Celestron advx-ongelma

Aloittaja EJP, 28.08.2015, 21:37:09

« edellinen - seuraava »

JuhaPka

Lainaus käyttäjältä: EJP - 31.08.2015, 10:44:28
Toivotaan nyt kuitenkin, että kaikki toimii ja että esim.vaihteisto ei ole vahingoittunut.

En usko , että on vaurioitunut, olen jo pitempääm käyttänyt omaa jalustaani ja hyvin pelittää.
Testailin vielä lukot auki Celestroni päällä niin RA akseli pyörii mukana , mutta DEC ei!

Tane

#16
 Niin kuin tuolla jo aiemmin sanoin, olen availlut jalustoja ja pyyhkinyt liikoja rasvoja mutta kun kaukoputki painaa Dec akselilla ei se paljoa auta, kitka toimii lukitsijana. Laitoin joskus herkempää öljyä, se auttoi hetken mutta kun se helposti tahtoo kuivaa niin ongelma on sama jopa pahempi. Laitan vain superlubea(pakkaskestävää) enää ja sen pitää riittää. Mutta kaikki jalustat joita olen käyttänyt(paitsi ensimmäinen kun en tiennyt)olen joutunut purkamaan, virittämään ja rasvaamaan uudelleen. Niin on onnistunut aika mukava 12 minuutin valotus ilman guidausta Eq-6 Syntrekillä. Ei onnistu se tehtaan jäljiltä olevalla. Mutta ei myöskään vanhemmilla jalustoilla jos mekaniikka, moottorit ja vaihteet on kuluneet.
Kyllä ne yleensä toimii kohtalaisesti ja riiittävänkin hyvin sellaisenaan mutta minulle sattui joskus tavallista jäykempi akselinen yksilö ja piti ihan katsoa mitä asialle voi tehdä. Auki vain ja kaikki entiset rasvat pois, superlubea tilalle ja muun paranemisen ohessa käyntikin tasoittui. Kun nämä ei ole "huippujalustoja" niin yksilölliset erot korostuu. Kahta tuiki samanlaista Eq-6:tta en ole tavannut.
Celestron C14,

EJP

Noin se varmaan on.  Väljät toleranssit ja halvat voiteluaineet vaikuttavat järkeviltä selityksiltä. Katsotaan miten homma etenee. Kiitokset keskustelusta ja vinkeistä.

EJP

Lainaus käyttäjältä: EJP - 31.08.2015, 10:44:28
Wolf Ransburgin kanssa käyty sähköpostikeskustelu ei paljon tuonut valaistusta asiaan. Hänen mukaansa on normaalia, että akselit pyörivät, vaikka lukitusvivut ovat auki. Kerroin hänelle seuraavassa viestissä, että olin ottanut kiristystapit (clutch pegs) kokonaan pois ja ihmeekseni yhä edelleen akseit pyörivät kapulan avulla ajettaessa (vrt auton kytkin). Kun lisäksi kerroin, että teen taivastestin aivan pian hän vain vastasi: You are welcome!
Wolfi ilmeisesti on toimitusjohtajana(?) vain myyntimies vaikka TS:n sivuilla on kyllä hänen ottamiaan kuviakin.
Toivotaan nyt kuitenkin, että kaikki toimii ja että esim.vaihteisto ei ole vahingoittunut.
Toissailtana pääsin vihdoin kokeilemaan jalustaa taivaan alla. Eihän se totellut kapulan käskyjä vaikka kaiken piti olla kunnossa, paikan koordinaatit jne.
Eilen päivällä resetoin sitten kapulan (factory set) ja kas kummaa illalla kaikki meni niinkuin pitikin. Polar align on todella kiva. Hyvä jalusta!

JuhaPka

Tuolla hyvä video ADVX hammaspyörästön säädöstä....
https://www.youtube.com/watch?v=ORGleQBhkLw
...ainakin omassa jalustassa oli reilusti välystä pyörästössä ja RA-akselin moottorikin
löysällä!!  :veryangry:  selkeitä kelejä ootellessa, että pääseen testaamaan  :azn:

VP

Käytänpäs samaa ketjua hyväkseni, minkä mittaisia valotuksia AVX:än käyttäjät olette saaneet aikaiseksi ja millä polttovälillä? Vähän mietin tuossa että olisikohan tässä huokeampi vaihtoehto DeepSky kuvaamiseen, kun kantokyky on vissiinkin parempi verrattuna HEQ5.

-V

Tertsi

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 25.09.2015, 13:41:30
Käytänpäs samaa ketjua hyväkseni, minkä mittaisia valotuksia AVX:än käyttäjät olette saaneet aikaiseksi ja millä polttovälillä?

Minulla on AVX:n päällä C8 ja 0.7 lyhentäjällä polttoväli on 1422mm. Olen ottanut 5min valotuksia ja mm. tämä kuvaamani M101 (http://www.astrobin.com/171806/D/) on otettu 5min osavalotuksilla. Pidempiä valotuksia en ole oikein testannut kunnolla.
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

einari

Guidattuna luonnollisesti.
Ja jos guidattuna onnistuu 5 minuutin valotus niin onnistuu 15 minuutinkin (ainakin pitäisi jos ei tuuli heiluta, tai joku tönäise jalustaa tai satelliitti sopivasti harhauta guidausta tai...).
___
Tapio

Tane

 Kantokyky on aika sama molemmilla, niin advx kuin Heq-5 jalustalla. Teleskop-service antaa advx:lle kaksi kiloa enemmän kuin Heq-5:lle (14kg vastaan 12kg)mutta Astroshop.de taas toisinpäin(13,5 ja 14,9). Minulla oli Heq-5 ja kuljetti kymmenkiloista ja 1200m polttovälin linssiputkea hyvin. Planeettakuvausta tosin vain tein, sitä ilman ongelmia. Yllätyin sen jalustan tukevuudesta. Olen nähnyt ulkomaan foorumeilla kehuttavan Heq-5 olevan kaksinkertainen tavalliseen Eq-5:een kantokyvyltään. Joku roti sentään tähän asiaan...Olen kokeillut molempia, ehkä viiden kilon ero on.
Nyt kun Heq-5:ssä ei saa enää halvempaa syntrek mallia ja hinta on noussut satasia, niin Celestron parempi...
Celestron C14,

VP

Lähinnä guidaamattomia valotusaikoja kaipaisin.

-V

einari

Täällä on yksi linkki advx:n seurantakyvystä.
Siellä puhutaan luokkaa 17" periodisesta virheestä, mikä aika normaalia tuon hintaluokan jalustalle.
PEC:n jälkeen jopa 6" millä voisi saada jopa 2-3 minuutin valotuksia.
"Still, 6" p-p after PEC should be good enough for 2-3 minutes unguided at moderate focal lengths if the polar alignment is good enough (i.e. if there is no need to guide in DEC" - mikä sitten lasketaan 'moderate focal lengths' ?
___
Tapio

JuhaPka

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 28.09.2015, 17:16:35
Lähinnä guidaamattomia valotusaikoja kaipaisin.

-V

Alussa kokeilin jalustaa ilman guidausta ja 2min valotukset ainakin onnistui ihan hyvin.......

einari

___
Tapio

JuhaPka

Edgellä! huolehtiin vaan , että napasuuntaus on kohillaan.

einari

Se on kyllä aika hyvin.
___
Tapio