Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

wm-x

Aikamoista soutamista ja huopaamista nyt tämän ideoinnin kanssa. Kävin katolla tutkimassa tilannetta. Lumen kanssa tämä on aika vaikea yhtälö. Pitää vakavasti harkita tämän toteutuksen järkevyyttä. Lähinnä tuon liukuoven alapuolelle jäävä lumi osoittautuu vaikeaksi. Liukuovet viimeistään kiinni ajaessa vetää lumen sisälle. Vaikka ovet työntäisivät lumen pois niin aina jäisi vähän tulemaan myös sisälle. Oikein raskaan nuoskalumen työntäminen karhealta huopakatolta pelkän oven voimalla olisi vaikeaa. Ainainen katon puhdistaminen taas ei järkevää.

Onneksi on ensimmäiset vieraat tulossa katsastamaan tornia ja kuulee kollegoiden mielipiteen.

wm-x

Nosto-ovien tuottamasta harmituksesta päästy yli ja päätetty siirtyä seuraaviin projekteihin. Jätetään tuo ajatus hautumaan.

Nikkor 180 ediin olisi tulossa ir linssi kiinteästi asennettavaksi ja tuo olisi tarkoitus ottaa käyttöön. Suunnitelmissa kuvata järkkärillä sekä noilla altairin gpcameillä. En tiedä minkälaisia nuo ovat kuvanlaadullisesti, mutta mielenkiintoista kokeilla.

Löysin juuri sopivan 100x100 metalli palkin pätkän mikä oli jäänyt käyttämättä. Se nostaa n. 15cm tuota jalustaa ja putkikin mahtuu olemaan vielä paikallaan. Ajattelin tuohon 15cm pätkään hitsata 3 laippaa joilla ruuvaan sen kiinni olemassaolevaan jalkaan. Näin siinä voisi olla pieni säätövarakin. Nyt pitäisi yrittää saada putki mahdollisimman eteen jalustalla ja yrittää tasapainottaa se jotenkin. Tuohon kamera päähän on vaikea lisätä painoja.

Kävin eilen ostamassa mattamustaa maalia ja vähän "verhoilu" pressua, joten observatorioon nousee uudet seinät ja väri vaihtuu sisällä.

Astopticsilla oli tuollainen sopiva usb dew heater tarjouksessa joten omakyhäilmä lämmitys vaihtuu siihen. Samalla laitan tilaukseen ccd to nikon adapterin.

Mitenköhän jalustan kantavuus riittää jos on kiinni 80edi, guide putki, nikkor 180ed linssi, yksi järkkäri ja pari noita gpcamejä. :rolleyes:

blaatu

Eräs mahdollinen rakenne. Tämä antaa mahdollisuuden kuvata alas horisonttiin asti jos tötterö on riittävän korkea.

Putken siirtämisen sijaan minä leventäisin luukkua katon poikkisuunnassa eli siirtäisin katon pitkittäissuuntaiset palkit sivummalle.

Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

wm-x

Kyllä näyttää erinomaiselta. Kiitos hahmotuksesta. Tuohon tulee aika paljon painoa. Millä hoitaisit avauksen ja ennekaikkea sulkemisen?

blaatu

Oletan että luukkujen käyttö tapahtuu katon sisäpuolelta.

Olisiko vetoliina siis hyvä? Se tarvitsisi pari kolme säteenssuntaista tukilattaa jotka on nivelöity likimain samalle akselille kuin itse luukkukin. Liina kulkisi lattojen ulkopäiden kautta ja vetovoima suuntautuisi tangentiaalisesti  eikä kohti luukun akselia. Luukun ollessa auki olisivat liina laskostuneena ja tukitangot luukun pohjalla.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

VeskuP

Avaamiseen ihan auton takaluukun pumput, ja kiinni laittoon vaijerit rissapyörien kautta. Tämä kyllä edellyttää sitten aina uutta "virittämistä", eikä ole automaattinen...

Salpa pitäisi luukkuja kiinni ja kun se vapautetaan pumput avaisivat luukut. Sitten voisi alhaalla olla veivi/vinssi josta saisi luukut kiinni...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

wm-x

Uudet seinät nousivat torniin pikavauhtia kun oli tänään ensimmäiset harrastaja ystävät vierailemassa tornilla. Ideoita vaihdettiin ja näistä viisastuneena:

Jos tuota blaatun ideaa vähän muokkaan ja nostan vain noin 2x4 lankun verran tuota nosto-ovea. Kokeilin tuota 15cm jatkoa tuohon jalkaan ja näyttäisi nyt siltä että pääsen tarpeeksi alas sen kanssa myös eteläänpäin. Tuo nostoliina systeemi kuulostaa ehkä monimutkaisemmailta kuin se on, mutta yritän pidättäytyä mahdollisimman yksinkertaisissa rakenteissa.
Olen itsekkin miettinyt tuota auton pumppua ja koittanut sommitella niin että se jaksaisi vielä nostaa, mutta luukku aukeaisi ainakin lähes kokonaan. Kulmat ovat tuossa minun ratkaisussa  vähän hassut. Tuo vaijeri voisi toimia sellaisen käännettävän kelan kanssa? esim. mitä venetrailereissa näkee. Mikäköhän sen nimi on? Avaaminen on haastava toteuttaa.

Minun pitää vaihtaa guideputken paikka, koska se ottaa nostetussa systeemissä katon laitaan kiinni. Muutenkin minun on saatava kaukoputken kamerapäätä n. 10-15cm eteenpäin jalustaan nähden. Hahmottelin kuvan miten tuo paketti on kasassa, mutta miten ihmeellä saan tuon tasapainoon?? jalustan kiinnityksen tulisi olla suunnilleen linssiputken focuseri tattien kohdalla.

Kuva suunnitelmasta. Mutta mihin tuohon laittaa painoja kamerapäähän?



einari

Onko toi oikeasti niin etupainoinen ? Pieni epätasapaino ei niin haittaa.
Jos olisi pannat ja kisko niin semmoisia tarralla olevia nilkka/rannepainoja voisi ehkä virittää.
___
Tapio

wm-x

Joudun tuon linssiputken tuomaan niin eteen tuon tilaongelman takia. Tästä johtuu tuo etupainoisuus. Luulin että se tarvitsee olla juuri tasapainossa guidausta varten tuon minun hihnavetoni kanssa.
Mutta jos jätän hieman etupainoiseksi ja lisään vaikka yhden tuollaisen käsipuntin niin sehän varmasti auttaa asiaa. Tuo oli hyvä idea. Kiitos.

Sitten seuraava vaihe on varmasti johtojen vetäminen uusiksi. Nyt kun on toimiva usb hubi käytössä niin yritän sen laittaa putkeen kiinni ja näin vältyn laahaavilta johdoilta. Onko kukaan keksinyt miten noita liittimiä saisi pitävämmiksi? Minulla on esim noissa altairin kameroissa niin hölskyvä se  tulostinliitännän näköinen pää, että se katkaisee välillä yhteyden. Viime kaudella päädyin teippaamaan sen kiinni, mutta se ei ole ideaali ratkaisu.

wm-x



Tässä taitaa olla aika perinteinen syy miksi korkeus-säätö luistaa.

wm-x

Huvikseen aloin katsomaan mikä olisi seuraava linssiputkeni. Nyt iski niin paha kuume tuohon william opticsin gt81 apoon että en tiedä miten muuten selviän tästä kuin tilaamalla sen  :cheesy:

jperala

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 23.06.2016, 22:10:50


Tässä taitaa olla aika perinteinen syy miksi korkeus-säätö luistaa.

Vilkaisin tänään miltä oma näyttää ja se oli täysin ehjä, olen pitänyt noin 55 asteen nurkilla ja siinä jää vielä pultin ja kynnen pään väliin tuollaiset 4-5mm joten ei ala pulti syömään itseään  kynnen alle jos vain pysyy suorana :).
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

wm-x

Joo itse pultti oli myös vääntynyt. Mutta eipä mitään vaihdetaan jykevämpään ja paikataan tuo kuluma.

wm-x

Taas vähän saatu kaiken muun ohella parannuksia torniin.

Jalkaan on nyt valmiina tuo 15cm jatko. Hitsasin 100x100 metalli palkin sivuille 3 lattarautaa joilla toivottavasti päästään edellisen kaltaiseen tukevuuteen. Kiinnitys joko pulteilla tai nestemäisellä metallilla( tiedän kirosana monelle, mutta hyvin toimi viime kaudenkin sillä)

Moottorifocusta(manuaalista) rakentelin myös. Se rakentuu vanhasta jalustan moottorista ja ohjainboxista. Vaikuttaisi toimivalta konseptilta. En ole ihan varma mihin tuota tarvitsen, mutta ei ainakaan focuseri luista kun moottori pitää sen paikallaan. Mukavampi se on napilla putkea käskyttää.

Tilasin nyt baaderin clicklockin tuohon putkeen ts kautta(76e). Vanhalla systeemillä kun tahtoi sensori mennä helposti vinoon optisella akselilla. Olisi saanut customoidun adapterin 150e, mutta nuukuus/epävarmuus sen suhteen iski.

Samalla tein mukavan sivulöydöksen, nikon-m48 adapteri olikin rakennettu niin että siihen on mahdollista itse tehdä rotaatio. Kierteet ovat erilliselle kartion mallisella palikalla, joka pienellä tuunauksella voisi sopia hyvin rotaatioon. Välystä tuon kartionmallisen sisäosan ja ulkokehän välillä ei tuntunut olevan. Kiristys ruuvit(3kpl) pitäisi vaihtaa isompiin mihin saa pienen varren. Miten ohutta se teflon teippi mahtoi olla? Joku kevyt tasainen sisäpinnoite voisi tulla kysymykseen.

Uudet rattaat ja hihnat tulivat. Systeemi vaihtui 10mm hihnoihin ja rattaisiin. Samalla toimivaksi todetulla jaolla mennään. Mutta nyt on vähän tukevampi systeemi kuin edellinen ja pääsen noista leikatuista/poratuista rattaista eroon. Se varmasti teettää uudet kiinnikkeet moottoreille. Ratasparit pitävät olla täysin linjassa toisiinsa nähden.

wm-x

Siistimätön versio saatu valmiiksi. Hyvin toimii. 16x sidereal nopeus dec akselin moottorilähdöstä on hyvä nopeus tarkennukseen. Sattui löytymään tuollainen naulauslevy, ajattelin ensin että liian letkua tavaraa, mutta ihan tarpeeksi jykevä oli. Ainakin oli helppo työstää ja taivutella. Monimutkaiset rattaat laitettu tuohon vakio moottoriin.



Ohjaus on tuollaisella rj11 rj45 kaapelilla(?). Onkohan vaikea arduinosta tms. Rakentaa ohjausyksikkö minkä Backyard nikon ymmärtäisi ascomin kautta. Minulla ei ole hajuakaan tuosta ohjelmoinnista.