Sirppimäinen "aalto" tähtitaivaalla?

Aloittaja srcsm83, 17.09.2014, 02:26:23

« edellinen - seuraava »

srcsm83

Aina tähdet kiinnostanut, niin kävelinpä eräs ilta yöllä lenkin, kun oli kylmä ja täysin pilvetön yö ja tähdet näkyivät TODELLA hyvin, joten jäin tuijottelemaan aika pitkäksikin aikaa taivaalle.
Siinä katsellessani niitä pieniä liikkuvia pisteitä joita aina tuntuu näkevän todella kirkkaina öinä mietin taas mitä kaikkea siellä ylhäällä voikaan olla. (Kai ne satelliitteja ovat, jotka sen hetken häikäisee valoa?)

Siinä hetken oltuani näin sirppimäisen puolikaaren lähtevän vasemmalta puolelta näkökenttääni ja matkustavan taivaankannen halki niin oikealle kun näin ja kadoten taivaanrannan taakse.
Tuo kaari oli siis kuin tämä sulkumerkki, liikkuessa oikealle ->  )

Sen koko ei ulottunut koko taivaankannen halki... vaan.. no hmm.. jos laittaa peukalot rinnakkain ja avaa kädet ikäänkuin linnun muotoon ja sitten nostaa kädet kohti taivasta, niin välimatka etusormien välillä. (Ja muotokin kokolailla sama, lukuunottamatta peukaloita.)

Jokseenkin hölmö selitys, mutta en parempaakaan analogiaa keksi :D

Mutta kuitenkin varsin suuri ilmiö, enkä tietenkään epäile sitä minkäänlaiseksi objektiksi tai ufoksi.

Tuo "sirppi"/aalto ei ollut kovin kirkas, (ei lähellekään yhtä kirkas kuin tähdet) mutta selvästi vaaleampi kuin muu tumma taivas ja paksuimmasta kohdastaan (keskeltä) noin sormen paksuinen (taas siis taivasta vasten katsottuna) ja liikkui kuitenkin nopeammin kuin mikään ohut pilvimuodostelma olisi voinut liikkua.
Ilmiöllä kesti pyyhkäistä näkökenttäni ohi ehkä 3-4 sekuntia.

Eli ei yhtä nopea kuin tähdenlento, ei yhtä hidas kuin pilvet.

Minkäänsorttisia revontulia tai muita ilmiöitä sen jälkeen en nähnyt missäänpäin taivasta. Alkoi vaan ihmetyttämään mikä ilmiö tuo voisi olla? Joku.. normaalin aurinkopurkauksen näkyvä reuna joka pyyhkäisi ohi? (Sori jos tuo oli todella typerä arvaus, en ole millääntavoin alan ammattilainen :) Ja se varmaankin näkyy.)

Pakko myöntää, että jollain oudolla tavalla kyseinen näky oli pelottava ja tuli sellainen todella pieni fiilis - senverran isolta ja oudolta se näytti. Ikinä en ole vastaavaa nähnyt, vaikka revontuliakin on elämän aikana tullut ihailtua.

Ja en tosiaan trollaile - googlettelin tätä jo aikani mutta meni niin vaikeaksi yrittää etsiä aiheesta, kun löytyi jotain tähtitaivaista kertovia laulunsanoja ja muuta täysin epäoleellista.
(Ja toivottavasti meni oikeaan kategoriaan)


Edit: Ja lisätään nyt vielä, että ihan ensimmäisenä, sillä hetkellä kun sen näin tuli mieleen hollywoodleffoista tuttu "emp aalto" efekti. Melkein jo odotin että valot sammuu hetken sen jälkeen, ennenkuin aloin taas ajatella järjellä. (Eihän emp aaltoa näkisi :D) Kunhan lisään kuvatakseni tuon ilmiön ulkomuotoa. Se todellakin pyyhkäisi taivaan läpi kuin aalto, kokoajan samanmuotoisena puolikaarena.

