Tähtikuvauksen aloitus

Aloittaja Kovero, 11.08.2015, 19:18:04

« edellinen - seuraava »

Kovero

Hei!

Tähtikuvaus kiinnostaisi ja kamera sekä jalka olisivat hankittuna. Kamera on tuo Nikonin D3100 jonka mukana tuli 18-55mm VR objektiivi.

Kiinnostaisi tietää miten tämä kuvaus käytännössä oikein tapahtuu. Kuinka pimeää täytyy olla jotta onnistuu, mitkä ovat must-have ohjelmat jolla kuvia sitten muokataan ja onnistuuko homma ilman mitään erityisiä laajakulmaobjektiivejä?

Kuinka paljon kuvia täytyy hioa joillakin ohjelmilla vai voiko kuva olla ihan OK vaikka ei kummempia muokkauksia tekisi?

Onko tähtikuvaus niin helppoa tai vaikeata kun mitä välillä annetaan ymmärtää. Linnunradan kuvaus kiinnostaisi, mutta mitään "mestarikuvia" ei olla ainakaan ihan heti hakemassa. Vinkkejä on kyllä katseltu netistä, mutta ajattelin vielä kysästä täältä teiltä. Älkää tuomitko tietämätöntä!

-Kovero


Clever tyrants are never punished.

History is only the register of crimes and misfortunes.

It is forbidden to kill; therefore all murderers are punished unless they kill in large numbers and to the sound of trumpets.

- Voltaire (1694-1778)

Timo Kantola

Moikka!

Noilla (kamera, objektiivi ja jalusta)  pääsee jo ihan kivasti alkuun. Ehkä jonkinlainen lankalaukasin olisi viellä hyvä olla.. joku tollanen:
http://www.digitarvike.fi/kaukolaukaisin_cr-3n_mm_nikon_d90_d3100_ja_d5200_vastaa_mc-dc2
tai:
http://www.digitarvike.fi/tm-n3_ohjelmoitava_lankalaukaisin_nikon

Digikameroissa on se kiva että kokeilut ei maksa mitään.  Valotusta voi haarukoida 15sek..30sek..1min..2min ja katsoa mikä sopii olosuhteisiin parhaiten. ISO arvo ehkä 400. Nyt kannattaa ehdottomasti treenata ja "tuhlata filmiä" ke/to välisenä yönä, hyvällä tuurilla voi saada perseidin kuvaan (tosin vaatii jonkinmoista tuuria että sopivan kirkas osuu näkökenttään) Jonkun verran tähdenlentoja kuvanneena olen huomannut että vaikka paljain silmin olisi ollut oikeen hieno tähdenlento, niin kameran kuvassa saattaa olla vaikea edes erottaa kyseisen lennon hentoa viivaa..

Haastavinta lienee tarkentaminen. Objektiivi pitää ola manuaalitarkennuksella. Jos kamerassa on live view toiminto, niin sitä kannattaa käyttää.
Näin loppukesästä kosteudesta on kiusaa, linssi huurtuu 5-10 minuutissa - kannattaa välillä tarkistaa ettei räpsi huurtuneella linssillä, ja ihmettele kuvien sumeutta.

Heti kättelyssä ei välttämättä tarvitse sen kummempaa ohjelmaa, kannattaa ensin ottaa tuntumaa kuvaukseen, tarkentamiseen ja valotusaikoihin.. Paljon kuvaamalla oppii..
Timo Kantola

JKyytinen

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 11.08.2015, 20:41:06
ISO arvo ehkä 400.
Ainakin pimeällä kittiputkella ennemminkin ISO3200.

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 11.08.2015, 20:41:06
Jonkun verran tähdenlentoja kuvanneena olen huomannut että vaikka paljain silmin olisi ollut oikeen hieno tähdenlento, niin kameran kuvassa saattaa olla vaikea edes erottaa kyseisen lennon hentoa viivaa..
Jos valotusaika on hyvin pitkä, esim 30s, 0,3s. tähdet saavat sata kertaa enemmän valoa, ja ovat siksi niin paljon kirkkaampia.

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 11.08.2015, 20:41:06
Heti kättelyssä ei välttämättä tarvitse sen kummempaa ohjelmaa,
Nikonillahan taisi olla joku kameran mukana tuleva ilmaisohjelma, sitä kannattaa käyttää. Lähinnä levelssejä, curveja ja kohinanpoistoa.

Ja tärkeää: Kuvaa aina RAWia, kuvanlaatu on siten huomattavasti parempi.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

Javs86

Jonkinlainen seurantajalusta, järjestelmäkamera, lankalaukaisin, laadukas objektiivi ja jokin perus kuvankäsittelyohjelma esim. Photoshop tai ilmainen Gimp 2.8... Itsesiassa noilla pääset jo pitkälle...
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

naavis

Lainaus käyttäjältä: JKyytinen - 11.08.2015, 20:59:26
Ainakin pimeällä kittiputkella ennemminkin ISO3200.

Herkkyyttä ei muuten vain kannata nostaa ihan tappiin, ISO400 käy yökuviin vallan mainiosti, varsinkin jos voi kuvata pidempiä valotuksia. Kasvattamalla herkkyyttä menettää dynaamista aluetta eikä kauheasti saavuta mitään. ISO400- ja ISO3200-kuvista saa hämärässä päässä jälkikäsittelyllä käytännössä samat jutut irti, mutta ISO3200-herkkyydellä kirkkaammat asiat klippaavat nopeammin. Herkkyyden kasvattaminen ei siis varsinaisesti kompensoi optiikan huonoa valovoimaa.

JKyytinen

Lainaus käyttäjältä: naavis - 11.08.2015, 23:06:10
Herkkyyttä ei muuten vain kannata nostaa ihan tappiin, ISO400 käy yökuviin vallan mainiosti, varsinkin jos voi kuvata pidempiä valotuksia. Kasvattamalla herkkyyttä menettää dynaamista aluetta eikä kauheasti saavuta mitään. ISO400- ja ISO3200-kuvista saa hämärässä päässä jälkikäsittelyllä käytännössä samat jutut irti, mutta ISO3200-herkkyydellä kirkkaammat asiat klippaavat nopeammin. Herkkyyden kasvattaminen ei siis varsinaisesti kompensoi optiikan huonoa valovoimaa.
Aloittelijan on helpompi säätää, jos ISO on korjannut valotusta lähemmäksi oikeaa. ISO800 on ehkä se kannattavin absoluuttisen kuvanlaadun suhteen.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: naavis - 11.08.2015, 23:06:10
Herkkyyttä ei muuten vain kannata nostaa ihan tappiin, ISO400 käy yökuviin vallan mainiosti, varsinkin jos voi kuvata pidempiä valotuksia. Kasvattamalla herkkyyttä menettää dynaamista aluetta eikä kauheasti saavuta mitään. ISO400- ja ISO3200-kuvista saa hämärässä päässä jälkikäsittelyllä käytännössä samat jutut irti, mutta ISO3200-herkkyydellä kirkkaammat asiat klippaavat nopeammin. Herkkyyden kasvattaminen ei siis varsinaisesti kompensoi optiikan huonoa valovoimaa.

Ja varsinkin käy juuri noin tuolla D3100:lla, itselläni vaan sattuu olemaan tuo sama runko ja kokeiltu on :tongue:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Kovero

Kiitoksia neuvoista!  Tässä odotellaan vielä pimeän tulemista  :smiley:

Olisiko vielä heittää jotain hinta-laatusuhteeltaan hyvää objektiiviä? Tällä hetkellä saisi maksaa max. 250e.

