Harvinaisempi tapaus

Aloittaja Tane, 23.03.2015, 21:26:00

« edellinen - seuraava »

Tane

Harvinaisempi tapaus, että oikein kirjattakoon tänne. Olin Tähtibasaarissa myymässä jalustaa. Ostajaehdokas löytyi. Sunnuntai aamupäivällä hän viestitti että paketit voi postittaa hänelle maanantaina. Oli jo aiemmin keskusteltu maanantaista se kun on viikonlopun jälkeen ensimmäinen postin kulkupäivä. Enemmittä tupakoinnitta aloin puuhaan. Postipiste on samassa talossa missä asun, R-kioskissa ja auki sunnuntaina. Hilasin taakat sinne ja onnellisena urakasta ajattelin yllättää ostajan antamalla seurantanumeron jo etuajassa.
Kun avasin sähköpostin oli siellä uusi viesti ostajalta: "Ei tarvitse lähettää, sain jalustan juuri lähempää". Olin kirjauttanut ensimmäisen paketin postissa 35  minuuttia ennen kuin ostaja lähetti peruutusviestin. Siinä uuno montonen nyt sitä luki, hikkasi, veti happea ja yritti sulattaa tajunnan räjäyttänyttä "ruutista".
Kuin erään sketsin sanoin: "Miun syy..." Miksen malttanut maanantaihin. Nielin tämän mutta ennen tavaran lähettämistä varmistan vastaisuudessa vielä kerran.
Olen pitänyt nopeaa tavaran lähettämistä etuna myös ostajan kannalta, mutta ei se niin ollutkaan...Ehkä tämä meni nyt kuitenkin minun osalla huonojen yhteensattumien piikkiin.
Eräs foorumin jäsen on vaatinut aina virallisen hyväksynnän kaupoissaan. Mustaa valkoisella ja nimet alle. Pidin sitä turhana jäykkyytenä, mutta en enää.
Tämän pilvisen illan ratoksi tehdyn kynän kulutuksen ei ollut tarkoitus osoitella ketään, vaan toimikoon se yhtenä esimerkkinä mitä voi sattua ja mihin kannattaa varautua. Pientä tämä on, taloudellisiakin menetyksiä tuskin lainkaan. Mutta edelleen sen sketsin sanoin:"Sillon minua kyllä alko ottamaan pattiin..."

PS: Nyt kun on mennyt kolme ja puoli vuotta tuosta tapauksesta ja edelleen olen käyttänyt Tähtibasaaria niin ei ole tullut vastaan moista sähläystä...Ei voi tulla. Ei niin hölmöjä ole muita että tekisivät kauppoja yhtäaikaa moneen suuntaan. Hassuinta oli että tuo kaveri sai minut tuntemaan itseni kaiken syylliseksi. Ajatella, tarjosin jalustan ja hän olisi sen saatuaan vasta maksanut... Pyysi lähettämään,niin ilmoittikin kun olin jo kerennyt lähettää että sopikin kaupat jo muualla. Olin tietysti kiukkuinen ja halusin että maksaa edes palautuksen minulle...Ja mitä hän vastasi: "Tule hakemaan se Kuopiosta!" Asuin silloin Turussa. Kyllä tämä sydämetön huseeraa edelleen foorumilla(eikä sukunimi ala koolla), ihan tunnettu jäsen. On meitä moneksi!
Celestron C14,

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: Tane - 23.03.2015, 21:26:00
Pientä tämä on, taloudellisiakin menetyksiä tuskin lainkaan. Mutta edelleen sen sketsin sanoin:"Sillon minua kyllä alko ottamaan pattiin..."

Paitsi tietysti postimaksut, jotka eivät ainakaan painavamman tavaran (kuten jalustat) osalta ole ihan halvimmasta päästä... Ihan mielenkiinnosta ryhdyin tutustumaan erilaisten myyntisivustojen käyttöehtoihin, ja esimerkiksi Huuto.netistä löysin tällaista:

"Onko myyjän pakko myydä, onko huutajan pakko ostaa?"

"Huuto.netin käyttäjäsopimus edellyttää, että ilmoittaessaan kohteen myyjä sitoutuu myymään kohteen korkeimman tarjouksen tehneelle, kunhan hänen kohteelle mahdollisesti määrittelemänsä hintavaraus ylittyy. Vastaavasti myös ostajat ovat käyttäjäsopimuksen hyväksyessään sitoutuneet siihen, että he korkeimman tarjouksen tehtyään ostavat voittamansa tuotteen.

Huuto.netin käyttäjäsopimus on juridisesti sitova ja pätevä, ja riitatapauksia on jo käsitelty käräjäoikeuksissakin. Mikäli kauppakumppanisi rikkoo sopimusta, voit halutessasi viedä tapahtuneen riita-asiana käräjäoikeuden käsiteltäväksi."


