iOptron ZEQ25GT säädöt

Aloittaja vehnae, 03.03.2015, 19:47:15

« edellinen - seuraava »

vehnae

Tulipa tässä avattua jalustaa, ja ajattelin vähän dokumentoida säätöjä jos näistä olisi jollekin hyötyä.

ZEQ25 on tosiaan ihan mainio pikkujalusta etenkin mobiilille kuvaajalle, mutta mitä internetseistä olen ymmärtänyt, niin näiden kokoonpano on välillä vähän niin ja näin. Kiinajalusta kuitenkin on kyseessä, joten säätämiseen ja opetteluun saa tämänkin kanssa varautua jotta jalustasta saa kaiken irti. Tämä proseduuri tuli tehtyä kertaalleen jo kauan sitten, mutta jostain syystä nyt tämän vuoden puolella seurantakäppyrät ovat olleet ihan erinäköisiä kuin syksyllä. Aiemmin tyypillinen alle kaarisekunnin (rms) seurantavirhe tuntuu vaihtuneen jatkuvaan hyppimiseen ja pomppimiseen. Seuraavilla keleillä näkee oliko tästä ilmahoidosta apua.

Jalustan avaamista en lähde tässä kuvaamaan tarkemmin, siihen ja säätämiseen löytyy Youtubesta Paul Chasselta hyvät videot.

Jos jalustan rakenne ei ole tuttu, niin matopyöräthän ovat tässä jousikuormitteisia, ja kummankin akselin kuorma on säädettävissä jalustaa avaamatta käsin pyöriteltävillä ruuveilla. Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu, sillä hyvän säädön hakeminen on aika pitkälti yritys/erehdys-menetelmää. Liiallisella kuormalla jalusta huutelee overcurrent -virheistä, ja liian löysällä taas seuranta pelittää huonosti.


Omat täysin mutuun perustuvat säädöt ovat seuraavat:

Matoruuvin kiinnitys: Sopiva kiinnityksen kireys on helppo testata pyörittämällä ratasta. Kun matoruuvi pyörii pehmeästi eikä "laahaa" (tuntee näpeissä kun pyörittää), niin kireys on sopiva. Matoruuviin ei saa jäädä pitkittäissuuntaista klappia (=liian löysä).

Matoruuvin asemointi: Asettuu paikalleen videollakin esitellyllä tavalla, eli laittamalla viivoittimen tms matoruuviblokin ja rungon väliin, ja kiristämällä jousikuorma tappiin asti ilman normaalisti kontaktin ottavaa kuulaa. Sitten vaan ruuvit kiinni. Katso alempi kuva.

Saranan kireys: Kiristys riittävästi ettei sarana heilu sivusuunnassa, kuitenkaan tekemättä saranasta liian jäykkää. Sormella liikuteltava, mutta asentonsa pitävä on hyvä. Liian jäykkä sarana johtaa RA Overcurrent -virheisiin.

Jousikuorma: Itselläni on toiminut hyvin, kun olen ensin nostanut akselin kyljessä olevalla kytkimellä matoruuvin irti pyörästä, ja tämän jälkeen ruuvannut kuorman niin kiinni kuin se menee. Eli "vapaata tilaa" jää tuon kytkimen verran. Lopputuloksena omassa jalustassani ruuvit jäävät aika eri asentoihin, RA-akselin ruuvi menee täysin pohjaan ja deklinaatio jää pari kierrosta auki. Näillä olen kuitenkin välttynyt jalustaa joskus vaivaavilta RA/DEC Overcurrent-virheiltä. Ja kytkin säilyy käyttökelpoisena, mikä on oleellista tasapainottamisen kannalta.


Näiden jälkeen jatkopohdintaan jää vielä seuraavat ongelmat:

Deklinaation välys: Tähän ei ole toistaiseksi löytynyt kaikenkattavaa ratkaisua. Tuntuu että klappia on sekä moottorin perässä olevassa planeettavaihteessa, hihnavedossa (voisi olla vähän kireämpi, ei säätömahdollisuutta) sekä matoruuvi/pyörä-kontaktissa. Käytännössä olen kiertänyt ongelman guidaamalla deklinaatiota vain toiseen suuntaan sen mukaan miten deklinaatio on valunut napasuuntausvirheen johdosta.

Planeettavaihteiston kävyt: Kun vaihteiston irrottaa ja pyörittää varovasti väärästä päästä, niin sillä on taipumus vähän jumitella. Voi olla että tämä ilmenee myös pienessä mittakaavassa normaalikäytössä. Rasvojen vaihto voisi ehkä auttaa, muuta juuri en oikein osaa tehdä.

RA-akselin kävyt: Toivon että sain tämän nyt matoruuvin kiinnitystä säätämällä korjattua, oli hieman liian tiukalla. Aiemmin lääkkeenä toimi riittävän lyhyet guidevalotukset (0,5s), jotta seuranta ehti näihin mukaan ennenkuin ne näkyivät lopputuloksessa.


Ao. kuvissa on irrotettu moottori ja ohjauselektroniikka. Moottori kiinnitetään päädystään tuohon matoruuvin viereen, josta sitten on hihnaveto itse matoruuviin. Yllämainituilta videoilta rakenne näkyy paremmin.




Timpe

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 03.03.2015, 19:47:15
Jos jalustan rakenne ei ole tuttu, niin matopyöräthän ovat tässä jousikuormitteisia, ja kummankin akselin kuorma on säädettävissä jalustaa avaamatta käsin pyöriteltävillä ruuveilla. Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu, sillä hyvän säädön hakeminen on aika pitkälti yritys/erehdys-menetelmää. Liiallisella kuormalla jalusta huutelee overcurrent -virheistä, ja liian löysällä taas seuranta pelittää huonosti.
...clip...
Jousikuorma: Itselläni on toiminut hyvin, kun olen ensin nostanut akselin kyljessä olevalla kytkimellä matoruuvin irti pyörästä, ja tämän jälkeen ruuvannut kuorman niin kiinni kuin se menee. Eli "vapaata tilaa" jää tuon kytkimen verran. Lopputuloksena omassa jalustassani ruuvit jäävät aika eri asentoihin, RA-akselin ruuvi menee täysin pohjaan ja deklinaatio jää pari kierrosta auki. Näillä olen kuitenkin välttynyt jalustaa joskus vaivaavilta RA/DEC Overcurrent-virheiltä. Ja kytkin säilyy käyttökelpoisena, mikä on oleellista tasapainottamisen kannalta.

Nuo videot kannattaa katsoa ts. se selventää jalustan rakennetta paljon.  :wink:

Noista jousikuormista kysymys eli videon Paulilla on tuossa kaksi sisäkkäistä jousta antamassa lisäjäykkyyttä kuormaan ja näiden perässä on se vakiokuula painamassa matoruuvin koteloa. Tuleeko 2x jousi vakiona vai onko tuo kuvaajan lisätuunaus? Omassa Gemini G41 Obs+ jalustassa on vastaava jousisysteemi DEC-akselissa, mutta se on tehty eri tavalla. Siinä kartiokärkinen ruuvi painaa matopyörän päädystä sitä sivuttain (=lähemmäs/kauemmas kierteestä) omassa reiässään olevaa kierrejousta vasten ja kartioruuvia kiristimällä otetaan vain löysät pois deklinaatiovälyksestä eli saatetaan osat kontaktiin toistensa kanssa jousen varaan. Minusta tuollainen on hyvä ratkaisu "DEC backslashin" poistamiseen ja se toimii niin kauan kun kuvausputki on riittävän hyvin tasapainossa, eikä paina tuota kierrejousen kautta saatavaa vastetta pohjaan saakka. Jos ollaan liikkeellä sopivan kevyellä jousivasteella (=putki melkein tasapainossa ja nojaa vain kevyesti tähän jouseen), pysyy deklinaatioakselin matopyörä tiiviisti kiinni hammastuksessa ja DEC backslash häviää olemattoman pieneksi. Sillä isolla 300/1500mm järkäle-Newtonilla tuo ei toteutunut kunnolla, mutta lyhyt 10" RCT on oikein sopiva kuorma tälle jalustalle ja sen jousikuormitukselle. Taisin muuten itsekin vaihtaa kierrejousen hiukan jäykemmäksi kuin mitä alkuperäinen jousi oli.

Katsoin lisää videota tässä vaiheessa ja pääsin tuonne saranan sivuttaisklapin poistoon. Omassa jalustassa tässä pakollisessa liikevarassa on kiiinnitykseen 4 kpl kuusiokoloruuveja, joilla koko DEC-matoruuvikotelo "lukitaan" paikalleen tai siis ei lukita, vaan kiristetään sopivalle kireydelle jousiprikkoja vastaan. Olen huomannut että tässä rakennekohdassa oleva liikevara (sinulla saranan liike) kannattaa pitää sopivan liukkaana eli tippa vaseliinia liikkuviin osiin auttaa pitämään liikekitkan sopivan pienenä, vaikka samalla sivuttaisliikevara jää hyvin pieneksi.

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 03.03.2015, 19:47:15
Näiden jälkeen jatkopohdintaan jää vielä seuraavat ongelmat:
Deklinaation välys: Tähän ei ole toistaiseksi löytynyt kaikenkattavaa ratkaisua. Tuntuu että klappia on sekä moottorin perässä olevassa planeettavaihteessa, hihnavedossa (voisi olla vähän kireämpi, ei säätömahdollisuutta) sekä matoruuvi/pyörä-kontaktissa. Käytännössä olen kiertänyt ongelman guidaamalla deklinaatiota vain toiseen suuntaan sen mukaan miten deklinaatio on valunut napasuuntausvirheen johdosta.

Hihnavedon kiereyttä voinee säätää kun kiinnittää sitä magneettimoottoria paikalleen, jos vain moottorin kiinnitysrei'issä on sivuttaissiirtoon varaa (ja voisihan niitä reikiäkin suurentaa hiukan sivuttaissiirron aiheuttamiseksi). Lukitaan siis moottori "uloimpaan" sivuttaisasentoon, jossa hihnaveto on kireimmillään. Vai onko tuosta ajatuksesta mitään apua? Nuo Overcurrent virheet taitavat tulla kun jokin paikka jumii ja moottori ottaa paljon virtaa vapauttaakseen sen jumista. Jalustan säätö on siis tasapainottelua sopivien jousikuormien ja liikevarojen + lukittuvien säätöjen välillä. Heitän tässä yhteydessä ilmaan teflonpalojen käytön eli pystyisikö tuonne lisäämään sopivasti jokin teflon-palan kiilaamaan osia paikalleen, jolla voisi puskea tuota osaa nollatoleranssiiin? Teflonilla lepo/liikekitkan ero jäisi näet hyvin pieneksi.
- Timo Inkinen

Ransu

Mielenkiintoinen rakenne, periaatteessa jousikuormitettu matopyöräpari on erittäin hyvä seurannan kannalta.Timpeltä hyvää analyysiä omaan jalustaa veraillen.
Minulle tulee tuosta rakenteesta pari potentiaalisia syytä guidauksen hyppimiseen:
-matopyörän liiallinen kuormitus, eteneminen pysähtyy tai hidastuu jossain vaiheessa ja nytkähtää taas liikkeelle.
-matopyörän ja hammaspyörän välissä pyörii ylimkääräistä materiaalia, työstöjätettä, hiekkaa tms.

Jos et ole jo tehnyt, niin kannattaa avaamisen yhteydessä pestä matopyörän ja hammaspyörän alkuperäiset rasvat pois bräkleenin ja hammasharjan avulla. Tilalle esim kirkasta superlubea.  Putsasin aiemmin oman CGEM:n matopyörät ja vastaparit, pesusoikon pohjalle jäi melkoinen kasa epämääräistä mujua. Samalla voi esim suurennuslasin avulla silmämääräisesti tarkistaa ettei matopyörässä näy mitään naarmuja tai jälkiä jotka voisivat aiheuttaa hyppimistä.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

vehnae

Kiitoksia ajatuksista!

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 03.03.2015, 21:26:36
Tuleeko 2x jousi vakiona vai onko tuo kuvaajan lisätuunaus?

Tuo on lisätuunaus, sitä jousen pituutta on jalustan eri tuotantovaiheissa vaihdettu. Tuo Paulin jalusta on ihan ensimmäisiä revisioita.

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 03.03.2015, 21:26:36
Hihnavedon kiereyttä voinee säätää kun kiinnittää sitä magneettimoottoria paikalleen, jos vain moottorin kiinnitysrei'issä on sivuttaissiirtoon varaa (ja voisihan niitä reikiäkin suurentaa hiukan sivuttaissiirron aiheuttamiseksi).

