Pokkarikuvaajille uusia ulottuvuuksia CHDK-softalla

Aloittaja Vesa Kankare, 15.07.2007, 15:41:52

« edellinen - seuraava »

Vesa Kankare

Joistain Canonin digipokkareista saa näköjään uusia ulottuvuuksia irti CHDK softan avulla.

     * Shooting in RAW
     * Live histogram (RGB, blended, luminance and for each RGB channel)
     * Zebra mode (blinking highlights and shadows)
     * DepthOfField-calculator
     * Battery indicator
     * Scripts execution (exposure/focus/... bracketing, intervalometer and more)
     * File browser
     * Text reader
     * Calendar
     * Some fun tools and game
Vesku
www.vkastronomy.com

mikerius

Onko joku saanut tän homman toimiin? Mulla Canon PowerShot A 630 ja pitäs toimia, mutta ei. En onnistunut asentamaan virallista wirmware päivitystä enkä CHDK firmwarea. 

Lauri Kangas

Ostin digipokkarin (A620) vain tämän kokeilemista varten. Vaikuttaa tosi lupaavalta. Tähtiharrastajille mielenkiintoisimmat ominaisuudet lienevät RAW-tuki, mahdollisuus ottaa kohinanpoisto pois käytöstä ja valotusajat 65 sekuntiin asti.
Itseäni kiinnostaa myös timelapse-videoiden ottaminen ja erityisesti liikkeentunnistusskriptit, joiden pitäisi olla tarpeeksi nopeita jopa salamoiden kuvaamiseen.

Softassa on myös paljon muita tosi hyödyllisiä ominaisuuksia tosivalokuvaajalle. Olisipa järkkäreissäkin tällaisia.

einari

Saakos tällä CHDK:lla sellaista aikaan että voisi ottaa pitkiä valotuksia ja siirtää ne nettiin 'käsin koskematta' ?
___
Tapio

Uppo

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 19.05.2008, 22:42:22
Softassa on myös paljon muita tosi hyödyllisiä ominaisuuksia tosivalokuvaajalle. Olisipa järkkäreissäkin tällaisia.

??? Ja mitäköhän ne nyt sitten oli..

En minä ainakaan mitään pelejä halua kameraani.
Jani Virtanen

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Uppo - 20.08.2008, 17:18:29
??? Ja mitäköhän ne nyt sitten oli..

En minä ainakaan mitään pelejä halua kameraani.
No ajastinlaukaisin (intervalometri) nyt on ainakin sellainen, mitä yleensä ei kameroista löydy, mikä on softana helppo tehdä, mutta estää 180EUR kaukolaukaisimien myynnin. RGB ja Live histogrammi ja tarkennuksen haarukointikin puuttuu monista järkkäreistä.

Pelejä kukaan tarvitsekaan, koodaajilla vaan on ollut liikaa aikaa.
Vesku
www.vkastronomy.com

Uppo

Jeah 8)

Pokkareihin kyllä saa tuolla uuden elämän, sattuu vaan noi muut ominaisuudet löytymään omasta kamerasta suoraan. Sillä nostin ne pelit esille.
Jani Virtanen

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Uppo - 20.08.2008, 17:18:29
??? Ja mitäköhän ne nyt sitten oli..

En minä ainakaan mitään pelejä halua kameraani.

Ominaisuuksia jossa järkkärit jäävät jälkeen:
- Laajempi valikoima sekä lyhyitä (jopa 1/100000s) että pitkiä (65s asti) valotusaikoja. Järkkäreissä on toki bulbbi, mutta 30s pidempiä valotuksia saa yhdellä napinpainalluksella harvalla järkkärillä. Myös kuvien pinoaminen suoraan kamerassa on mahdollista, jolloin päästään lähes saumattomaan jopa 3x65s valotukseen yhdellä painalluksella.
- Järkevästi toimiva auto-ISO, jonka toimintaa ohjaavia parametreja pääsee itse ronkkimaan.
- Tarkennusetäisyyden lukitseminen millimetrin tarkkuudella
- Syväterävyyslaskin ruudulla
- Mahdollisuus haarukoida valotuksia rajattomasti sarjatulta ammuttaessa. Myös hyvin joustavat mahdollisuudet automatisoida haarukointi.
- Tarkka tieto akun tilasta ruudulla (mahdollisuus näyttää joko akkujen jännite suoraan tai sitten prosentteina käyttäjän määrittämästä jännitevälistä)
- Kuumien pikselien mäppäys pois valmiin kartan avulla ilman dark framen aiheuttamaa valotusajan tuplaamista.

Ja kokonaan oma lukunsa on tietysti skriptit, jotka mahdollistavat esim:
- Alusta loppuun asti konffattavissa olevat intervalometrit (erilaisia eri tarkoituksiin) ilman ulkoisia kalliita laukaisimia.
- Liikkeentunnistus (parasta koko CHDK:ssa)
- Lähes rajattomat mahdollisuudet toteuttaa myös itse vaikka mitä. Itse mittasin auringonpimennyksen aiheuttaman valon vähenemisen skriptillä, joka kirjoittaa kameran valotusmittarin antamia lukemia tiedostoon.

