Jäähdytetty Nikon D600 RGB-projekti

Aloittaja Kuulapaa, 03.06.2015, 12:34:12

« edellinen - seuraava »

Liikanen

Kiitos vastauksesta!

Enpä ole ennen tiennyt, että focuksenkin voi tuolla tavalla automatisoida. :rolleyes: Onkohan tuohon olemassa jotain ilmaista ohjelmaa? Ainakin FocusMax näyttää maksulliselta... :embarrassed: Olisi hieno saada focus kerralla oikein, ettei tarvitsisi kovin monta kertaa mennä kahta kerrosta ylemmäs putken luo. :wink:

Aina oppii jotain uutta... :azn:
Lakeuden Ursa

vehnae

Lainaus käyttäjältä: Liikanen - 21.06.2015, 12:47:22
Onkohan tuohon olemassa jotain ilmaista ohjelmaa? Ainakin FocusMax näyttää maksulliselta...

FocusMax 3 on ilmainen, mutta vaatii kaverikseen MaxIm DL:n, joka taas on kallis. Edullisempia vaihtoehtoja on mm. Sequence Generator Pro ($99 + $39 huippuhyödyllisestä mosaic & framing wizardista), joka osaa tarkennuksen ohella ohjata laitteistoa itsenäisesti koko yön.

Kuulapaa

#17
Eilen iski taas inspiraatio ja rakentelin kameraa hieman lisää. Kenno sai kylkeensä lämpötilasensorin ja se mittaa nyt suoraan kennon lämpötilaa. Tuloksen pitäisi olla suhteellisen tarkka sillä sensori on eristävän kumireunuksen alla kennon etupuolella. Samalla eristin jäähdytyselementin itseliimautuvalla 2mm vaahtokumilla, minkä pitäisi rajoittaa kondensio-ongelmia ja parantaa jäähdytyksen hyötysuhdetta.

Suurin yksittäinen tekijä oli kuitenkin kennon IR-suodin. Aikaisemmin modatusta Nikon D5100:sta poiketen suodin on erillinen ja siten helposti poistettavissa. Kennon suojalasin päälle jää näin vielä pölyjä poistava piezolasi. Nopeana testinä kuvasin kameralla 950nm IR-suotimen läpi (leikkaa siis tuon alta) ja hyvin näytti päästävän. Normaalilla kokoonpanolla kuva on täysin musta. En tähän hätään asenna erillistä IR-filtteriä, sillä tarkoitus on kuvata ainoastaan kaukoputkilla ja infrapunasuodatus jää erillisten filttereiden hoidettavaksi.

Testikuvia seuraa jossain vaiheessa.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Kuulapaa

Ja niitä kuvia, niitä on kiva katsoa!

Tässä on paljon tietoa IR-filtterin poiston vaikutuksesta väritasapainoon yhdessä paketissa.


Ja oleellinen 950nm ircut hieman isompana, klikaten kaiketi saa vieläkin isommaksi.


Summa summarum: Ir-filtterin poisto lisää kuin lisääkin kennolle pääsevän ir:n määrää ja boostaa siinä samalla punaisia sävyjä. Ei kuitenkaan aivan tolkuttomasti ja raw-säädöillä kuvat saa hyvin luonnollisen näköisiksi. Tällä kameralla ei kuitenkaan ole tarkoitus kuvata pelargonioita ja siksi katse kääntyykin pimeneviin iltoihin (kovin marginaalisesti). Mutta, jos juuri sinä satut tykkäämään luonnottoman punaisista kukista niin tämä modi on juuri sinua varten  :wink:
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Kuulapaa

#19
Hieman testiä väliin. Huoneenlämmössä (23°C) kennon lämpötilan saa painumaan nollan tuntumaan. Huomasin, että tehokkaampi jäähdytys vaatii vielä kameran metallirungon ja sensorin välin eristämisen. Alunperin kennon jäähdyttämiseen tarkoitettu metallikehto kun toimii tässä tapauksessa kennoa lämmittävänä elementtinä.

Toisaalta uskon nykyisen jäähdytystehon riittävän oikein hyvin, sillä harvoin kuvaamme Suomessa taivasta parinkymmenen asteen lämpötiloissa. Kymmenen asteen pudotus ympäristön lämpötilassa kun riittää siirtämään kennon lämpötilan -5°C pakkaselle, mitä alemmas ei mittausteni mukaan ole edes syytä mennä. Kaikki viileämmät lämpötilat ovat omiaan sitten pienentämään jäähdytykseen tarvittavaa tehoa.


