Newton projekteja meiltä ja muualta?

Aloittaja mikadosan, 05.11.2014, 11:43:17

« edellinen - seuraava »

mikadosan

Tervehdys,

Olen uusi palstalla ja kyselenkin heti alkajaisiksi, kuinka paljon aktiivisia ATM-heppuja palstalla pyörii? Olen aloittelemassa talven hämäriä silmällä pitäen (ja 14v. junnun kannustamana) projektia aiheesta Newton -peilikaukoputki. Nyt kaipailen kanssaharrastajien projektikuvia, kokemuksia, sudenkuoppia, jne...

Itsellä ajatus ensimmäisen putken kohdalla oikaista dramaattisesti ja hankkia peili valmiina. Tavoitteena 6"- 8" kokoluokka, 10" alkaa olla jo kalliita ensimmäistä kokeilua varten...

GSO:n peilit kiinnostavat, valmistaja lupailee ihan hyviä speksejä ja toisaalta jotain kommentteja noista lukeneena uskaltanen noihin rahat laittaa. Mistäpä Suomessa kannattaisi alkaa metsästämään fokusointilaitetta ja muita tarvikkeita? Itsellä rakentelu onnistuu ja työkalut pysyvät käsissä mutta peilien kohdalla ajattelin nyt kuitenkin oikaista...

Tavoitteena olisi ns. all-round -putki jolla saisi hyviä näkymiä sekä planetaarisiin kohteisiin, että syvän taivaan kohteisiin rajoitteet tiedostaen... Uskoakseni 6" - 8" kokoluokka olisi soveltuva? Joku F4 tai F5 ilmeisesti olisi passeli?

Olen nyt pohtinut tiiviisti, teenkö putkirakenteen vai avoimen trussirakenteen (jonka päälle sitten tarvittaessa huput). Keskustelin aiheesta mm. Rolf Olsen:in kanssa, jolla käytössä 10" ja 12" Serrurier truss -Newton ja hänen kommenttinsa ja projektinsa ovat olleet vahvana pontimena.

Ilmoittautuisiko joku nyt "mentoriksi" ja opastaisi oikeaan suuntaan?

-Mika

Jutte

Pullisen Ykän putki on hyvä esimerkki:
http://www.mrzk.fi/n310.html
ja sivuilta löytyy linkkejä muuallekin.
J-P
J-P Teitto

Lauri Kangas

Oma projekti on peilinhiontavaiheessa ja seisoo kun hiontaan käytetty työtila lähti alta. Putken rakenteen osalta aion apinoida kaiken täältä: http://www.allarscopes.com/ :)

Lithos

Yllä linkitetyt allarin sivut ovat täynnä aivan erinomaisia putkenteko esimerkkejä. Itse ajattelin vielä sitä sanoa että 6" putkesta kannattaisi mielestäni tehdä F8, deepsky touhuun ei vaikuta mitenkään, paljon parempi kuvanlaatu planeetoista ja dobson jalustalla okulaari tulee siedettävälle korkeudelle. 6" F5 putken kanssa saattaisi mennä selkä.

Itse rakensin ensimmäisen peilikaukoputkeni nimenomaan 6" F8 vermeeksi. Peilit sai silloin aikoinaan teknofokukselta ja olivat kyllä todella laadukkaat. Suurin sudenkuoppa omassa projektissani oli apupeilin pidin josta tein liian huteran ja siitä sai sitten maksaa käytössä kovaa hintaa kun kollimointia sai säätää niin tiheään. Itse putken mittojen, tarkentimen etäisyyden jne oikea laskeminen ja mittaaminen on myös todella suotavaa.

Kova tavoitteeni on jossain vaiheessa rakentaa putki uudelleen, nuo teknofokuksessa hiotut peilit ovat edelleen tallessa vaikka aika on jo putken mekaniikasta jättänyt. Systeemillä on minulle sen verran tunnearvoa että tekisi mieli saada se vielä ihan oikeaan käyttöön.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

mikadosan

Kiitoksia jo nopeimmille vastaajille. Lisää vain näkemyksiä, kokemuksia, jne. jakoon...

Ajattelin kyllä tosiaan ekvatoriaalista jalustaratkaisua, olen sellaisen jo mallintanutkin ja uskon sen syntyvän kohtuuvaivalla. Toisaalta, atsimutaalinen olisi helppo toteuttaa ja lienee normaalissa visuaalihavainnoinnissa helpoin käyttää ilman ohjauselektroniikkaa ja moottoreita, joista itsellä ei toistaiseksi mitään kokemusta...

Ekvatoriaalinen ratkaisu, joka nyt on "pöydällä" on siis ns. "split-ring" tyyppinen, dobsonista johdannaisena syntynyt ratkaisu, eikä edes omaa ideointia. Ainakaan täysin. Pienille putkille tästä ei tosiaan ole mitään iloa, ja isoon en ajatellut ensimmäisen projektin kohdalla vielä rahoja laittaa.