Ja tuossa nyt oli lähinnä ne ominaisuudet, joihin itse olen tykästynyt. Puhumattakaan muista ominaisuuksista, joita CHDK mahdollistaa pokkareille, vaikka niitä järkkäreistä saattaisikin löytyä. Muistakaa että CHDK-kelpoisia pokkareita saa satasella.

Joten ei, ne pelit eivät välttämättä ole pääasia. :)

Eikä tässäkään muuten vielä kaikki. CHDK:ta yritetään tietysti innoissaan portata järkkäreillekin. Tällä hetkellä lupaavin työn alla oleva kamera lienee 40D. Tilannetta voi seurata chdk:n foorumilta http://chdk.setepontos.com/
Jotain näiden virittelijöiden tasosta kertoo vaikkapa se, että kamerat, joiden firmiksiä ei olla perinteisin keinoin saatu noukittua muistikortille, on ohjattu vilkkumaan esimerkiksi tarkennusta avustavaan lamppuun ja sitten luettu ne fotodiodilla äänikortin mikrofoniliitännän kautta. ;)



Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: einari - 20.08.2008, 16:13:46
Saakos tällä CHDK:lla sellaista aikaan että voisi ottaa pitkiä valotuksia ja siirtää ne nettiin 'käsin koskematta' ?

Kannattaa katsella/kysellä tuolta foorumeilta. Jonkinlainen esimerkki vastaavasta siellä taisi pyöriä, mutta siinä oli käytössä wlanin yli toimiva Eye-Fi -muistikortti.

Crusse

#9
Korvaamaton softa. Olin ladannut CHDK:n jo aikoja sitten S2:lleni, mutta vasta tämän threadin myötä päivitin uudempaan versioon ja sain liudan tärkeitä lisäominaisuuksia. Mietin siirtymistä Nikon D40:een, kun sitä saa nyt niin halvalla, mutta CHDK teki nykyisestä kamerasta luopumisen hieman vaikeammaksi. :) Kuvasin eilen hieman linnunrataa, ja ihan hyvän näköinenhän tuosta tuli. Harmi etten ottanut enempää valotuksia.

Kannattaa myös tsekata Cam4you Remote, jonka avulla voi ottaa kuvia automaattisesti suoraan koneelle USB:n kautta ja pistää ne FTP:lle. Se ei tue CHDK:ta, mutta sisältää oman liikkeentunnistimensa.


jacofin

Minä latasin juuri Canon Ixus 75:lle tuon CHDK-firmwaren. Ehkä se parhaimmillaan vie halpaa pokkaria ominaisuuksiltaan asteen verran järkkäreihin päin (RAW, pitkät sekä fiksatut valotusajat noin esimerkkinä).

Juze-81

Hmmm en löytäny mahdollisuutta Canon PowerShoot A75 kameraan Puskee CHDK-firmistä..:(
Menkikö lie jossai ohi vai onko tuohon mahollista edes moista saada?
Juhani P

tahkis

Lainaus käyttäjältä: Juze-81 - 03.11.2008, 22:00:28
Hmmm en löytäny mahdollisuutta Canon PowerShoot A75 kameraan Puskee CHDK-firmistä..:(
Menkikö lie jossai ohi vai onko tuohon mahollista edes moista saada?
Eipä näytä tuota olevan tuetuissa kameroissa.
Joni Tahkoniemi

Lauri Kangas

Noin vanhoille kameroille (DIGIC I -prosessoreille) ei ole saatavilla CHDK:ta, vain DIGIC II/III -kameroille.

jtbo

Käyttääkös joku tuota Ixus75:n kanssa?

Testailin tuossa ja asennuksessa piti muistikortti formatoida kamerassa, muuten en saanut firmware dowload valintaa näkyviin menuihin, lisäksi versionumeron tarkastus onnistuu vain kuvienkatselutilasta, joka ei kovin selkeästi käynyt ilmi ohjeista, noilla parilla tempulla sen sai toimimaan.

Tuo valintakiekon hipaisutoiminto sotkee ikävästi tuon chdk:n valikoiden toimintaa, tuohon auttaa, kun pitää kiekkoa siinä hipaisutilassa jatkuvasti, niin ei menu katoa välittömästi näkyvistä.

Kun säätää valotuksen pituudeksi vaikkapa 1/100s niin pitää muistaa laittaa päälle myös se value factor, siihen kun laittaa 1, niin pitäisi jo alkaa onnistumaan kiinteät valotusajat.

Vielä kun keksisin kuinka zoom vipuun saisi säädettyä valotuksen tai tarkennuksen ja johonkin nappiin sitten yhden painalluksen vaihdon noiden kahden välille, sitten alkaisi olemaan rakkineen käytettävyys moninkertaisesti parempi  :azn: