Järjestelmäkameran harmaasävymodaus - Ei heikkohermoisille

Aloittaja Kuulapaa, 05.12.2014, 18:55:31

« edellinen - seuraava »

Kuulapaa

#45
Viime kauden D5100 oli kiinni linssiputkessa, mutta kevään mittaan heräsi ajatus kiinnittää se tuohon 8" newtoniin. Kuva-ala kun saisi toisinaan olla hieman kapeampi.

Ongelmia siitä tietenkin seurasi, sillä korjaimet tuppaavat mahdollistamaan vain onnettoman lyhyet kennoetäisyydet ja harmaasävykamera taas vaatii ehdottomasti suotimet mukaan kuvajunaan. Aluksi ajattelin ratkaista ongelman vaihtelemalla filttereitä korjaimen etupuolelle, mutta hylkäsin sen ajatuksen tarkennuksen vaikeuden vuoksi [aikaisemmin ajatushäiriö diffraktiosta]. Päädyin manuaaliseen filtteripyörään korjaimen ja kameran väliin, mistä tietenkin seurasi tuo back focus-haaste.

Helpoin tapa hankkiutua eroon liikapituudesta oli poistaa materiaalia kamera-adapterista. Sitä oli madallettava noin 3,5mm verran.

Tila on sen verran kortilla, että mittailin hommaa pitkään ja hartaasti. Hilkulla se vaikutti olevan, mutta onnistuminenkin saattaisi olla mahdollista. Arpa oli heitetty ja konesorvi haukkasi liiat alumiinit pois.

Hieman jännittäen kiinnitin adapterin pyörään ja ensimmäinen havaito oli, ettei adapteri mahdu mitenkään kiinnittymään kameraan :embarrassed: Onneksi siitä kuitenkin löytyi sopiva asento, jossa adapteri mahtuu lukittumaan. Liikeradan alku- ja loppupäässä on tosin vain 1mm liikevara.

Tiukoille meni, mutta toimii  :azn:
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Kuulapaa

Tällä ei juurikaan ole näillä leveysasteilla merkitystä, mutta siitäkin huolimatta ohessa vertailu koskemattoman Nikon D5100:n ja passiivijäähdytetyn (siis kuparisilta kennolta ulos) välillä.


Pimeävirta tuplaantuu tällä kennolla noin viiden asteen välein ja tässä tapauksessa jäähdytyksellä on merkitystä (sitten kun kuvaatte helteellä tähtiä).
No, sama tietysti toimii myös matalammista lämpötiloista lähdettäessä ja mahdollisesti vielä korostetummin, joten sarkasmissa on puolikas totuutta mukana.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Kuulapaa

Ostin hetken mielijohteesta Canonin 1200D pikkujärkkärin. Oikein näppäri peli.
Sille kävi kuitenkin sellainen hassu juttu, että kennosta irtosi IR-suodin, lasi ja värifiltterit. Huonosti on nykypäivän kamerat tehty  :realmad:

Nyt se on sitten harmaasävyinen, kukatkin näyttävät kovin ikäviltä:


950nm IR-suotimen jäljiltä todella latteilta:


Tälläinen pitäisi olla, vaan ei ole:


Ps. Puolustusvoimain kykytestissä väitin etten halua kukkakauppiaaksi, luulin puhuneeni totta, mutta nyt näyttää kuitenkin siltä että valehtelin...
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Gronjyr

En tiedä miten tämä harmaasävymodaus on päässyt lipsahtamaan ohitse.
Olen pitkään kuvannut 1000D:llä josta poistin IR-fillterin. Kaiken lisäksi yritin jossain vaiheessa etsiäkin internetin maailmasta olisiko joku onnistunut poistamaan värimatriisia, mutta turhaan. Monokameraa on tehnyt mieli, mutta kuvausajan vähyys suhteutettuna laitteiden hintaan ei ole vielä kohdannut.

Nyt ostin tämän ketjun innoittamana käytetyn 1000D:n ja päätin kokeilla saisiko siitä monokameran alle 100 euron hintaluokassa. En halunnut lähteä tuota aikaisempaa 1000D:tä sörkkimään, kun se on hyvin toiminut. Ja tämä vaikutti aika riskialttiilta työltä. Tarkoitus oli muutenkin, että sillä saa RGB:n kuvattua näppärästi, kun monolla mennään luminanssi ja mahdolliset kapeakaistakuvat.

Ensin tuttu purkaminen ja kenno irti. Saatuani suojalasin pirstaleina irti, tulin tulokseen etten lähde suojaamaan kultalankoja. Monella on ollut ongelmia epoksisuojauksessa, joten vakaalla kädellä jatkettiin. Päätin lähteä vanupuikko ja hiontatahna linjalle. Autotallista löytyi fareclan G3 hiontatahnaa jolla otin siihen saakka, kunnes alkoi väriä tarttumaan puikkoon. Tämän jälkeen vaihdoin PlastX tahnaan, jolla olen joskus myllyttänyt auton umpioita. Tuntui toimivan ihan hyvin, tosin se on hyvin hellävarainen eli sai jonkun aikaa hinkata. Lopuksi putsaus IPA:lla.

Työn tehtyä tarkastelin lopputulosta ja reilun millin verran jäi matriisia kultalanka reunoille. Ei uskaltanut ihan vieressä hinkata, mutta ihan hyvän kokoinen kuva-ala on vaikka vähän joutuu cropata. Tässä vaiheessa näytti, että yksi kultalanka olisi irronnut. Kattelin jo mitä varaosa kennot maksavat, mutta laitoin kuitenkin kennon kameraan kiinni testattavaksi. Ainoa lasi jonka laitoin takaisin alkuperäisistä oli AA-filtteri, siinä kun on sopiva IR-suodatus ja lähellä kennoa. Hieman kai se pehmentää, mutta hyvin se on tuossa toisessakin kamerassa toiminut. Ja pitäähän tuossa jotain olla kennon ja kultalankojen suojana.

Niin toimihan tuo sitten kuitenkin. Seuraavaksi vaan lisää käyttöä. Pitää ottaa toisella kameralla värit niin pääsee myös vähän vertailemaan raakakuvien laatua.

Kyllä tää säätäminen on yksi rakas osa tätä harrastusta. Seuraavaksi sitten tuo jäähdytys niin saa kohinat kuriin.

Tässä ensivalo ekalta sessiolta. Valotus 20 x 8 min. ISO 800. UHC-S filtteri oli MPCC-korjaimeen kierretty kiinni.
Kuvat käännetty rawtherapeen avulla, jotta ei tule mitään interpolointeja. Sitten pinottu DSS:llä ja vähän Photoshoppia.
Kuvausputki TS 8" newton joka pyörii EQ6:sen päällä. Kuvaa on cropattu hieman enemmän, kun käyttökelpoinen kuva-ala on.



Jyrki G
Jyrki Grönroos
12" F4 newton (DIY)
EQ6 pro (zero backlash mod)
https://www.astrobin.com/users/JyrkiGronroos/
http://greenroseastro.kuvat.fi

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: Gronjyr - 25.08.2015, 19:17:50
...Tässä vaiheessa näytti, että yksi kultalanka olisi irronnut...

Läheltä piti, mutta hyvä että toimii :)
Tervetuloa kerhoon!

Ps. Kyllä tuo hellävarainen hionti on ainoa oikea keino, raaputtamalla saa vain epätasaiset valotukset. Canonin kennojen kanssa kannattaa olla varovainen etteivät ne mene liian syvälle ja tule täydellisiä darkkeja ;)
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

einari

Ai noin helppoa se on ?   :rolleyes:
Ei vaan, mutta hyvältä näyttää lopputulos.
___
Tapio

Kuulapaa

Alkaa mennä toistoksi, mutta olkaahan varovaisia niiden modausten kanssa. Se on yksi pieni virheliike johdinlankojen suuntaan ja kenno on entinen. Myös niissä värillisissä reunoissa on dataväyliä, että myös niitä on syytä varoa.



Ja se lämpö, jos kuumennatte kennoa lasin poistossa niin olkaa varovaisia siinäkin. Tänään juuri viestittelin yhden tälläkin foorumilla kirjoittelevan kanssa ja epäilyksenä on, että kenno on kuumentunut liikaa (600D:n kultajohtimet ehjät, mutta err70, tarkoittaen että sensorilta ei tule kuvadataa). Olen itse tappanut tiettävästi ainakin yhden kennon kuumentamalla sitä liikaa ja toisesta en ole varma.  :sad:
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Kuulapaa

#52
Minulla on siis kädessä CNC-pajalta tullut D800 kenno. Onko halukkaita D800 omistajia lähtemään mukaan tähän projektiin? Suomeksi sanottuna: Kuka haluaa kuvata ensi kauden 36mp 36x24mm kennoisella harmaasävyllä?

Vaatimuksena on, että projektiin mukaanlähtijä tekee myös joitakin valotustestejä kameralla ja on jossain määrin kunnostautunut tähtikuvauksessa pystyen testaamaan kameran rajoja. Ja että ennen kaikkea oikeasti haluaa käyttää kameraa tässä käyttötarkoituksessa. Mikään lysti ei ole täysin ilmaista, mutta kustannukset ovat todella kohtuulliset.

EDIT: Selkokielellä: Minulla on D800/E harmaasävykenno ja sinulla on D800/E kamera -> Sinulla on harmaasävy D800E kamera


EDIT: Projektipartneri löytyi, ei tosin Suomesta, mutta maailmahan on pieni paikka..
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Kuulapaa

Tässä hieman tilannekatsausta. Pari punaista näkevää täyskennoista  :realmad:

Jos joku ihmettelee niin se musta teippi estää etsimen kautta kameraan pääsevää hajavaloa. 10 minuutin Ha valotuksissa sieltä kun eksyy fotoni poikineen kameran sisälle kimpoilemaan.

