounttiin, jonka tarvitsisin jos hnkkisin isomman APOn, esim jonkun 600 millisen . Eli löysin kyllä jo ketjun 'pienist' APOista' mutta tätä mallia ei olla käyty vielä tiettääkseni täällä läpi. Teleskope-Expressin ihmiset kehuvät tämän putken maasta taivaaseen. Ja olisihan tuo kätevän pienikin.

Onko teillä jotain mielipiteitä?

-Lave
'My God, It's full of stars'

Primary:
8¨Boren & Simon
Atik 460ExM, Astrodon Filters
Skywatcher AZ-EQ6

Travel:
TS Imaging Star 71mm f/4.9 Imaging APO
Nikon D7100
Astrotrac

Softa: Pixinsight, Photoshop, LR

VP

Henk. kohtaisesti punniskelin saman asian kanssa jokunen viikko sitten. Teletuubi teki suttua ja pieni APO linssiputki vaikutti järkevältä. Astrotracilla olen saanut parhaimmillaan minuutin valotuksia 750mm polttovälillä, tosin tämä vaatii tuuletonta yötä ja hyvää napasuuntausta. Nykyisellä linssiputkella (474mm) onnistuu helposti minuutin, jopa 1,5min valotukset.

Isoin ongelma on ehdottomasti jalustan tukevuus, Astrotrac kantaa muistaakseni 15kg. Jalusta oli alunalkujaan Benron perusjalusta. Vaihtui muutama päivä sitten samanlaiseen mitä käytetään esim. EQ5 ja valotusajat pitenivät puolella minuutilla ensimmäisellä käyttökerralla.

Eli jos halajat pitempää polttoväliä, ei seurannassa pitäisi olla juurikaan ongelmaa. Sinne 600mm yli ei ehken kuitenkaan kannata mennä kovin paljoa.
Tähän päädyin itse, ei valittamista lukuunottamatta pientä vääristymää kuvakentän reunoilla. Kroppikennolla tuo ei ole ongelma.
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p6806

Lave

Juu lueskelin näitä ketjuja. Joo Astro kestää sen 15 kiloa mut mun tarkkuuspää lupaa vaan max 5. No, eipä se ole kilosta kiinni mut ei sitä nyt viitti alkaa ylittää rajusti. Mä ajattelin et jos tää on niin hyvä tää TS IS 71 mm mitä toi Teleskope Service hehkuttaa ni voisin siihen sijoittaakkin. Sehän tossa kiinnostaa et mitään korjausflättereitä ei tarttis, ei edes jos joskus hommaa täyskennosen kameran. Mut myyntipuheet on aina myyntipuheita, toi on kuitenkin ton kokoluokan kalleimpia putkia et mukavahan noita on myydä. Tarpeeks harmittaa ettei toi mun Sigma saa piirrettyä pyöreitä tähtiä kun se on muuten kyllä hyvä.

Uuden mountin aika tulee sit joskus, ja ehkä sitten voi harkita myös jotain isoa putkea. Mut se on sit sen ajan pohdinta.
'My God, It's full of stars'

Primary:
8¨Boren & Simon
Atik 460ExM, Astrodon Filters
Skywatcher AZ-EQ6

Travel:
TS Imaging Star 71mm f/4.9 Imaging APO
Nikon D7100
Astrotrac

Softa: Pixinsight, Photoshop, LR

VP

Vaihda tarkkuuspää kunnolliseen kuulapäähän. Noilla polttoväleillä ei ole niin vaikeaa sommitella kuulalla, kunhan käyttää kitkajarrua. Esim Benro B4 on hinta-laatu suhteeltaan aika hyvä. Astrobinistä tietysti löytää testikuvia hakutoimintoa käyttämällä.

Lave

Joo kameran alla mulla on Manfroton todella hyvä kuula (kameran salamakengässä punapiste) eli sommittelu on suht helppoo, mut Astrotracin ja jalustan välissä on Manfroton 405 Geared tarkkuuspää. Tarkistin just ja 7.5 kiloa se lupaakin, eli se on nyt se mun maximi koska se on pienin luku mikä mun systeemistä löytyy. Ja täytyy kyl sanoa et polar aligment onnistuu tolla tarkkuuspäällä tosi helposti. Mä laitoin meiliä tonne Teleskope-Serviceen. Katsotaan nyt mitä he suosittelevat pikku-APOksi. Varmaan tätä mut pyysin vaihtoehtoja monikossa...