Siksi pohdinnassa on nimenomaan Serrurier truss Dobson -tyyppinen laitos, joka olisi helpohko toteuttaa laadukkaasti ja toisaalta mahdollistaisi valmiin ekvatoriaalisen jalustan käyttämisen (edellyttäen, että keskiosan rakenne on sellainen, johon saa jalustasovitteen nätisti kiinni)...

Tästä olen juurikin keskustellut Australia - Uusi-Seelanti -akselilla vaikuttavan ATM/astrophotaaja Rolf Olsenin kanssa. Spostin myötävaikutuksella toki...

-mika

Lithos

Itse mielsin aina että split ring tyyliset ratkaisut toimivat kunnolla ainoastaan lähempänä ekvaattoria, veikkaan että kotosuomemme leveysasteilla split ring jalusta ei vaan toimi kunnolla. Muistaakseni jo englannissa alkaa split ring jalustan käyttö olemaan vaikeaa.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

mikadosan

Saattaa hyvinkin olla juuri näin ja olen asian itse ymmärtänyt väärin. Ei olisi ensimmäinen kerta...  :undecided:

Toby

Terve!

Hauska kuulla että myös muilla on kaukoputkiprojektit käynnissä. Aloitin viime kesänä ensimmäisen oman 8" Newtonin rakentamisen. Pidän projektin etenemisestä blogia osoitteessa peilikaukoputki.blogspot.com. Kun itse pohdin viime talvena ATM-projektiin ryhtymistä, niin en löytänyt aktiivisia projekteja. Vertaistukea otetaan vastaan, eli laita ihmeessä linkkiä tänne jos lähdet rakentamaan:) Ajan vähyydestä johtuen työ etenee hitaasti, mutta etenee.

-Tobias

mikadosan

Terve,

Oma projekti käynnistyy ja tarkoitus on saada valmista kuluvan talven aikana. Aikaprobleemahan tässä on toki itselläkin mutta pitää sitä ainakin yrittää.

Projektipäiväkirja voisi olla hyvä idea. Pitää pohtia vain sen formaatti sellaiseksi, että siitä on jollekin jotain iloa...

-Mika

mikadosan

Niinhän siinä sitten kävi, että Newton -projektiin lopulta päädyttiin. Nyt alkaa osien metsästys (peilit on jo tulossa) ja kysynkin nyt vinkkejä kohtuuhintaisista, mutta suht käyttökelpoisista osista. Lähinnä tällä hetkellä hakusessa siis osat, joita EI kannata edes yrittää tehdä itse. Ekana tuli itsellä mieleen focuseri.

Kyselen nyt alkuun kokeneempien neuvoja focuserin tyypeistä. Eli, kallistuuko suosituksen Crayford -tyyppisen vaiko helical -focuserin suuntaan? Crayford lienee käytettävyydeltään selkeä ja johdonmukainen, mutta onko siinä muita ominaisuuksia, joita esim. suht laadukkaasta double helical -focuserista ei löydy?

Spiderin teen itse, kuten myös peilipidikkeen ja niiden oheishärpäkkeet. Spidereistä olen nyt tonkinut jo melko monta eri versiota, ajatuskyvyn rajoilla mennään kun koetan pohtia kunkin ratkaisun paremmuutta suhteessa toiseen. Tietty tukevuus ja/tai kollimoinnin tarkkuus ja pysyvyys ovat yksi tekijä, mutta tuleeko mieleen seikkoja, jotka olisi hyvä ottaa huomioon esim. astrograph-Newton -ratkaisua pohdittaessa.

Tavoitteena on toki kompromissi tähtikuvauksen ja visuaalihavainnoinnin välillä. Tämä saattaa johtaa tietysti ratkaisuun, joka ei ole optimaali kummallakaan saralla mutta toimii molemmissa. Tämä olisi tietty myös tavoite...  :rolleyes:

Peruskonstruktio tulee olemaan hiilikuituvoittoisesti ns. serrurier truss -rakenne. Eli, avoin ratkaisu jossa mirror box toteutetaan kuitenkin hiilariputkirakenteisena. Teen tuon hunajakennorungolla, joten uskoisin pääseväni suht hyvään rakenteelliseen jäykkyyteen ja toisaalta lämpölaajenemisen osalta ongelmat pitäisi olla minimissään...

Trussitangot teen joko alumiinista tai hiilariputkista. Kuulanivelet (Trussien päihin) ovat tällä hetkellä pohdinnassa - koetan löytää ensin valmiin ratkaisun. Jos ei löydy sopivaa, sitten tehdään itse.

Mirror cell -ratkaisu niinikään tulee joko hiilarilevystä (jos löydän riittävän paksua) tai esim. homogeenilaminaatista. Painoero näiden välillä luonnollisesti melkoinen  :shocked:

Plop -laskentaa pitäisi harrastaa vielä peilin tuennan osalta. 8" kokoluokassa tuskin lienee tarpeen kasvattaa tuentapisteiden määrää kohtuuttomasti...

allar

Hyvältä kuulostaa!  :smiley: Pieni terminologiaan liittyvä kommentti liittyen tuohon Serrurier trussiin. Mikäli ratkaisusi on peililaatikko ja siitä lähtevä ristikko niin kyseessä ei ole tarkkaan ottaen Serrurier truss. Serrurier trussin periaate on ristikko molemmilla puolilla deklinaatioakselia mikä on suunniteltu niin, että molemmat puolet taipuvat yhtä paljon ja peilit pysyvät silti linjassa. 20cm putkessa massat ja etäisyydet ovat kuitenkin niin pieniä että oikeaa Serrurieria ei yleensä tarvita (ellei halua käyttää hyvin ohutta ristikkoa).

