Jalusta + guidaus alle 20 kg kuvauskalustolle?

Aloittaja Tap_Sa, 29.01.2015, 13:38:56

« edellinen - seuraava »

Tap_Sa

Etsin sopivaa jalustaa alle 20 kg kalustolle. Ensin laittaisin siihen tuon nykyisen putkeni (Skywatcher Explorer 150/750mm) ja myöhemmin olisi tarkoitus hankkia ehkä Celestron Edge HD 925 tai vastaava. Jalustan pitäisi olla kannettavissa ulos ja sisään ja hinta saisi olla ehkä n. 1600 euroa. Itse olen katsellut Celestronin CGEM jalustaa, mutta onko se tarkoitukseen sopiva ja mitä muita vaihtoehtoja tuohon hintaan voisi ajatella?

Guidauskameraksia olen miettinyt Lodestar X2 tai Starlight Xpress Superstar color CCD Camera & Autoguider. Mutta kumpi olisi parempi, kun miettii tuota lopullista kalustoa? En oikein osaa arvioida noiden eroja guidauksessa. Kuvauskamerana käytössäni on EOS 600d, enkä sitä ole vaihtamassa parempaan vielä ainakaan muutamaan vuoteen. Tuossa värikamerassa olisi parempi resoluutio ja se sopisi myös planeettakuvaukseen, mutta ehkä tuo EOS 600d on riittävä planeetoillekin kun kauemmat kohteet kiinnostavat enemmän. Guidausputkeksi olen alkuun ajatellut 8x50 mm etsintä tai vastaavaa ja ehkä sitten myöhemmin OAG viritystä.

Kaipaisin siis kokeneempien neuvoja hankintasuunnitelmani tueksi.

Tapsa

einari

No tuohon hintaan Skywatcher EQ6 Pro ja se uudempi alt-az malli.
Et varmaan yhtäaikaista käyttöä ajatellut ?

Lodestar on mustavalkoisena herkempi mutta eiköhän tuolla Superstarillakin guidetähtiä löydy.
Jälkimmäisen sopivuus planeettakuvaukseen en hieman epäilyttää koska spekseissä on näin:
"Image download time: Typically 0.6 seconds at full resolution using USB 2.0".
Planeettakameraksi parempia on esim ASI120 tai QHY5L-II jotka nekin toimivat autoguiderikäytössä.
___
Tapio

Tap_Sa

Onkohan tuosta SW:n AZ-EQ6 jalasta kellään mitään kokemusta? Ääni siinä ainakin noiden YouTube -videoiden perusteella on hiljaisempi, kuin CGEM:ssä, mutta en oikein löytänyt mitään varsinaista testiä siitä. Pitänee jatkaa etsimistä.

Ei kyllä tullut mieleen, että laittaisin kaksi putkea samaan jalustaan. En oikein keksi siihen mitään hyvää syytäkään. Ei taida guidauskaan olla järkevää noin kaukaa kuvausputkesta?

Guidauskameraksi taidan siis hommata Lodestar X2:n, koska en varsinaisesti etsi planeettakameraa.


Tapsa

einari

juu ei kannata molempia laittaa koska kantavuuskaan ei riitä.  On se hyvä jalusta ja hiljainen koska hihnveto.
___
Tapio

Lithos

AZ EQ6 vaikuttaisi olevan myös tarkempikäyntinen kuin normaali EQ6, johtuisiko hihnavedosta. Enkoodereista ei voi johtua koska ne vaikuttavat gotoon eivätkä seurantaan.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Tap_Sa

Osaako joku sanoa, tuleeko tuon SW:n AZ-EQ6 jalustan ja Lodestar X2:n mukana kaikki tarvittava, vai pitääkö erikseen hommata joku johdonpätkä tai jotain, että saa yhdistelmän toimimaan? Joku vanha läppäri pitää ilmeisesti kantaa pihalle niiden väliin?