Varsinaista varaa ei ole, ellei reikiä lähde suurentamaan. Tällöinkin ongelmaksi tulee se, että kiinnitysruuvit ovat rattaan takana jemmassa, eli hihna pitää pystyä kiristyksen jälkeen vielä pujottamaan rattaan päälle. Toisinpäin olisi paljon helpompaa..

Mielestäni ideaali olisi tämän kuvan tyyppinen rulla, jonka saisi kiinnitettyä sopivalla pidikkeellä tuohon rungossa olevaan ruuvipaikkaan. Pidikkeen (ja siten rullan) sijainnilla voisi sitten säätää hihnasta tyhjät pois. Vielä kun keksisi miten sellaisen saisi rakenneltua.

Lainaus käyttäjältä: Ransu - 03.03.2015, 21:36:49
Jos et ole jo tehnyt, niin kannattaa avaamisen yhteydessä pestä matopyörän ja hammaspyörän alkuperäiset rasvat pois..

Joo, suunnitelmissa olisi vaihtaa rasvat sekä planeettavaihteistoon että muutenkin. Saako tuota superlubea jostain Suomesta, tai osaako joku suositella jotain vastaavaa? Ihan sokkona ei viitsisi shoppailla koska pakkanen. Sen tiedän että Komakallion hyllyltä löytyy purkki, mutta ehkä tuo olisi ihan hyödyllinen omistaakin :).


kvahlman

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 03.03.2015, 22:56:50
Joo, suunnitelmissa olisi vaihtaa rasvat sekä planeettavaihteistoon että muutenkin. Saako tuota superlubea jostain Suomesta, tai osaako joku suositella jotain vastaavaa? Ihan sokkona ei viitsisi shoppailla koska pakkanen. Sen tiedän että Komakallion hyllyltä löytyy purkki, mutta ehkä tuo olisi ihan hyödyllinen omistaakin :).

Ilmeisesti ainut maahantuoja on Helentec: http://www.helentec.fi/tilaus/

Laitoin tuosta lomakkeelta tilauksen kuukausi sitten ja paketti oli parin päivän päästä smartpostin lokerossa. Tuollainen 85g tuubi riitti oman EQ-5:n liukastamiseen ihan hyvin, joskin tietty otin samalla vaivalla ja varan vuoksi kaksi. Jos tietää enemmän rasvailevansa niin kannattanee ottaa suoraan sellanen 400g purkki, vaikka sille ei hintaa tuolta suoraan löydy niin kuvittelisin per-gramma hinnan olevan siinä huokeampi.

Vielä vinkkinä että itse ostin samalla tuollaisen harrastajan paketin ja siinä tulee mukana varsin käteviä puhdistuspuikkoja (muovitikku missä pehmuste päässä). Niillä oli helppo levitellä isommille pinnoille sopiva kerros ainetta.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 03.03.2015, 22:56:50
Mielestäni ideaali olisi tämän kuvan tyyppinen rulla, jonka saisi kiinnitettyä sopivalla pidikkeellä tuohon rungossa olevaan ruuvipaikkaan. Pidikkeen (ja siten rullan) sijainnilla voisi sitten säätää hihnasta tyhjät pois. Vielä kun keksisi miten sellaisen saisi rakenneltua.

<propellihattu päähän>
Sopisiko tähän se teflon-palanen, mikä painaisi hihnaa vain hitusen kireämmälle tuolta hihnan sileältä puolelta? Hihnan kulku kiillotetun teflonin yli olisi varmasti riittävän sujuvaa ilman että hihna kuluisi sen teflon-palan takia merkittävästi normaalisti käytössä olevilla DEC-säädöillä. Ja jos haluat säätömahdollisuuden hihnan kiristykseen, niin tuohon alumiinivalu-koteloon saattaisi saada kierteistettyä kiristysruuvin johonkin sopivaan paikkaan. Tällöin hihnan kirityksen voisi tehdä tuolla teflon-palalla vasta sitten kun ryhtyy käyttämään seurantaa.  :angel:
</propellihattu päästä>
- Timo Inkinen

Timo Kuhmonen

Vanhoista VHS videonauhureista voisi löytyä laakeroituja painorullia. Ovatko tarpeeksi vahvoja paksumman hihnan kiristykseen - ehkä selvinnee kokeilemalla ?
http://en.wikipedia.org/wiki/VHS#mediaviewer/File:VHS_diagram.svg