Onko pääpeilin paksuus tiedossa? 20cm peilit ovat usein sen verran paksuja että helppo kolmen pisteen tuenta riittää. Odotetaan innolla tuloksia  :wink:
Allar Saviauk

Kettu-Pekka

Lainaus käyttäjältä: mikadosan - 11.12.2014, 11:49:42
Trussitangot teen joko alumiinista tai hiilariputkista. Kuulanivelet (Trussien päihin) ovat tällä hetkellä pohdinnassa - koetan löytää ensin valmiin ratkaisun. Jos ei löydy sopivaa, sitten tehdään itse.

Asiasta mitään tietämättä, eikös tangot ilman muuta kannattais tehdä hiilarista? Alumiinillä on aika kova tuo lämpölaajenemiskerroin.

Toki alumiini on helpommin saatavaa ja työstettävää.

mikadosan

Vastaan yhteisesti molemmille - tiedossa on joo tuo serrurier truss -terminologia. Pohdinnassa on tällä hetkellä tosiaan se, teenkö täysiverisen serrurier truss -putken vaiko ns. peililaatikollisen version. Avoin ratkaisu vaatinee huputuksen, jotta hajavalo ei häiriköi. Rakentamisen kannalta taas se olisi kyllä houkutteleva ja herkullinen. Varsinkin hiilarirakenteisena, kun painoa saisi pudotettua aika paljon. Toisaalta, voihan tuossa olla vaarana se, että onkin sitten "liian kevyt" ja tärisee ja tutisee pienestäkin puhurista...???

8" kokoluokkaan päädyin lopulta lähinnä siksi, että ajattelin kokonaisuuden pysyvän vielä kutakuinkin "mobilisoitavissa" mitoissa. Ehkä. Painon osalta kyllä, mutta isommissa 10" - 12" ja siitä ylöspäin alkaa varmaan olla jo siirtelyssä pientä työn makua... Voihan kuitenkin olla, ettei kotipiha lopulta enää riitä... ;)

Tiedossa on myös alumiini erot suhteessa hiilikuituun. Saatavuuskaan ei ole ongelma. Hiilaritankoja saa kyllä vaikka minkälaisia ja hinnat mm. Saksassa ei enää päätä huimaa.

Jos todella päädyn tuohon peilikotelo -versioon, teen sen kyllä kennorakenteisenä hiilariosana, kuten olen suunnitellut. Kuituhommat on tuttuja, joten tiedän sen kyllä osaavani. Tai ainakin uskon niin... ;)  Peilikotelon tukirakenteiden (joihin trussit kiinnittyvät) materiaali onkin sitten toinen juttu. Homogeenilaminaattia olen tähän pohtinnut - sitä saa CNC-koneistettuna melko helposti piirustusten mukaan tehtynä... Mietityttää vaan hiukan kiinnitysten tekeminen leikkauspintaan. Josko halkeaa ilman insertointeja...

-Mika


mistral

Lainaus käyttäjältä: mikadosan - 11.12.2014, 15:26:52
Jos todella päädyn tuohon peilikotelo -versioon, teen sen kyllä kennorakenteisenä hiilariosana, kuten olen suunnitellut.

Tarkoittaako kennorakenne mutterin muotoisia kennoja, siis jotain metritavaraa josta leikataan sopivan muotoisia paloja ja jotka laminoidaan kennojen molemmille puolille? Jostain jäänyt mieleen "sandwich-rakenne", onkos se kanssa kennorakenne?

mikadosan

Kyllä. Puhutaan juurikin samasta tavarasta. Sandwich-rakenne on vieraskielinen nimitys samalle asialle. Eritoten hiilikuidusta, aramidikuidusta ja miksei lasikuidustakin tehtynä tällainen rakenne on paitsi kevyt, myös melkoisen jäykkä oikein tehtynä. Nykyään kennoa saa jo helposti harrastelijatkin mm. nettikaupoista ja eri dimensioita on vaikka kuinka paljon.

Kotimaisilla toimittajilla on hinnat tällä hetkellä aika kovat, mutta mm. saksalaisista alan nettikaupoista saa kyllä kohtuullisilla postikuluilla vaikka mitä. Välilä tuntuu, että Suomi on jotenkin näissä kuituasioissa hiukan takapajula ja harrastajien tarpeet on jotensakin sivuutettu kokonaan. Ja mitä nyt olen muutamien alan toimijoiden kanssa asiasta keskustellut, niin alkaa tuo yrityspuolenkin alihankinta ko. materiaalien osalta siirtymään kauemmas kuin kotimaahan... Yritykset toki tilaavat sitten jo suuria määriä, joten tämän ehkä ymmärtääkin paremmin.

-Mika