Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

einari

___
Tapio

wm-x

Kiitos vinkistä. Eihän nuo kalliilta vaikuta. Voin ainakin ottaa mallia. Olenko tipahtanut jo kehityksen kelkasta vai löytyykö jo yleisesti 3d tulostimia kotoa :shocked:.

Tänään kaverin pajalla tehtiin tuo kuparilevy valmiiksi kameran lämpösiltaa(coldfinger) modia varten, kaikki muutkin osat olisivat kasassa. Nyt ei puutu kuin rutkasti uskallusta avata kamera taas.

Oli jäänyt virtalähde 12v ja pyöritin sillä tuota orkkis eq ohjainboxia mikä on 6v. Ei kärähtänyt onneksi! Jätin vielä virrat päälle siihen pariksi tunniksi..

No tästä kuulumisien kirjoittamisesta eteenpäin...

Jäljellä olisi tosiaan tälle huoltokaudelle:
-Kameran "astrocool" modaus
-Valmiin korotuspalan kiinnittäminen olemassa olevaan jalkaan
-Pihojen veto
-Luukkujen korotus

Asiat joissa kaipaisin kanssa harrastajien neuvoa:
-Arduino palikalla tuon focuseri moottorin ohjaus.
-Katon luukkujen avaus/sulkemis tapa, nyt siis joudutaan käyttämään nostettavia luukkuja.

einari

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 01.07.2016, 21:04:13
Kiitos vinkistä. Eihän nuo kalliilta vaikuta. Voin ainakin ottaa mallia. Olenko tipahtanut jo kehityksen kelkasta vai löytyykö jo yleisesti 3d tulostimia kotoa :shocked:.


No ei ne nyt vielä ihan joka paikan kodinkoneita ole mutta oppilaitoksista ainakin löytyy ja täällä Tampereella on 3D-tulostuskahvila.
Listaa.
Muistaakseni jotkut täällä foorumilla on tehnyt 3D-tulostimella harrastusvälineitä.
___
Tapio

Oskari

Kyllä noita yksityisilläkin on, muttei varmaan kovin yleistä vielä ole. Minä hankin Minifactoryn tulostimen pari vuotta sitten. Jotain sillä olen saanut tehtyä, mutta en kyllä hallitse hommaa vieläkään niin hyvin, että uskaltaisin luvata muille jotain tehdä. :tongue: Ja tosiaan kyllä täällä foorumilla joku muukin jossakin ketjussa 3D-tulostusta mainosti.

Nuo Einarin linkkaamat osatkin näyttäisivät olevan 3D-tulosteita.
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

wm-x

Mukava tuollainen tulostin olisi. Varsinkin jos metallia pystyisi tulostamaan näillä kotiversioilla  :azn:.. Ehkä tulevaisuudessa. Mikkelissä saattaisi olla amk:lla tulostin, mutta pitää keksiä jokin omaviritelmä tuohon. Aika vahvasti diy hengessä tämä minun obervatorio on rakennettu muutenkin.

Välillä yllättyy itsekkin miten kaikki on lähtenyt toimimaan ja itse observatoriokin toimii mielestäni ihan kohtuullisesti. Ainut mikä puuttuu on aika, mutta sitä ehkä on tulevaisuudessa enemmän kun nämä "ruuhkavuodet" helpottaa.

Timpe

Nippuside riittää hyvin Lodestarin vedonpoiston suhteen: http://astrokuva.galleria.fi/kuvat/Kuvauslaitteistot/Vanhat/SX_Lodestar_guide_camera_in_OAG_port.jpg
Kuvassa on myös 2" okulaariholkki rajoittimen virkaa toimittamassa, jotta Lodestarin saa samaan fokukseen (sen poiston jälkeen), mutta ilmankin pärjää.
- Timo Inkinen

wm-x

Minun johdot:
1x Guidekamera
3x dslr kameraan
2x moottorit
1xusb hub ja 1x usb hubin virta
2x astroeq
1x dew heater
1x kameran usbrelay
edit niin ja kameran uuden jäähdytyksen johto.
Siinä nyt ne mitä ulkomuistista tulee. Joten joku järjestelmä noille pitää keksiä.


wm-x

Tolpan jatko taottu paikalleen. Vielä kiinnitys puuttuu.

Mietin pitkään että mistä tuo 100×100 tolpan pätkä on jäänyt. Sehän oli se samainen pätkä minkä otin pois kun ajattelin etten 2 kertaa tuota koko tolppaa roijaa tuonne ylös  :oops:.. Ihan turhaan jätin 15cm liian lyhyeksi varovaisuuttani. No käyhän se näinkin.
Kannattaa luottaa omiin mittauksiin.


wm-x

Clicklock tuli, onhan tuo parempi kiinnitys kuin edellinen. En saanut reduceria vinoon vaikka yritin.


Tilasin briteistä flo:lta: 33cm vixen kiskon, uudet pannat putkelle ja puhdistustarvikkeita. 81 euroa postikuluineen.

Uudelle kiskolle pitäisi saada kaikki sommiteltua järkevästi ja niin että saan putken mahdollisimman eteen.

einari

Miten testasit vinouden/suoruuden ?
___
Tapio

wm-x

Flateillä. Tasaisesti ainakin vinjetoi joka kerta kun irrotin ja laitoin kiinni. Minulla ei ole tuota ccd inspectoria. Jos joku haluaa ajaa kuvan sen läpi niin voin jakaa. Saako sen vinouden/kaarevuuden flatistä?

wm-x

Vanhasta lääkärin lampun virtalähteestä saatu säädettävä huurteenpoistaja. Samalla purin tuon vanhan "suojakuoren" noilta vastuksilta. Vaihdoin sen vulkanisoivaan teippiin ja kerrokseen alumiiniteippiä. Jos johtaisi lämpöä paremmin linssille. Tuntui jo hyvin lämpiävän tuolla pienimmällä asetuksella. Vanhat virtalähteet tuppasivat hyytymään jossain vaiheessa kun oikosulussa pyörittää, mutta tuon uskon kestävän. Tuossa on vielä vaihdettava sulake.

Ajatella aikaa jolloin otsalamppu oli piuhan päässä.
Tässä vielä kuva koko komeudesta:

wm-x



Tässä pähkäilen miten asettelisin nuo vermeet tuohon kiskolle. Keksiikö joku jotain pahaa, jos ruuvaan nuo guide putken kannattimet suoraan tuohon vixen kiskon alapuolelle? Putki luonnollisesti tulisi tuohon ylös. Guide kamera menee aika lähelle tuota jalustaa, pitää ainakin varmistaa ettei pääse törmäämään.




Noille sähköille pitäisi myös alkaa keksimään joku ratkaisu. Yllä olevassa kuvassa vain virran sisääntulo pwm säätimeen ja kameran liitännät. Olen miettinyt pientä muovi laatikkoa jonka lokeroin ja sieltä mahdollisimman vähän ulostuloja. Aika paljon tuollaista pientä aikaa vievää hommaa.

mistral

Joutuuko vixenkisko kantamaan kuorman kuvan mukaan vain toisesta päästä? Toisaalta jos itse kaukoputki on pienehkö linssiputki, kyllä sen luulisi silloin kestävän. Optimilujuutta ei kuitenkaan saavuteta.

einari

Mulla oli vähän samantapainen viritys kun kokeilin guidausta Coronado PST:n kanssa.
Tosin oli vaan sinikuutio ja siinä CS-linssi, eli kevyempi.
Tuossa tasapaino ei ehkä  tosiaan ole optimaalinen.
Oliko joku syy mikset laittanut putken päälle guidausta (se ahtaus tilan puolesta) ?
___
Tapio