-Lave
'My God, It's full of stars'

Primary:
8¨Boren & Simon
Atik 460ExM, Astrodon Filters
Skywatcher AZ-EQ6

Travel:
TS Imaging Star 71mm f/4.9 Imaging APO
Nikon D7100
Astrotrac

Softa: Pixinsight, Photoshop, LR

Lave

Noniin, toinen vaihtoehto pieneksi putkeksi voisi olla TSAPO-60 ja siihen reduceri, on kuulemma hyvä: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p7275_TS-Photoline-60-mm-f-5-5-FPL-53-Apo---2--Zahntrieb-Okularauszug.html

Astrotraccihän on hyvä, oikein hyvä, mutta ei tietenkään verrattavissa raskaampiin mountteihin, mitä tulee valotuksen pituuteen ja putken pituuteen. No, nyt ei muuta kun mietintämyssy päähän ja tekemään ratkaisu.
'My God, It's full of stars'

Primary:
8¨Boren & Simon
Atik 460ExM, Astrodon Filters
Skywatcher AZ-EQ6

Travel:
TS Imaging Star 71mm f/4.9 Imaging APO
Nikon D7100
Astrotrac

Softa: Pixinsight, Photoshop, LR

AaJii

Hei Lave,
Päädyitkö ostamaan tuon Q71:n? Olen kovasti pohtinut vastaavan ostamista, olisi mukava kuulla kokemuksia... Amerikkalaisilla sivuistoillakin on kovin vähän aiheesta.
anttij
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

Lave

Terve Antti,

Juu ostin ja olen oikeinkin tyytyväinen. Eli olen Astrotracin kanssa sillä kuvaillut, eli valotuksessa ei hirviän paljon yli 90 sekunnin pääse. Mulla on sen ja kameran välissä vielä IDAS light pollution filsu, joka ei juurikaan valoa varasta mut olen silti tyytyväinen et putki on 'nopea' niinku astropuolella sanotaan eli F-luku on suht pieni vaikkei nyt mikään mini.

Ja ei ole todellakaan tarvinnut olla tähtien venymisestä huolissaan vann kenttä on tasainen. Jos tähdet ei oo pyöreitä ni eipä se putkesta johdu vaan kyllä se on seurausta Astron aligmentista. Tässä nyt tän mun avatarinkin alla oleva California kuvattuna Joululomalla, kuvia abt 30 ja valotus oli just jotain 90 sekunttia per kuva, iso muistaakseni 3200, pixisnightilla tuunattu eikä juurikaan cropattu:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/38951141/Avaruus/Space/CaliforniaNebula.JPG

Tässä vielä esimerkkinä 1 kpl RAW-kuva (joka muutettu JPG.ks ja venytetty Pixinsightilla) valotuksen ollessa 60 sek muistaakseni ja täysikuu ja Helsingin Kallahti:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/38951141/Avaruus/M81%20Project/M81-Stretched%20RAW.jpg

Eli kuten sanottu, minä olen tyytyväinen. Ja varsinkin kun mä olen vasta-alkaja astrokuvauksessa enkä muutenkaan mikään pro kuvaamaan ni tää putki ainakin on tehny hommasta helpompaa, koska vaikkakin se seuranta on a ja o ja tärkeempi kyl ku putki, mut hyvä ja nopea putki ni lyhyempikin valotusaika piisaa siihen että tulee jälkeä.

-Lave
'My God, It's full of stars'

Primary:
8¨Boren & Simon
Atik 460ExM, Astrodon Filters
Skywatcher AZ-EQ6

Travel:
TS Imaging Star 71mm f/4.9 Imaging APO
Nikon D7100
Astrotrac

Softa: Pixinsight, Photoshop, LR

AaJii

Hello,
Kiitos kommenteista. Hyvältä kuulostaa ja kuvat näyttivät myös oikein mukavilta. Ylipäätään on tosi hyvä, että kalustoarvioinneissa on mukana oikeita kuvia, vieläpä raw-muodossa, niin saa paremmin käsitystä mihin laitteisto pystyy. Oletko muuten ottanut kuvia täyskennolla, ilmeisesti ottamasi kuvat ovat kroppikennolla (D7100)? 
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

Lave

Moro,

Joo mä olen ainoastaan kuvannut tolla D7100.lla. Kuten tosta ylläolevasta yhdestä 'raaka'-freimistä näkyy ni vinjetointia on todella vähän (jos ollenkaan), enkä koskaan ole ottanut flattejä sen takia (jos en muutenkaan kun ei juurikaan ole pölyt ym haitannut), mut en tiedä sit miten käyttäytyy täydellä kennolla.

Mun on pikkasen hankala alkaa tekemään täydellistä arviointia kun toi on mun eka APO-putki ja 'kauko'putki (jos sitä sellaseks voi teknisesti edes sanoo?) yleensäkkin siinä mielessä et tätä ennen mulla oli vain objektiiveja. Et vaik on selvääkin selvempää et toi pesee mennen tullen sen mun Sigmani palikoineen ni en sit tiedä miten toi esim. jotain 300mm F2.8 Nikkorin objektiivia vasten pärjäis (paitsi et on halvempi) tai jotain muita APO-putkia vastaan.