Jos pitäisi sanoa tuon kaaren väri, niin kai se olisi sitten vaaleansininen... tähtitaivasta vasten siis vaaleampi kuin kaikki muu, mutta ei värikäs tai monivärinen kuin revontulet voisi olla.

micko

Miten nopeasti se liikkui? Olisiko voinut olla pilvi?
Mikko Laine
Mosstack, koodaamani tähtipinoamissofta
Blogini
Kaikki kuvani on otettu yhdistelmällä Canon EOS 1100D, 200/2.8L II USM ja Eq3-2 ellen ole toisin sanonut.

srcsm83

Nopeammin kun mikään pilvi jonka oon itse nähnyt :/ Koitin tuossa kuvaillakin sitä nopeutta... ei siis mennyt ohi ihan hujauksessa, kuten tähdenlento, mutta silti pyyhkäisi taivaankaaren läpi kokonaisuudessaan 3-4 sekunnissa.

Eikä muistuttanut yhtään pilveä, vaan oli tosiaan sellainen tasainen kaari... Hyvin oudon näköinen ilmiö, muuten ei olis edes jäänyt mieleen ja yrittäis sitä selvitellä. :)

einari

Aika mystinen juttu josta olisi hyvä nähdä kuvakin.
Vaikea sanoa mikä on mutta kovin korkealla ilmiö ei ole ollut jos 3-4 sekunnissa kulkee taivaankaaren poikki.
___
Tapio

pnuu

Mihin aikaan tuo näkyi, ja missä?
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

joni

Minulla tulee ensiksi mieleen juurikin auringosta lähtöisin oleva selitys. Joskus oikein pimeässä paikassa saattaa nähdä lähes värittömiä hyvinkin nopeasti liikkuvia "aaltoja" jotka poikkeavat tavallisista revontulista. Kerran näin tällaisia ja mieleeni tuli veden pinnasta heijastuva valonheitin joka siitä heijastuu yläilmakehässä olevaan utuun. Joskus myös kaukana oleva hyvin kirkas valolähde saattaa tehdä taivaalle mystisiä kuvioita ja varsinkin liikkuessaan aiheuttavat hetken hämmennystä. Itselleni tulisi kuitenkin mieleen ensiksi revontulet ja jokin yksittäinen "lasti" auringosta.
Olen myös kuullut että joskus on ilmakehään päästetty jotain kaasua(Barium?) joko raketin laukaisun yhteydessä tai sitten matalata kiertoradalta. Voisiko olla jotain jätevettä avaruusasemalta? Mielenkiintoinen havainto!

PETK

Olisiko voinut olla ohi ajavan auton valoista heijastunut sumukaari?
https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/63
Pekka
Pekka Kokko

Janius

Aloittajan kuvauksesta tuli välittömästi mieleen ilmiö jota havaitsin 19.9.2009 klo 22.30 paikkeilla. Värittömiä "aaltoja" joiden kirkkaus himmeiden revontulien luokkaa, ja pyyhkäisivät noin 2-4 sekunnissa kohti lounasta. Aalto tuntui tulevan ikään kuin "ammuttuna", ehkä noin 30-60 sekunnin välein. Toinen henkilö (isäni) kykeni myös näkemään aallot. Oletin ilmiön silloin revontuliksi ja havaintopäiväkirjaan olen piirtänyt kuvan lounaassa näkyvästä sirpin muotoisesta "revontulikaaresta". Tapahtuma-aikaan olin nähnyt revontulia ainoastaan kerran aikaisemmin ja en ole sittemmin nähnyt vastaavanlaista edes 17.3.2013 revontulimyrskyssä. Kyseisenä iltana oli muutenkin todella hyvä ja pimeä keli ja varmasti olisin huomannut "oikeat" revontulet. Havaintopäiväkirjaan olen tältä illalta kirjoittanut "normaali seeing, erittäin hyvä läpinäkyvyys". Spaceweatherin arkistostakaan ei löydy syyskuun 19-20 päiville 2009 mitään mainintaa mahdollisesta revontulimyrskystä.

srcsm83

Lainaus käyttäjältä: PETK - 17.09.2014, 17:24:49
Olisiko voinut olla ohi ajavan auton valoista heijastunut sumukaari?
https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/63
Pekka

Tuo keskimmäinen kuva on jokseenkin samannäköinen, ainakin samaa tasoa "himmeydeltään".. Voisikohan olla, että joku valonlähde olisi valaissut sumua.. Olin kyllä todella pimeässä paikassa itse, mutta lähistöllä oli autoteitä.

Lainaus käyttäjältä: janius - 17.09.2014, 18:48:52
Aloittajan kuvauksesta tuli välittömästi mieleen ilmiö jota havaitsin 19.9.2009 klo 22.30 paikkeilla. Värittömiä "aaltoja" joiden kirkkaus himmeiden revontulien luokkaa, ja pyyhkäisivät noin 2-4 sekunnissa kohti lounasta. Aalto tuntui tulevan ikään kuin "ammuttuna", ehkä noin 30-60 sekunnin välein. Toinen henkilö (isäni) kykeni myös näkemään aallot. Oletin ilmiön silloin revontuliksi ja havaintopäiväkirjaan olen piirtänyt kuvan lounaassa näkyvästä sirpin muotoisesta "revontulikaaresta". Tapahtuma-aikaan olin nähnyt revontulia ainoastaan kerran aikaisemmin ja en ole sittemmin nähnyt vastaavanlaista edes 17.3.2013 revontulimyrskyssä. Kyseisenä iltana oli muutenkin todella hyvä ja pimeä keli ja varmasti olisin huomannut "oikeat" revontulet. Havaintopäiväkirjaan olen tältä illalta kirjoittanut "normaali seeing, erittäin hyvä läpinäkyvyys". Spaceweatherin arkistostakaan ei löydy syyskuun 19-20 päiville 2009 mitään mainintaa mahdollisesta revontulimyrskystä.

Kuulostaa ainakin täysin samalta, varsinkin tuo "ikäänkuin ammuttuna" kohta. Se tosiaan muistutti melkein jonkinsorttista iskuaaltoa, kuinka se pyyhkäisi taivaankannen poikki.

Voi hyvinkin olla että ilmiö oli hyvin himmeä yksittäinen revontuli - ainakin kylmän yön ja pilvettömän taivaan ansiosta näkyvyys revontulille ois ollut aikalailla otollinen.

Lainaus käyttäjältä: pnuu - 17.09.2014, 11:55:09
Mihin aikaan tuo näkyi, ja missä?


Su - Ma välisenä yönä kävin kävelemässä kahden ja kolmen välillä yöllä ja asun hämeenlinnassa, kaupungin laitamilla missä kaupungin valot ei pahemmin häiritse katselua tai valaise taivasta.



Mainitaan vielä, että olisin varmaan luullut kuvittelevani, mikäli en olisi voinut seurata tuota ilmiötä tosiaan koko sen ajan kun se pyyhkäisi taivaankannen poikki.

Mutta korostan vielä, että tuo kaari oli melko himmeä, ei mitenkään hohtava kuten kirkas revontuli, enkä varmasti olisi sitä huomannutkaan valojen ympäröimänä.
(Eli ei mikään ilmiö jonka huomaisi ilmiselvästi ilman taivaalle jo ennalta katselua - eli ei kyse mistään KOVIN ihmeellisestä, pisti vain miettimään mikä se oli)

srcsm83

Ainiin ja lisään vielä tuohon sumukaari teoriaan, että sumua tosiaan oli ilmassa; Valoisammalla kohdalla kävellessäni huomasin että katulampuistakin tuli sellaiset "sumukartiot" valojen alle.

Eli ei yhtään mahdotonta, että kyseessä olikin jonkun valonlähteen (mitä en nähnyt) heijastus..