DIY dew heater

Aloittaja Kettu-Pekka, 29.07.2015, 11:21:34

« edellinen - seuraava »

Kettu-Pekka

Tuommoinen tuli rakenneltua guide-etsinputken huurteenestoon. Eli tilasin vastuslankaa Ebaystä (4e), pyörittelin sitä siksakkina etsinputken ympärille nurinpäin olevaan ilmastointiteippiin. Taisi mennä metrin verran. Siihen päälle sitten toinen ilmastointiteippi, sen päälle telttapatjaa lämpöeristeeksi ja sen päälle vielä kerros ilmastointiteippiä.

Virtalähteeksi säädettävä 3-12v Bilteman virtalähde, hintaa 8e. http://www.biltema.fi/fi/Toimisto---Tekniikka/Paristot-ja-Virrantuotto/Verkkolaitteet-ja-laturit/Muuntaja-312-V-2000030021/

Näytti sisätiloissa ihan hyvin toimivan. 3 voltilla lämpötila nousi hitaasti n. yhden asteen. Ja 12 voltilla lämpö nousi vauhdilla viitisen astetta, olisi varmaan noussut enemmänkin jos olisin jatkanut testiä. Jostain tuolta välistä löytyy totuus :)

Alla kuvat rakenteluvaiheesta ja valmiista.




naavis

Jäin miettimään, että mahtaako ilmastointiteippi olla kovin hyvä materiaali tähän tarkoitukseen. Vastuslanka lämpenee kuitenkin kohtalaisen paljon, ja ilmastointiteipin liima ei välttämättä tykkää lämmöstä.

wm-x

Hieno keksintö! Jos saanen kopioida ideasi ja rakennella samanlaisen :azn:

Olen yrittänyt itse löytää lämpöpeittoa josta olisin rakennellut samanlaisen, mutta tuokin idea näyttää toimivan hyvin ja hinta ei päätä huimaa.

Keneltä ostit ebaystä tuota vastuslankaa? Oliko nopea toimitus?

Kettu-Pekka

Lainaus käyttäjältä: naavis - 29.07.2015, 11:58:30
Jäin miettimään, että mahtaako ilmastointiteippi olla kovin hyvä materiaali tähän tarkoitukseen. Vastuslanka lämpenee kuitenkin kohtalaisen paljon, ja ilmastointiteipin liima ei välttämättä tykkää lämmöstä.

Joku alumiiniteippi vois olla toinen vaihtoehto. Kunhan nyt yksi talvi testaillaan niin sit ollaan viisaampia.

Kettu-Pekka

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 29.07.2015, 11:59:46
Hieno keksintö! Jos saanen kopioida ideasi ja rakennella samanlaisen :azn:

Olen yrittänyt itse löytää lämpöpeittoa josta olisin rakennellut samanlaisen, mutta tuokin idea näyttää toimivan hyvin ja hinta ei päätä huimaa.

Keneltä ostit ebaystä tuota vastuslankaa? Oliko nopea toimitus?

Kiitos! Ei tämä tosin oma keksintö ole, tämmöisiä ovat isossa maailmassa rakennelleet. Mutta ilman muuta rakentele vaan.

Vastuslankaa saa varmasti myös Suomesta nopeammin mutta laiskuuttani tilasin Ebaystä, ei tarvinnut lähteä jahtaamaan lankaa ympäri kyliä.

Tuolta tilasin http://www.ebay.com/itm/251550106470?_trksid=p2060353.m2749.l2649&var=550454964005&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Lanka on juuri tuota 32SWG (0,2743mm) mallia. Toimituksessa taisi mennä kolmisen viikkoa.

mickut

Jesse toimii melko hyvin pari kolme vuotta, sitten alkaa liima tahmaantua ja irrota. Vastuslanka korrosoituu myös suht hyvin tuossa vaiheessa. Tein omat ensimmäiset pannat samalla tavalla paksusta leivänpaahtimen langasta ja ne kestivät viitisen vuotta ennen hajoamista.

Sen verran pelasin varman päälle, että pujotin sen langan ohuen kutistesukan sisään ennen teippausta vähentämään oikosulkuriskiä.

.. Antti

Timo Kuhmonen

Jos itse tekisin, vastuslankaa käyttäen - ompelisin ensin muutamasta sopivasta kangassuikaleesta "taskut" johon langan pujottaa. Ompeleesta tulisi ns. siksakki-ura, johon lanka menee. Kun on ommel välissä niin estää langan liukumisen.

Sisemmäksi kankaaksi laittaisin ohuempaa, jotta lämpö johtuu sisälle paremmin. Mutta riittävän paksua, ettei hankaudu putken kylkeen puhki ja oikosulje vastuslankaa. Vastuslangan päälle sellainen kangas jossa on lämpöä heijastava kerros (vrt rakenne kenkien lämpöpohjallisissa). Ulommaisena ehkä voisi kolmas kerros, olla vaikka ohut eristävä huopa.

Ja sitten paljas vastuslanka pujotetaan sopivalla kohdalla suojasukkaan, oikosulkujen estämiseksi.