(onpas muuten hölmön muotoinen kuva)
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

VeijoT

Kannataisko harkita tuollaista jäähdytys ratkaisua. http://www.pampaskies.com/gallery3/Equipment/cooler_v3

Tuolta samalta sivulta löytyy myös Canon 450D mono modded (bayer matrix removed) and a Baader 2-inch 7 nm H-alpha filter images.
http://www.pampaskies.com/gallery3/Hydrogen-Alpha-Images

Seilailin useita mono DSLR muunnos sivuja, resoluutiohan siinä kasvaa Ha suotimilla, mutta varmaan parempi olis käyttää uudempia EXmor kennoja, koska niissä pikselin aktiivinen valoherkkä pinta on jo lähes kokonaan auki. Eri asia on sitten se kuinka siitä ne väri filtterit saa raaputettua pois.

Canon 6D on nyt kunnossa, en löytänyt yhtään mono muunnos kokeilua tälle mallille.

Veijo T



Kuulapaa

Nuo ovat tavallaan ihan tehokkaita kameran viilentämiseen, mutta niissä on sama ominaisuus kuin normikamerassa pakkasella. Vaikka ympäristö on kylmä niin elektroniikka tuppaa lämmittämään sensoria kameran sisällä luoden lämpötila-aikagradientteja. Kameran ulkokuori kun on suunniteltu eristämään sisuskalut ulkomaailman sääelementeiltä.

Näin nyrkkisääntönä kennon lämpötila nousee pikkuhiljaa ~15°C korkeammaksi kuin ympäristö -+ joitakin asteita ympäristön lämpötilasta ja kamerasta riippuen. Tässä mielessä kennon suorajäähdytys on hieman kohdennetumpi jäähdytystapa. Käytännön merkitys lienee kuitenkin loppupeleissä suhteellisen pieni ja subjektiivinen, niin kuin yleensäkin nk. parannuksia tehtäessä.

Hyvä että 6D tuli kuntoon. Kilauttele niin katsotaan mitä siitä voidaan saada aikaan. Täyden kennon ja resoluution kapeakaistakamera voisi olla ihan nasta laite :smiley:
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

maukkaK

Tuolla tehty melkoinen viritys 6D:hen.

http://www.centralds.net/cam/?p=7828

Kenno siirretty kamerarungon etupuolelle, jossa jäähdytys ja suotimien käyttömahdollisuus.
Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8

Kuulapaa

Hieman pimeävirtadataa, jäähdytetty runko, olikoshan ollut noin 8°C, kennosta ei tietoa:

=============================
DSLR Sensor Parameters v0.0.7
=============================
Camera: Nikon D600 Monochrome - True dark current enabled
ISO speed: 500
Image Size: 6034 x 4124
Bias frames exposure time: 1/4000 sec
Flat frames exposure time: 1/2000 sec

Dark frames exposure time: 300 sec
Gain per channel(e/ADU):   [ 0.978, 0.979, 0.975, 0.975 ]
ISO for unit gain:         [ 489, 489, 487, 488 ]
Read Noise(e):             [ 2.91, 2.9, 2.92, 2.89 ]
Dark Current (e/pixel/sec) [ 0.007, 0.0205, 0.0252, 0.0172 ]
Dark Current (e/pixel/sec) [ 0.0075, 0.0197, 0.0201, 0.0184 ]
Dark Current (e/pixel/sec) [ 0.0087, 0.0202, 0.0207, 0.0198 ]

Noise estimates for 300sec exposure
Read Noise(e):             [ 2.91, 2.9, 2.92, 2.89 ]
Thermal Noise(e):          [ 1.61, 2.46, 2.49, 2.44 ]

Mean values in ADU
Bias Frame 1: [599.9, 600, 599.8, 600 ]
Bias Frame 2: [599.9, 600, 599.8, 600.1 ]
Flat Frame 1: [2597.6, 2579, 2598.3, 2591.9 ]
Flat Frame 2: [2607.3, 2588.7, 2608.2, 2601.7 ]
Dark Frame 1: [ 603.6, 604.5, 604.2, 604.7 ]
Dark Frame 4: [ 605, 606.2, 605.6, 606.5 ]

Dark frames exposure time: 600.1 sec
Gain per channel(e/ADU):   [ 0.978, 0.979, 0.975, 0.975 ]
ISO for unit gain:         [ 489, 489, 487, 488 ]
Read Noise(e):             [ 2.91, 2.9, 2.92, 2.89 ]
Dark Current (e/pixel/sec) [ 0.0113, 0.022, 0.0189, 0.0205 ]

Noise estimates for 600sec exposure
Read Noise(e):             [ 2.91, 2.9, 2.92, 2.89 ]
Thermal Noise(e):          [ 2.6, 3.63, 3.37, 3.51 ]

Mean values in ADU
Bias Frame 1: [599.9, 600, 599.8, 600 ]
Bias Frame 2: [599.9, 600, 599.8, 600.1 ]
Flat Frame 1: [2597.6, 2579, 2598.3, 2591.9 ]
Flat Frame 2: [2607.3, 2588.7, 2608.2, 2601.7 ]
Dark Frame 1: [ 608.8, 611, 609.8, 611.4 ]
Dark Frame 2: [ 609.8, 612.3, 610.9, 612.7 ]
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/