Seuranta ja hubi kysymys

Aloittaja TimoSu, 07.10.2015, 15:59:47

« edellinen - seuraava »

TimoSu

Moi

Olen nyt suunnannunt driftalignilla heq5 jalustan (C8' ja 0,7reducer, Canon 60Da) ja tähti pysyy ristikon keskellä (backyardEOS tai live view x10) jopa yli 10 minuuttia. Tästä voisi päätellä, että aika kohdallaan. Kuitenkin välillä tähti liikkuu vasemmalle hitaasti. Suunta on siis tarkalleen sama kuin mitä vaaka-akseli kompensoi. Voiko jalustan seurantanopeus heittää. Siis se mikä on oletuksena kun jalusta seuraa tähtiä (sidereal)?

Toinen kysymys. Olen koittanut saada hubia toimimaan, mutta win10 ei oikein tunnista, tai en osaa, laitteita. Kamera(t), jalusta, autoguidaus, focuser. Omilla usb piuhoilla löytyvät paremmin. Tosin sillonkin joudun ensin yhdistämään com 3 tai 4 kautta ja kun win on tunnistanut, muutan portin toiseksi ja voin taas tunnistaa uusia yhteyksiä näiden kahden portin kautta.

Kaikki vinkit tervetulleita


Timo



 

einari

Veikkaisin että siinä näkyy sitten jalustan seurantavirhe (siihen sitä autoguidausta tarvitaan).

Kannattaa kokeilla toista (parempaa?) usb-hubia ja ehkä sellaista jossa virtaakin mukana.
___
Tapio

wm-x

Minulla on vähän samoja ongelmia. Eli ascomilla ohjaat noita ilmeisesti?
Meenasin tänään kirjoitella tuonne ascom yahoo keskustelu palstalle kysymystä mikä menee vikaan. Ajappa se ascom diagnostics kerran. Koitan laittaa itsekkin sen tiedot tänne.

TimoSu

Jep, ASCOM on ja pelittää.

Voiko seuranta virhe olla välillä positiivinen ja välillä negatiivinen ja välillä pitkään ihan kohdallaan?

Mikä olisi 'hubi'.

einari

Semmoista sinikäyrää se jalustan virhe normaalisti tekee.
Täältä sivulta löytyy yksi kuva missä verrataan HEQ5-jalustan (teoreettista) käyrää ennen ja jälkeen hihnavetomodin:
http://stargazerslounge.com/topic/140014-heq5-belt-mod-drive-kitmalc-c-industries-d/page-3
Eli ilman modia virhe vaihtelee -20" ja +20" välillä.

En nyt osaa suositella hyvää usb hubia, ehkä joku toinen voi.
___
Tapio

Timpe

- Timo Inkinen

wm-x

Juuri 5min sitten sain oman systeeminkin pelaamaan tuollaisella 7 paikkaisella usb-hubilla mihin tulee virta. Tiukkaa vääntöä oli 3 tuntia, mutta lopulta paremmalla win7 läppärillä lähti toimimaan. Uskomatonta kikkailua noiden usb paikkojen/ajurien ja yhteensopivuuksien kanssa.
Kirjoitan tarkemmin juttua tuonne omaan viestiketjuun miten lähti toimimaan kun kerkeän.

TimoSu

Olisi kiva lukea miten sait usbit ja comit kohdalleen :) En ole hyvä näiden tietokoneiden kanssa ja kaikki jelppi auttaa. Kiitti myös kommentista liittyen tuohon seurannan epätarkkuuteen. Aloin jo epäillä, että tästä ei tule mitään. Mutta kyllä se suuntaus on nyt kutakuinkin kohdallaan kun jopa 15 minuuttia pysyy tähti muuten kohdallaan, mutta seilaa hieman edestakaisin tuon seurannan takia.

Ihan pieni valuma on vielä länteen suunnattaessa. Mutta toi korkeuskulman säätäminen Heq5 onkin vähän haastavaa. Pitäisi tehdä enää hyvin pieniä korjauksia.

Jossain netissä aikaisemmin oli myynnissä parempi säätömekanismi heq5:n mutta en nyt muista missä. Täytyypä tutkia sitäkin vaihtoehtoa.

Katselen jotain parempaa hubia. Nyt meneen paljon koneelta piuhoja ja hubin saisi vaikka putken kylkeen tms. niin siitä ei roikkuisi niin paljon johtoja.

Joka tapauksessa seuraavana on autoguidauksen virittäminen :)

Mikä olisi hyvä polttoväli seurantaputkelle, kun pääputkessa 2000mm tai reduserilla 1400. Tätä 1400mm tulen enemmän käyttämään.

Olisi hyllyllä 1300mm SW sct putki tai 400mm linssiputki.


einari

400mm guidausputki riittää ainakin 1400mm:n kuvauspolttovälille mainiosti.
Itse olen pärjännyt etsinguiderillakin (jossa polttoväli 200mm luokkaa),
___
Tapio

TimoSu

Kokeilin eilen uudestaan aktiivista usb3-hubia ja nyt toimii. Oletukseni on, että Win10 on päivitysten myötä korjannut joitain virheitä. Laiton hubin kautta jalustan, asi120, fokuserin ja canon5dmkii:n ja toimi ongelmitta. Hemmetin hyvä juttu!