Sen enempää ottamatta kantaa toisen nettisivuston periaatteisiin, sääntöihin ja yleiseen lainsäädäntöön, on ihan hyvä kun kerroit asiasta. Tulen keskustelemaan arvoisan kaimani kanssa, voisimmeko jatkoa ajatellen parantaa jotain esim. Tähtibasaarin ohjeistuksessa tällaisten tilanteiden välttämiseksi.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Tane

#2
 Niinhän se on. Vähän jatkaisin vielä tuon itseironiaksi kääntyvän aiheen aloituksen selventämistä.
Lauantaina ostaja viestitti(21.3) että haluaa ensin testata jalustaa jonkin aikaa ja maksaa sitten. Tuolloin aloin minä perumaan ja ehdotin että ostaisi uuden jalustan suoraan liikkeestä. Ajattelin jo asian jäävän siihen.
Yllätys oli sunnuntaina aamupäivällä kun ostaja sanoo: "Niin siis ostan kyllä kunhan vain tiedän että kyseinen laitos on toimiva. Pistä vain postiin maanantaina niin kuin oli puhetta."
Silloin päätin lähettää tavaran. En ole koskaan kaupannut toimimatonta tuotetta...Sen tuokin epäilijä tulisi näkemään. Sen jälkeinen tapahtumakulku näkyy tuossa aiheen aloituksessa. Se että sain yksin maksaa  postikuluja yhteensä 78,80 euroa johtuu kun olisi pitänyt lähettää vasta maanantaina. Sillä näkyi pääsevän tällä kertaa vastuusta. Mikä minä olen sanomaan ja arvostelemaan ihmisten moraalikäsityksiä. Mistä noista arvaa...ei varoituksen sanaa ei viittaustakaan että oltiin vielä etsimässä jotain muuta vaihtoehtoa, ehdottomasti tämä minun jalustani nyt halutaan.
Olen usein sopinut foorumilaisten kanssa kaupoista esimerkiksi viikonloppua vasten perjantaina. Moni on varmasti ollut uskossa etten lähetä ennen maanantaita. Mutta olenpa lähettänyt jo heti samana päivänä tai viikonlopun aikana. Kukaan ei ole siitä valittanut tai peruuttanut. Pitihän se lopulta tulla.

Itselläni on ollut sääntö etten tee uusia kauppoja kun samasta asiasta on jo vaikka suullinenkin sopimus edellisen asiakkaan kanssa. Ennen uuden kaupan tekoa sanon "vanhalle" asiakkaalle ettei kauppa hänen kanssaan onnistukkaan ja hän voi halutessaan sanoa mielipiteensä, joka silloin on ratkaisevin.
En silti lähde syyttelemään onhan olemassa tuo termi, hyväuskoisuus, pettävä onnellinen auvoisuus...joka silloin tällöin ottaa vallan. Kaupankäynti ei ole runoutta.

Tähän saatan vielä näin jälkikäteen lopukaneettina todeta; Ensin maksu tilille ja vasta sen jälkeen toimitus. Vaikka tämäkin kaveri oli jo aiemmin ostanut minulta ja annoin silloinkin tavaran ensin ja hän maksoi jälkikäteen niin tähän hyvää hyvyyttä tehtyyn, ettei ostaja saa sikaa säkissä kätkeytyy juuri tuo vaara mikä kohdallani edelläkuvatun kaltaisena toteutui. Mieli muuttuu, perutaan ja kun kamat on jo matkalla niin  postikulut lankeaa myyjälle.
Kävi niin että hyvä tarkoitus kääntyi vastaani ja minä sain kylmiä pyyhkeitä, kuulin itse olevani se katala ketale...Kun vielä ilkesin pyytää postikuluista jotain korvausta.
Todella paljon käytin useiden vuosien ajan Tähtibasaaria. Poikkeuksetta kaikkien kanssa oli hyvä mieli ja lämminhenki. Mahtui joukkoon vain se yksi vastuuta väistelevä vilunki-ville. Miettinen pitkään jos alan enää tuntemattomimmille myymään.
  Myös enimpiä myynti-intojani vähensi kun sai jonkun kerran nähdä miten sopuhintaan antamaani tuotetta kaupattiin edelleen muutaman käyttövuoden jälkeen liki kaksinkertaisella hinnalla. Surullista jos joku hairahtuu moisiin romuihin...Ostajan pitää kyllä tentata myyjältä tarkkaan kuinka vanha tuote on ja monellako käyttäjällä aiemmin ollut.
Asettamani hinnat on olleet matalia, siitä todisteena jotkut "bisneshemmot" jotka tosiaan jälleenmyy noita sievoisella voitolla. Mutta ei niitä montaa vuotta enää riitä, toki möin useamman sata tuotetta. Mitään onneaan onkiville kalastelijoille ei minulta enää heru, tämän on oltava pyyteetöntä tähtiharrastusta.
Celestron C14,

VeskuP

Ostajan olisi kannatanut varmasti kertoa sinulle, että on kysellyt jalustaa muualtakin. Tyylin: Lähetäisitkö jalustan vasta maanantaina, koska tänään varmistuu saanko jalustan muualta... Mielestäni vastuu on kyllä ostajalla, väliäkö sillä onko postitus sunnutaina vai maanantaina, jos on jo joka tapauksessa luvannut ostaa jalustan. Harmittava tilanne kyllä, kun vielä joutui noinkin paljon maksamaan postikuluja turhaan.

Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

joni

Nämä on kyllä harmillisia juttuja. Itsekin aikoja sitten menetin 550€...
Toinen tapaus oli kun sovimme kaukoputkikaupoista ja että myyjä postittaa putken maanantaina. Noh, hän olikin viikonloppuna myynyt toiselle, koska ostaja oli lähempää. Olihan sekin pettymys kun innossaan odottaa tulevaa viikkoa ja uutta putkea. Onneksi ei vielä rahaa liikkunut. Suullinen sopimus on aina kuin veteen piirretty viiva, mutta onneksi useimmiten päättyy kuitenkin hyvin. Tässä keskustelun tapauksessa on erityisen harmillista juurikin se, että myyjä on ollut todella hyvällä asialla ja ajatellut ilahduttaa ostajaa.