Tapsa

Miikka Sikkilä

NEQ-6 PRO hinnaltaan halvin tuohon kantavuusluokkaan - steppimoottorit. Näitä on Suomessa tosi paljon. AZ-EQ6 rinnakkaiskiinnitys mahdollisuus (onko tarpeen juuri sinulla, kannattaa miettiä) - steppimoottorit ja hihnaveto. Näitä on Suomessa ainakin jo jokunen :) CGEM ns. Losmandy kiinnityksellä - servomoottorit. Näitä on myös paljon Suomessa. Vixenin Sphinxiä ehdottaisin tuohon joukkoon myös, mutta japanilaiset itse alas skaalaavat laitteidensa ilmoitetta suorituskykyä, menisi hinnaltaan kalleimmaksi.

Riippuen kameroiden kytkennöistä ja siitä, miten olet ajatellut ohjata tuota kuvausta sitten kokonaisuudessaan, on SW:n ja Celestronin vehkeissä omia pieniä etujaan toiminnoiltaan toisiinsa verrattuina, kaikissa lopputulos on varmasti jo hyvä, kun kuorman optimoi ja pyrkii mieluummin jättämään "painorajaan" pelivaraa sen sijaan, että ajaisi ihan maksimi kuormalla.
Miikka Sikkilä - Oulu

Tap_Sa

Olen ajatellut kytkeä molemmat kamerat ja jalustan vanhaan läppäriin ja ohjata sitten läppäriä toisella koneella sisältä. Näin ei tarvitsisi ulkona kuin virittää laitteet ja tarkentaa kamera ja sitten kuvauksen voisi suorittaa sisältä. Tuo olisi siis suunnitelma, ja siihen kyselin tarvittavia johtoja, joita ei jalustan ja Lodestar X2:n mukana tule. Että olisi kiva, jos joku osaa vinkata jotain, mikä pitäisi tilata samalla, kun tilaan jalustan ja seurantakameran.

Eikä minulla kyllä ole tarvittavista ohjelmistakaan tietoa. Tuleeko jalustan mukana ja Lodestar X2:n mukana jotain vai pitääkö hankkia jostain muualta? EOS Utility:llä pystyn käsittääkseni ohjaamaan kuvauskameraani, mutta muista tarvittavista ohjelmista kuulisin mielelläni mielipiteitä. Mitä tarvitsen? Mitä suosittelette?

Saa tietysti ehdottaa jotain järkevämpääkin suunnitelmaa. :wink:

Kettu-Pekka

Astro photography too on hyvä kuvaussofta järkkärille ainakin. Mini USB-USB johto tuohon väliin. Guidauskaapeli sen mukaan mitä jalusta ja guidauskamera tarvii. Cartes du ciel on kätevä ohjelma taivaan kohteiden etsimiseen. Guidaukseen vaikkapa PHD2.

Lauri Kangas

Jalustan ohjaamiseen on kaksi vaihtoehtoa:

1) lodestar kiinni läppäriin ja guidauskaapeli jalustan guideporttiin (kaapeli tulee kameran mukana). Tämän lisäksi ei tarvitse jalustalle kuin sähköt. Jalustaa käännellään käsikapulalla, ei tietsikalla.

2) Sekä lodestar että jalusta kiinni tietokoneeseen. Tällöin ei tarvitse guidauskaapelia, mutta jalustalle tarvitsee oman tietsikkakaapelin ja sopivan ohjelman. Jos AZEQ6 toimii samoin kuin EQ6 ja HEQ5, niin tarvitaan EQDIR-kaapeli ja läppäriin EQMOD-ohjelma, joka on loistava. Guidaussoftaa kehotetaan sitten guidaamaan ASCOM-rajapinnan yli jalustan ajurin kautta.

Tap_Sa

Kiitos kaikille vastuksista. Hieman olen noihin ohjelmiin nyt tutustunut ja luulen, että päädy noista Laurin ehdottamista vaihtoehdoista tuohon jälkimmäiseen. Pitänee alkaa harjoittelemaan syksyä varten sitten kun saan hankinnat tehtyä.