Tuolle D600am:lle (astromono) pitäisi muuten löytää uusi koti.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Kuulapaa

Jotkut ovat todennäköisesti kansainvälisiltä foorumeilta lukeneet, mutta tässä vielä kotimaisellekin noiden kahden monokameran vertailukuvat.
Valotuksena 6x660s, ISO500, kohteena kirkas NGC7000 ja quick 'n dirty venytys.





Eroa on tässä koossa vaikea havaita.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

JVO

Voisiko tuon värifiltterin poistaa laserilla? Redditistä bongasin viestiketjun jossa on laseria saanut kenno ja siitä näyttää CFA palaneen pois niiltä osin mihin laser on osunut. Kameraa ei tarvitsi varmaan edes purkaa tuota operaatiota varten...

Kuulapaa

En ole asiantuntija, mutta epäilisin tuon laaserin käytön olevan vaikeaa sillä nehän tuppaavat vahingoittamaan myös itse valoa havaitsevaa kerrosta.
https://www.youtube.com/watch?v=J0TgaGePhJA
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

mikko.s

Jos laseria haluaa kokeilla, niin femtosekunti-tason excimer-laserilla pitäisi lähteä vain pintaa eikä sen syvemmältä. Muilla yleisillä lasereilla tulee todennäköisesti vaurioita detektorikerrokseenkin joko suoraan tai lämmön kautta.

Onkohan kukaan kokeillut kemiallisia temppuja, ilmeisesti MLA on jotain akryylipohjaista, joka saattaisi kärsiä tolueenista ?

Joululomalla voisin läträtä kemikaaleilla, mutta sopivaa laseria minulta ei löydy. Mekaaninenkin tapa toimii kyllä ilmeisen hyvin, joten voi olla turhaa tehdä asiaa sen vaikeammin.

Kuulapaa

D600am muuttui -> D600cam (cooled astromono)  :evil:

Tätä on työstetty nyt useampi viikko ja nyt sain ensitestit purkkiin. Modauksen syvyydestä sen verran, että irroitin myös sensorin sen jäähdytyselementistä ja valoin lämpöäjohtavan epoksin parantamaan lämmönsiirtoa. Samalla sensori on eristetty muusta kamerasta, jotta mainboardissa syntyvä lämpö ei pääse johtumaan siihen.

Puheet sikseen ja dataa pöytään. Tässä ns. unity gain valotuksen kohina-arvot (ISO500 / 600s / 0°C sensorin rungosta mitattuna true dark current moodissa - eli kaikki datan manipulointi pois päältä):

=============================
DSLR Sensor Parameters v0.0.7
=============================
Camera: Nikon D600cam
ISO speed: 500
Image Size: 6034 x 4124
Bias frames exposure time: 1/4000 sec
Flat frames exposure time: 1/1000 sec
Dark frames exposure time: 601.2 sec
Gain per channel(e/ADU): [ 0.918, 0.929, 0.917, 0.921 ]
ISO for unit gain: [ 459, 464, 459, 460 ]
Read Noise(e): [ 2.72, 2.72, 2.72, 2.7 ]
Dark Current (e/pixel/sec) [ 0.001, 0.0089, 0.0065, 0.0048 ]

Noise estimates for 601sec exposure
Read Noise(e): [ 2.72, 2.72, 2.72, 2.7 ]
Thermal Noise(e): [ 0.77, 2.31, 1.97, 1.69 ]


Mean values in ADU
Bias Frame 1: [599.8, 600, 599.7, 600 ]
Bias Frame 2: [599.8, 600, 599.7, 600.1 ]
Flat Frame 1: [1155.6, 1152.9, 1156.5, 1155.8 ]
Flat Frame 2: [1198.9, 1196, 1199.8, 1199.1 ]
Dark Frame 1: [ 602.3, 603, 602.7, 603.1 ]
Dark Frame 2: [ 602.3, 603, 602.7, 603 ]

Se on hurjaa kun 600s järkkäripimeäruudusta näkyy venytettäessä lähes pelkkä lukukohina!
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

vehnae

Huhhuh, ei voi kuin hattua nostaa tälle virittelyn määrälle! :shocked:

Pimeävirta on jäähdytettynä ilmeisesti niin pieni, että darkkivähennystä tuskin tarvitsee jos ruudut ovat muuten siistejä. Johon liittyen kiinnostaisi nähdä tällaisesta setupista master bias/dark ruudut (.fit), oletko jo ehtinyt sellaisia ottamaan jäähyn kanssa? Ja tiedätkö onko jossain mitattu paljonko bayer-matriisin (ja siinä sivussa mikrolinssien) poistossa tulee kennon tehokkuudessa takkiin, RGB-kuvausta ajatellen? Kapeakaistakuvauksessa ja luminanssissa netto kääntynee kuitenkin aina positiiviseksi kun ilman modausta suurin osa signaalista menisi hukkaan.