APOD

Aloittaja PetriKe, 28.05.2015, 07:59:24

« edellinen - seuraava »

Ransu

Onnittelut myös täältä Petrille, aivan upea ja hatunoston arvoinen saavutus. Kuva on kerrassaan hieno ja ei ihme että valittiin APOD:ksi :cool:
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

tila

Onnitelut. Upea kuva joka ansaitsikin päästä APOD:ksi. Moni aikaisempikin ottamasi kuva olisi kyllä valinnan ansainnut.
Teppo Laitinen

kjj

Upea kuva kerrassaan!

Kuinka moni muu suomalainen harrastaja on muuten APODin saanut? Siis J-P:n ja Petrin lisäksi?


PetriKe

Kiitos paljon Jyrki, Teppo, Ransu ja kjj.

Tunnustan, että olen 'hiukan' etuoikeutetussa asemassa muihin harrastajakollegoihin nähden. Eipä ollut villeimmissä unelmissakaan saada käyttöön kaukoputkea Chilen Atacamassa. Saati sitten kahta! Tai että vaatimattomasta tiedekontribuutiosta maksetaan minulle vielä palkkaakin. Tosin ei nämä asiat ihan itsestään syntyneet, vaan on tullut tehtyä myös oikeita asioita ja valintoja.

Nykytilanteesta saaamani tietotaidon ja kokemuksen haluan toki jakaa muille harrastajille eteenpäin, niinkuin itsekin olen aikoinaan saanut opastusta ja vinkkejä kokeneemmilta konkareilta. Näin mahdollisimman moni suomalainen tähtiharrastaja pääsee hyötymään saaduista kokemuksista ja opeista. Täytyy vain miettiä, miten ja missä muodossa tämä parhaiten voisi toteutua. Vinkkejä otetaan vastaan. Valitettavasti oma päivätyö vie aika paljon aikaa ja energiaa, joten en ehdi/jaksa kirjoittaa asioista ihan niin pajon kun haluaisin.

Ja Jyrki, pieni terve kateus on aina hyvästä. Se ajaa toiminnassa eteenpäin ja pistää pyrkimään aina parempaan.  :smiley:

Hyvää kesää kaikille! Chilessä kausi jatkuu normaalisti, ja kamera raksuttaa satoja tiedekuvia joka yö. Toivottavasti ehkä vuoden päästä on jotain konkreettisia tiedetuloksia esiteltäväksi.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa