IP-kameraan telelisäke

Aloittaja iosainio, 26.02.2015, 11:23:53

« edellinen - seuraava »

iosainio

Kysymykseni ei kuulu taivaalliseen katseluun, mutta täältä on helpoiten saatavilla tietämystä. On tarve saada IP-kameran kuvaa lähennettyä mekaanisesti. Puhelimien kameroihin on saatavilla erilaisia telelisäkkeitä ja itsekin olen kiikareita joskus kokeillut niissä, mutta saisiko sellaisen tekaistua kodin valvontakameraan miljoonalaatikon osilla? Laadun ei tarvitse olla kovinkaan kummoinen, kunhan marsun kokoisen erottaa. Tarkkailtava kohde on neljän metrin päässä.

einari

En tiedä telelisäkkeistä mutta itse tilasin ebaysta telelinssin, kustansi suunnilleen 50 egee:
http://www.surveilzone.com/cs-mount-5-100mm-cctv-lens-security-camera-cl1113
___
Tapio

iosainio

Tuollainen telelinssi onkin jo hieman parempaan kameraan ja tarpeeseen tarkoitettu.

Taitaa DIY olla turhaa säätämistä. Ebayssä on näemmä puhelimiin tarkoitettuja clip-on -malleja muutamalla eurolla (jos toimivat?). Laadullahan ei tässä projektissa ole kovin suurta merkitystä.

Kaizu

Vanhoihin kiinteäpolttovälisiin filmipokkareihin on ollut saatavilla sekä tele- että laajakulmalisäkkeitä. Ne ovat tulleet kiinni suodinkierteisiin. Ostin kirpputorilta setin johon kuului yksi kumpaakin ja laajakulman olen käyttänyt. Liiterin romulaatikosta saattaa löytyä se toinen.

Kaizu
Kai Forssen

iosainio

Kierteitä ei ole tässä kamerassa, joten jotenkin lisukkeen joutuu "liimaamaan". Pitäneekin hieman kierrellä kirppareita, jos sieltä löytyisi jollekin tarpeeton osa. Tosin se ei ole mitenkään halvin ratkaisu. Kuitenkin mukaan tarttuu jotain aivan ehdottoman tarpeellista, jota en aiemmin edes tiennytkään tarvitsevani.

hm

IP-kameroissa käytetään yleisesti 12 x 0,5 mm:n kierteellä varustettuja objektiiveja, jotka ovat edullisia. Oliko kysyjän kamerassa moinen? Objektiivin tyypin selville saaminen saattaa edellyttää kameran etuosan avaamista. IP-kameroiden objektiivit ovat tyypillisesti hyvin laajakulmaisia, polttoväliltään alle 4 mm. Jos kyseessä tällainen 12 mm:n kierteellä kiinnittyvä objektiivi, on pidemmän polttovälin omaavan objektiivin hankinta kustannustehokas vaihtoehto. Kyseisistä objektiiveista kuva sivullani: http://www.teknofokus.fi/Astro/Objektiivit.htm

Hannu Määttänen / Teknofokus

iosainio

Kiitos tiedosta. Pitääpä tutkia tuokin vaihtoehto. Toivon mukaan avauksen saa suoritettua ilman sahaa.