Suotimista Skywatcher 127 -putkeen + yleisempiä kysymyksiä

Aloittaja Cirkon, 11.09.2014, 11:14:07

« edellinen - seuraava »

Cirkon

Hei kaikille,

Ensimmäistä kertaa kirjoitan tänne, joten aloittelijan kysymyksiä tulee :smiley: Etsin tuossa vähän aiempiakin keskusteluja, mutta ihan kattavasti en löytänyt vastauksia. Eli olen sen verran uusi harrastaja että kaukoputkenkin sain hankittua vasta keväällä vuosien jahkailun jälkeen. Silloin tuli heti katseltua Jupiteria, Marsia ja kuuta, nyt syksyllä olen Kuuta ihmetellyt ja kokeillut kuvatakin Canonillani (t-sovittimen ja jatkokappaleen ostin järkkärin kiinnittämiseksi). Hauskaa puuhaa, kuvaamiseen tietty paneudun sitten joskus tarkemmin, nyt päällimmäisenä mielessä ihan katselu. Lisävarusteita tällä hetkellä Skywatcher 127 GoTolleni on 25, 32 ja 10 mm:n okulaarit sekä valosaastesuodin ja kuusuodin. Eli olisin kysellyt, että mitäköhän sitä kannattaisi vielä hankkia.

Nyt kun illat alkavat pimentyä, niin olisi tarkoituksena siirtyä täältä Espoon lamppujen alta maaseudun rauhaan katselemaan vähän syvemmällekin universumiin. Messierin kohteita ajattelin yrittäää löytää esiin, ainakin nyt Andromedan galaksia, rapusumua, Orionin kaasuja ja mitä siellä nyt voisi olla helppoja näkyvissä (liekö edes rapusumu helppo, en tiedä). Havaintopaikka on pimeä, joten kunhan sää on yhteistyökykyinen tossa viikon päästä, niin eiköhän noista jotain saada esiin. Sitä olisin nyt kysellyt lähinnä, että minkälaisia suotimia kannattaisi galakseja ja sumuja varten hankkia, että saisi mahdollisimman paljon erilaisia juttuja näkyviin? UHC-suodin? Onko niiden laaduissa eroa, kannattaako etsiä näitä merkkituotteita (Lumicon?) vai käykö minkä vaan halvalla löytää? Myöskin planeettojen katseluun voisi olla ihan kiva saada lisää jotakin, joten saako Marsin, Jupiterin, Saturnuksen ja kumppanien katselusta (kunhan tulevat näkyville) miten paljon enemmän irti niillä suodattimilla? Lapsia myös mukana ollut ihmettelemässä Marsia ja Jupiteria, joten luulen että planeettojen näkymiseen värisuotimet voisivat antaa jotain parannusta heillekin - teki kyllä Jupiter vaikutuksen kaikkiin jo ihan ilman suotimia. Hienoa puuhaa.

Syvän taivaan kohteista kertaalleen olen Andromedaa katsonut ja himmeän läiskän nähnyt, mutta Kuu oli esillä, joten parempaa tuskin pystyi toivoakaan. Olen siis ihan tietoinen siitä että Hubblen tasoisia kuvia ei näe vaikka mitä filltereitä ostaa, mutta kaikki parannus olisi tervetullutta juuri sumuihin ja galakseihin. Rahaa ei ole miljardeja tietty käytettävissä tässä vaiheessa, joten ehdotukset tyyliin "eniten hyötyä saa tästä" ja "kunhan lottovoitto iskee niin tämä myös" tietysti olisivat kivoja  :smiley:

Kiitos jo etukäteen vinkeistä!

Skywatcher 127 Skymax GoTo
Canon D700

Lithos

UHC filtteri voi olla tulevaisuutta ajatellen hyvä hankinta mutta noin yleensä ottaen, ei niillä ainakaan omalla 127:llani niin hirvittävän suurta eroa näkymiin tule. Varsinkin galaksit omasta mielestäni näkyvät parhaiten ilman mitään suotimia. Nuo kaikki kohteet näkyvät sellaisina himmeinä tuhnuina jokatapauksessa, kyseessä on enemmän löytämisen ilo ja se että KO tuhnun yleensä näkee.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

RL

#2

Cirkon

Kiitos molemmille vastauksesta. Ilmeisesti filtterit eivät ole teihin kahteen ainakaan tehneet suurta vaikutusta, koska ei tuntunut kovin merkittävältä tuo tuki niiden hankkimiselle. UHC-suodinta ja näitä muitakin näkee kyllä suositeltavan muualla, joten mahtaako muilla olla niistä enempi mielipiteitä? Aika kalliitahan ne on, joten mielellään kuulisin että mitä noin yleisesti ollaan niistä mieltä ja mitä olette hankkineet ja käyttäneet. Siis myös nämä planeettojen katseluun myytävät eri väriset suotimet kiinnostavat. Itse koin että kuuta oli huomattavasti mukavampi katsoa sille kuusuotimella, mutta periaatteessa kyse siinä oli oikeastaan vain kirkkaudesta. Onko mielipiteitä planeettojen katselusta värisuotimien läpi?

