Pari kysymystä peilin hiomisesta

Aloittaja neva, 18.09.2014, 18:24:55

« edellinen - seuraava »

neva

Morjesta foorumille,
Hion ensimmäistä peiliäni ja eteen tuli pari kysymystä, joihin en löytänyt kirjasta vastausta. Peilin halkaisija on  155mm ja paksuus 25mm. Nyt ennen viimeistä hionta-ainetta polttoväli on n.75cm. Onko se jo liian lyhyt, tuleeko viimeistelyssä  ongelmia ? Eli kannattaako hioa takaisinpäin ? Toinen juttu joka mietittyy, on reunaviisteen ja peilipinnan taitteessa olevat muutamat isommat kuopat. Yhden näkee ihan silmällä. Voi olla,että tuli kovasimella, eikä varmaan häviä viimeisillä hiontakerroilla. Miten paljon vaikuttaa lopulliseen kuvaan ?

Timo Kantola

#1
Lainaus käyttäjältä: neva - 18.09.2014, 18:24:55
Morjesta foorumille,
Hion ensimmäistä peiliäni ja eteen tuli pari kysymystä, joihin en löytänyt kirjasta vastausta. Peilin halkaisija on  155mm ja paksuus 25mm. Nyt ennen viimeistä hionta-ainetta polttoväli on n.75cm. Onko se jo liian lyhyt, tuleeko viimeistelyssä  ongelmia ? Eli kannattaako hioa takaisinpäin ? Toinen juttu joka mietittyy, on reunaviisteen ja peilipinnan taitteessa olevat muutamat isommat kuopat. Yhden näkee ihan silmällä. Voi olla,että tuli kovasimella, eikä varmaan häviä viimeisillä hiontakerroilla. Miten paljon vaikuttaa lopulliseen kuvaan ?
Kiillotuksessa vaihtelevin noin  1/3.. 1/5 työnnöin ja "ahkerasti" peiliä käsissä kääntäen sekä työpöytää kiertäen peilin muoto pysyy melko automaattisesti pallona.  Pallopintaisena aukkosuhde pitäisi olla jotain F8.. F10 luokkaa  (f 1200mm - f1500mm)
F5 peilinä (f750mm hujakoilla)  pinta pitää saada poikkeamaan jonkun verran pallosta paraboloidiksi, eli peilin keskustaan hieman syvempää kuoppaa.

Ronchi hilalla muodon saa helposti näkyviin. Liitteenä ronchi kuva 15cm F5 peilistäni. Muistaakseni sopivan "kuopan" saa melko helposti muotoiltua noin 1/2 työnnöin ( pikialusta alla, peili päällä), kun pelin keskusta on lähellä pikialustan reunaa - silloin "paljon voimaa", ja kun peilin keskusta kulkee pikialustan keskustan suuntaan vähennetään voimaa ja kun peili menee pikialustan keskustan yli noin 5cm, vedetään peili takaisin - peilin keskusta suunnilleen pikialustan reunan tuntumaan (ei kuitenkaan yli ettei kippaa) ja sama alusta. Joka työnnöllä kiepauttaa peiliä käsissä noin 1/5... 1/8 kierrosta, ja samalla pitää ottaa lyhyt askel työpöydän ympäri.

Muotoile kerrallaan max 10min (tehokasta työskentelyä) ja pese peili sekä tarkista Rochi hilalla mihin suuntaan muoto muuttuu.  Jos rupeaa menemään ihan toisaalle, palaa lyhyin epäsäännöölisin työnnöin takaisin palloon, ja kehitä uusu strategia.

Muista prässätä pikialustaa aina välillä, jotta pysyy hyvä kontakti (välillä, tarkoittaa 1..2h tehokasta työskentelyä) ja prässäystä noin 2..3 kg painolla yksi tunti.

Pikialusta kun jämähtää peiliin kiinni, niin on tiukassa - ja pysyy.
Olen juuri tekemässä yhdensortin 15cm peiliä, ja kaikki prässäykset olen tehnyt niin että ensin laitan alumiinifolion sileäksi peilin ja pikialustan väliin, ja viellä painoksi päälle EQ3:n noin 2.5kg:n vastapainon (pakastepussissa - ei varise ruosteet hiontapisteeseen)  - ei tarvii vettä, eikä edes ceriumoksidia, sillä piki ei tartu alumiiniin kiinni, vaikka prässäis viikon yhtäsoittoa.

Pikialustaakin tehdessä "tapetoin" hellan ja tiskipöydän alumiinifoliolla, roiskeita tulee aina ja ne on tiukassa. Tiskipöydän kun kastelee, ja päälle laittaa folion, folio liimaantuu pintaan eikä lehahda pois pienestä puhalluksesta.
Kuva valuvaiheesta. Pikivuoka lämmitetään 1-teholla (pienin) ja piki muuttuu juoksevaksi noin puolessa tunnissa. Pikivuoan pahvikansi pitää ottaa pois ennen sulatusta - kokemuksesta. Piki sulaa huonosti pahvikannesta irti, kanteen jää noin puolet piestä, kun kantta nostaa. Kun pikivuokaa kippaa, on syytä olla hanskat kädessä, vuoka ei ole tukevinta tekoa, ja sula piki jämähtää paljaaseen ihoon tiukkaan, ja tuskallisesti (pienimuotosta kokemusta on) Yleensä irrotettaessa vie päällimmäisen ihokerroksen mukanaan.
             Pikeä ei saa jättää vahtimatta liedelle, jos jostain syystä rupeaa kiehumaan ja ylikuumenee (esim unohtuu) on riski tulipalosta.

Pikialustan valumuotin reunat tein myös AL-foliosta, joka oli useaan kertaan taiteltu, niin että reunasta tuli tukeva, ja alumiini teipillä kiinni - pysyy hyvin ja irtoaa helposti.

Tälläkertaa olen tehnyt pikialustat hieman poikkeavalla tavalla (tosin pikialustat on ollut vain 10cm ja 14cm kokoisia). Ensin valanut pien, antanut noin tunnin - pari jäähtyä, sitten kolvannut pikeen urat. Tämän jälkeen laittanut AL-folion peilin päälle, ja sen päälle pikialustan + 3kg painoa (14cm pikialustalle) ja prässännyt alustan peilin pinnan muotoon. Liian kovilla painoilla prässää helposti urat umpeen, joten prässin edistymistä pitää valvoa muutaman tunnin välein, tai keventää painoa ja katsoa seuraavana päivänä miltä näyttää.


EDIT: "reunaviisteen ja peilipinnan taitteessa olevat muutamat isommat kuopat" Niistä ei ole murhetta, ei tule vaikuttamaan peilin ominaisuuksiin silleen että huomaisit. Esim peilin kiinnitys kynnet tulevat reunan yli muutaman millin peilipinnalle eikä haittaa mitään. Pelkkiä kauneusvirheitä - unohda.

EDIT2: Viellä pari linkkiä:
Muotoilussa käytetystä Ronchi testin periaatteesta (englanniksi) ja Ronchi kuvien tulkinnasta:
http://www.atm-workshop.com/ronchi-test.html

sekä toinen Ronchi sivusto, jonka lopusta löytyy latauslinkki Ronchi simulaattorille kohdasta
"Ronchi Test Simulators .....You can download Ronchi for Windows Version 2 from our website"
https://stellafane.org/tm/atm/test/ronchigrams.html
Timo Kantola