Joten mä voin edelleen vaan sanoa et mun standardeihin tää on aivan loistava! Kaikki on suhteellista, mä olen saamassa ensi viikolla järeän mountin seurannalla joten kun opin sitä käyttämään ja kuvaamaan ni ehkä mun standardit muuttuu...tai sit ei...mut niinhän se on aina, nälkä voi kasvaa syödessä...

Täs on nyt 3 raakakuvaa (ainoastaan konvertoitu JPEGiks) ni voit niitä vilkuilla, eli niitä ei ole edes venytetty vaan ne on tollasena Nikonista ulos ja Lightroomiin, Astrotrac seuraa, kaikissa ISO3200, 88 sek valotus ja tos Californiassa (ed-3.jpg) se on 103 sek. Ja putken ja kameran välissä myös IDAS LPS-P2 filtteri lisänä, se on syynä tohon vihreyteen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/38951141/RAWN%C3%84YTE/ed-1.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/38951141/RAWN%C3%84YTE/ed-2.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/38951141/RAWN%C3%84YTE/ed-3.jpg


-Lave  :afro:
'My God, It's full of stars'

Primary:
8¨Boren & Simon
Atik 460ExM, Astrodon Filters
Skywatcher AZ-EQ6

Travel:
TS Imaging Star 71mm f/4.9 Imaging APO
Nikon D7100
Astrotrac

Softa: Pixinsight, Photoshop, LR

AaJii

Hyvä, kiitti näistä kuvista. Piirto on todella hyvännäköistä. 71Q:sta on kirjoitettu kuitenkin siinä määrin ylistäviä tekstejä (vaikkakin vähän), että varmaankin on hyvä vehje. Tavallisiin objektiiveihin verrattuna tärkeä ero on hyvä fokuseri... Laitan myös omia referenssikuvia Canon 6d:llä, kun saan putken joskus helmikuussa.
anttij
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

AaJii

TSAPO71Q/f4.9 saapui pari viikkoa sitten ja eilen pääsin testaamaan. Sääennusteen mukaisesti pilvet tulivat esteeksi pikaisesti pimeän laskeuduttua, joten hätäiseksi testi meni. Kuvasin kuitenkin kahdella full frame Canonilla, modatulla 5d:llä (62s., iso 800, optolong CLS CCD-clip), modaamattomalla 6d:llä (25s., iso 1600) sekä kroppikennoisella modatulla 1000d:llä (60s, iso 400, Astronomik CLS CCD). Hätiköidessä ei tullut vakioitua iso-asetuksia, eikä tämä testi kestä kriittistä arviota muutenkaan, mutta laitoinpa kuvat mukaan. Raivostuttavasti 5d:n kuvassa on ala- ja yläreunassa suorakaiteen muotoiset tummentumat, johtunee Optolongin clip-filtteristä. Seuranta oli AVX:llä, napasuuntaus oli edelleen hätäisesti vedetty, joten pientä venymistä tähdissä näkyy. Kulmissa melko hyvin kuitenkin säännönmukaisesti piirtotarkkuus on keskustan veroista. Vingetointi myös melko vähäistä. Hirmuisen hyvä tämä APO taitaa olla.

Paremmat kuvat ja testit sitten myöhemmin...
anttij

Linkki kuviin. jpg-kuvat ovat vain pienemmäksi tallennettuja hieman väännettyjä kuvia. Mukana myös raakakuvia eri kameroilla.

https://www.dropbox.com/sh/hjtadx1s1plhlth/AAB1PxSYRA5ei_sYYKBbApw1a?dl=0
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

Lave

Terve,

Huomasin vasta tänään sun testikuvat. Onneks okoon, hyvältä näyttää, tähdet on pyöreän muotoiset, seurantavirhe ehkä tekee tuon pienen litistyksen? Mulla ollu pikkasen ongelmia tarkennuksen kanssa mut ei niin ettenkö sais korjattua softilla. Eli pieni kuhmu on ollut tähden yhdellä sivulla.

Laittelehan sitte kuvia lisää kun pääset ajan kanssa kuvailemaan!

T. Lave  :afro:
'My God, It's full of stars'

Primary:
8¨Boren & Simon
Atik 460ExM, Astrodon Filters
Skywatcher AZ-EQ6

Travel:
TS Imaging Star 71mm f/4.9 Imaging APO
Nikon D7100
Astrotrac

Softa: Pixinsight, Photoshop, LR