Sivukysymyksenä vielä, että kannattaako minun tehdä uusi artikkeli jos myöhemmin tulee lisäkysymyksiä tähän aiheeseen liittyen vai jatkaa tätä?
Clever tyrants are never punished.

History is only the register of crimes and misfortunes.

It is forbidden to kill; therefore all murderers are punished unless they kill in large numbers and to the sound of trumpets.

- Voltaire (1694-1778)

einari

No ilman seurantaa ei oikein kannata ainakaan pidempipolttovälistä hommata.
Ehkä laajakulma voisi  olla kiva, esim Samyangin 14mm tai 8mm (voi olla että käytettyjä joutuu tuolla budjetilla katsomaan).
___
Tapio

kurja

Jos haluaa edullisempia linssejä taivaan kuvaamiseen niin vanhat manuaalilinssit ovat tietysti yksi vaihtoehto, automaattitoiminnoista kun ei kuitenkaan ole hommassa mitään hyötyä ja toisekseen vanhoja linssejä on usein helpompi tarkentaa käsin kuin uusia automaagisesti toimivia. Wanhat eivät kuitenkaan aina ole hyviä mutta jos hinta on luokkaa pari kymppiä niin eipä siinä kokeilulle onneksi kauheasti hintaa tule.

wm-x

Omakohtaista kokemusta löytyy nikonin 180 f2.8 ed ai-s linssistä. Sitä ovat monet suositelleet ja voin itsekkin sitä suositella. Tuo linssi vaatii kyllä jo seurannan. Hintaa n. 160-250e: saatavuus heikko.

Jos ilman seurantaa niin 50mm f1.8 peruslinssi taitaa olla aika voittamaton, käytettynä 50-100e.

Laajakuva objektiiveista voin lukemani perusteella suositella samyang 14mm. Jesse kyytinen voi kertoa tuosta lisää kun taisi omakohtaista kokemusta olla. Käytettynä n. 200e

VeskuP

Mitenköhän muuten on jos haluaisi siirtyä kuvaushommissa uudelle tasolle, pitääkö ostaa kokonaan uusi runko(nyt Nikon d3100), vai riittääkö pelkän kittiobjektiivin korvaaminen jollain paremmalla objektiivilla. Lähinnä onko tällaiselle tavallliselle pulliaiselle mitään iloa paremmasta rungosta? Ajattelin jos päivittäisi vähän tuota kalustoa, kun on seurantajalustakin tullut hommattua :tongue:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

JKyytinen

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 14.08.2015, 22:26:04
Mitenköhän muuten on jos haluaisi siirtyä kuvaushommissa uudelle tasolle, pitääkö ostaa kokonaan uusi runko(nyt Nikon d3100), vai riittääkö pelkän kittiobjektiivin korvaaminen jollain paremmalla objektiivilla.
Kittiputken vaihto parempaan lasiin on paljon, paljon enemmän kuvanlaatua nostava asia, kuin sinäänsä ihan hyvän D3100:n päivittäminen. Croppirungoissa ei paljoa parantamisen varaa edes ole.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

-Essi-

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 14.08.2015, 22:26:04
Mitenköhän muuten on jos haluaisi siirtyä kuvaushommissa uudelle tasolle, pitääkö ostaa kokonaan uusi runko(nyt Nikon d3100) :tongue:

Mulla sama runko ja ihan hyvin tuolla vielä toistaiseksi pärjännyt. Jos en putken läpi kuvaile, niin hommasin pari vuotta sitten tuon Samyangin 14mm 1:2.8 objektiivin joka antaa mukavasti vaihtelua harrastukseen.
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

VeskuP

#14
kiitokset näistä! Täytyy vähän katella ja vertailla noita lyhyitä objektiivejä. Tosin sellaset palikat on hommattu, että saan putkiini kiinni veljeni 500D Canonin ja häneltä myös löytyy vaikka mitä objektiivejäkin, niin tuon rungon päivitys taitaa olla sinänsä aika turhaa...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro