New Horizons lähestyy Plutoa

Aloittaja Astronautiskelija, 25.05.2015, 11:45:08

Auringon hiukkastuulen voima on yllättävän suuri kun ottaa huomioon etäisyyden. Jos ajatellaan että aurinko puhaltaisi pallopintaisesti hiukkasia joka suuntaan yhtä paljon, putoaisi tuulen voima Pluton etäisyydellä 1/1500 osaan. Jos se siitä huolimatta onnistuu karkottamaan 500 tonnia molekyylejä Plutolta, niin kuinka voimakas hiukkastuuli olisi maassa jos ei magneettikenttä suojelisi meitä? No ehkä ilmakehä suojelisi mutta kuinka paljon?

Mare Nectaris

Kyllä varmaankin tuon Maan magneettikentän suoja on aivan oleellinen. - Pluto on selkeästi heliosfäärin sisällä, eli alueella, jossa aurinkotuulella on vielä merkittävä vaikutus.

Aurinkotuuli ei ilmeisesti etene aivan pallomaisesti kaikkiin suuntiin, vaan on sidoksissa Auringon magneettikentän muotoon, mikä aiheuttaa aurinkotuulen purkausten leviämisen avaruuteen spiraalimaisesti.
Timo Keski-Petäjä

SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

einari

___
Tapio

Mare Nectaris

NASAn mukaan Plutossa on typen muodostamia jäätikköjä, jotka tarvitsevat vain vähän lämpöä muuttuakseen virtaaviksi.

Pluton kaasukehän paine pinnalla on vain 10 mikrobaaria (1 mikrobaari on n. miljoonasosa Maassa merenpinnan tasolla vallitsevasta ilmanpaineesta). Pluton kaasukehässä metaani hajoaa Auringon valon vaikutuksesta mm. etyleeniksi ja asetyleeniksi, jotka sitten vajoavat alaspäin, jäähtyvät ja kondensoituvat muodostaen jääsumua. Kemialliset reaktiot värjäävät lopulta sumua niin, että pinnalle syntyy Plutolle tyypillinen punertava yleisväritys.

Noin viikon päästä New Horizons-luotain lopettaa Pluton havainnoinnin ja alkaa jälleen pyöriä akselinsa ympäri, mikä mahdollistaa pitkät yhtäjaksoiset yhteydet Maahan. Samalla käynnistyy lähes ensi vuoden loppuun kestävä n. 50 gigabitin aineiston lähettäminen. Data lähetetään ensin pakatussa muodossa ja lopuksi vielä kompressoimattomana.

NASAn kertomista New Horizons-luotaimen kuulumisista uutisoi BBC.

Pluton kuulumisia analysoidaan myös Planetary Societyn Emily Lakdawallan blogissa sekä Astronomyn verkkosivulla.

Edit: lisätty linkit Emilyn Lakdawallan blogiin ja Astronomyn verkkosivuun