Tuo RoLehin mainitsema zoomi siis lienee tuo:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p466_Baader-Hyperion-Mark-III-Zoom-8-24mm-Okular---68----1-25----2-.html

Mielenkiintoinen suositus siinä mielessä, että jotenkin olin saanut päähäni että nämä zoomi-vehkeet eivät niitä laadukkaimpia olisi, mutta pieni googlaus näytti kyllä että muutkin ovat tuosta pitäneet paljon. Okulaarien laadustahan on näin aloittelijana tosi vaikea sanoa mitään: kun näen jotain tuosta oman kaukoputken mukana tulleella  25 mm:n okulaarista, niin pahahan siinä on lähteä arvailemaan että onko näkymä suttunen/epätarkka okulaarin, kaukoputken vai olosuhteiden takia.  Käytännössähän en siis osaa arvioida yhtään, että onko putken mukana tulleet (25 mm ja 10 mm) ja lisäksi ostamani okulaari (32 mm plössl) "mistään kotoisin" vai jotain aika heikkoa laatua eli jos kokeneempien käsitys on että suuremman hyödyn saisi paremmalla okulaarilla kuin suotimien lisäämisellä, niin se on kyllä tietysti hyvä vihje.
Skywatcher 127 Skymax GoTo
Canon D700

Lauri Kangas

Suodattimet eivät tee kuvalle mitään maagista, ne vaan poistavat tietyn väristä valoa. Esim. valosaastetta voi vähän poistaa, mutta samalla himmenee galaksista se valosaasteen värinen osa. Emissiosumut ovat niin tiukasti tietyn värisiä, että poistamalla kaiken siitä ympäriltä kuva selvenee huomattavasti.

Suodattimet ovat enemmänkin lisätyökalu kokeneelle havaitsijalle joka tietää millaisissa olosuhteissa mistäkin kohteista voi saada viimeisetkin paremmat näkymät aikaiseksi sopivalla suodattimella. Aloittelijan näkymiä ne eivät juurikaan paranna. Jos jollain tutulla/yhdistyksellä on UHC tai OIII, käykää katsomassa suodattimen vaikutusta pimeällä paikalla ottamalla esim. M27 okulaariin.

Cirkon

OK, kiitos, Lauri! Galaksien katsomiseen apu siis kaiketi aika vähäinen, mutta esim. joku Orionin kaasusumu sitten voisi hyötyä tästä...tavallaan kuulostaa ihan hyödylliseltä yhä, mutta ymmärrän toki tämän varoittelun ettei turhia odota. Eli kiitos toki näistä varoituksista, ettei maagisia kannata odottaa, mutta olen kyllä ihan suht. realistisilla odotuksilla liikkeessä - voitoksi lasketaan, kun jotain näkyy, ja parannukseksi lasketaan että kuvitellaan asioiden parantuneen  :azn: Hyvä ohje tuo tietysti, että kokeile ennen ostoa, täytyy katsoa, jos jostain löytyy mahdollisuus moiseen.

Eli olkoon se noista suodattimista, mutta jos vielä utelen, että mites nuo planeettojen suodattimet, olisiko niihin vielä kommentteja? Siis ihan värilliset, oletteko pitäneet hyödyllisinä? Nehän ovat kertaluokkaa halvempia, joten viidellä kympillä saisi jo setin, kun taas noissa UHC/OIII-suodattimissa näyttää olevan yli satanen per suodatin. Mars ja Jupiter näyttivät mielestäni jo aika mukavalta keväällä (vieläpä kaupungista käsin, olosuhteet todella valosaasteiset), pari raitaa Jupiterissa...vaimo väitti nähneensä sen punaisen pilkunkin, itse väitän että unelmoi sen sihen, mutta onko joku käyttänyt näitä planeettasuodattimia ja saanut mielestään enemmän irti niiden avulla? Tosiaan sen verran halvempia, että menee jo melkein heräteostoksen piikkiin.
Skywatcher 127 Skymax GoTo
Canon D700

Lithos

Minä olen UHC suotimen läpi (liekkö ollut astronomik) päässyt katselemaan ja se mitä se tekee isolle sumulle tuntuu olevan että se häivyttää kaikkea muuta vähän pois niin että sumuaines näkyy hieman paremmin. Ja sellaiseen planetaariseen josta ei ole ihan varma onko sumu vai tähti, voi liikutella sitä suodinta okulaarin ja silmän välissä... se tähti joka ei tummu on sitten planetaarinen sumu.

Jupiterin kanssa baaderin skyglow neodymium filtteri on antanut allekirjoittaneen putkilla hyvin lisää kontrastia. Se ei ole ollut hullumpi myöskään syvään taivaaseen taajaman valosaasteessa.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

VeskuP

Alottelija olen itsekin, yksi kevätkausi vasta takana. Hommasin kuitenkin uhc-suotimen pitkän harkinnan jälkeen. Havaintopaikkani sijaitsee vain 5 km Porvoon keskustasta, joten käytän sitä lähinnä valosaastetta vastaan.

Baaderin valmistamana maksoi muistaakseni 69 euroa. Mielestäni se on ollut hyvä hankinta. Esim. mainitut M42 ja M1 näyttävät mahtavilta!!! Taisi kyllä silloin kelikin olla todella hyvä.

Nostopainosumua en ole vielä hyvällä kelillä päässyt katsomaan, joten vertailua ei ole tullut tehtyä...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Cirkon

Okei, kuulostaa hyvältä. Kiitos näistä, Lithos ja VeskuP. Mistäs ostitte näitä muuten?
Skywatcher 127 Skymax GoTo
Canon D700

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 11.09.2014, 20:27:37
Jupiterin kanssa baaderin skyglow neodymium filtteri on antanut allekirjoittaneen putkilla hyvin lisää kontrastia. Se ei ole ollut hullumpi myöskään syvään taivaaseen taajaman valosaasteessa.

Toinen ääni tälle Skyglow Neodymium suotimelle: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p512_Baader-Skyglow-Neodymium-1-25----more-Contrast-Moon-Planets.html
Ei syö valoa niin paljon kuin UHC-S suodin tekee, mutta sen vaikutus kuvaan on kumminkin silminnäkyvä. Enemmän kontrastia, hiukan rauhallisempi kuva seeingin kannalta suurissa suurennuksissa. Värit muutoin liki ennallaan.
- Timo Inkinen

Cirkon

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 11.09.2014, 20:54:36
Ei syö valoa niin paljon kuin UHC-S suodin tekee, mutta sen vaikutus kuvaan on kumminkin silminnäkyvä. Enemmän kontrastia, hiukan rauhallisempi kuva seeingin kannalta suurissa suurennuksissa. Värit muutoin liki ennallaan.

OK, hienoa, kiitos! Tämä kuulostaa aika lailla täydelliseltä...nämä saksalaiset linkitkin ovat ihan sopivan hintaisia, joten eiköhän tämä filtteri lähde nyt tänne sitten!

Jatkakaa ihmeessä ehdottelu, jos jollekulle muulle tulee jotain mieleen. Tämä on tosi hyödyllistä tietoa näin aloittelijalle!
Skywatcher 127 Skymax GoTo
Canon D700

Cirkon

No niin, nyt on viikko sitten Saksasta toimitettu Skyglow Neodymium ja muutenkin putkea päästy testaamaan viikonloppuna. Muu laitteisto oli siis Skywatcher 127 GoTo -putki, okulaareja 10 mm, 25 mm, 32 ja 40 mm sekä barlowx2 (joo, lähti luottokortti ja ostelut vähän lapasesta, tuo 40 mm tuli myös hankittua). Joka tapauksessa ajattelin että tulevia lukijoita varten voi olla hyödyllistä, että kertoisin alkuvaikutelmia näistä, joten tässä tulee.

Eli tänä viikonloppuna sään puolesta vähän keskinkertaisissa olosuhteissa tuli testailtua. Maaseudulla eli pimeätä kyllä oli, muutamia hajavaloja läheisistä taloista, se siitä, mutta sää ei kyllä ollut kovin hyvä: jonkin verran pilveä, teleskooppi myös oli selvästi märkä kondensaatiosta johtuen, mikä luultavasti vaikutti paljon. Mutta joka tapauksessa sen verran sopivat olosuhteet oli että kahtena iltana testailin laitteistoja. Kohteita tuli tutkittua Uranus, M31 Andromeda, M45 Plejadit ja M27 Nostopainosumu. Kokeneempien tähtiharrastajien kauhuksi kerrottakoon, että kohteet löytyivät GoTolla aika suoraan, kahden tähden kohdistuksessa Dubhesta alkaen. Itse näin aloittelijana olen tuosta GoTo-ominaisuudesta todella iloinen: aina kun taivas on sopivan pilvetön tälle harrastukselle, niin näissä kohdistustähtien etsimisessä ja itse tähtitaivaan tutkimisessa tulee kyllä opiskeltua tähtikuvioita, joten sanoisin että oppimiskäyrä voisi nykyisessä tilanteessa olla turhan jyrkkä, jos pitäisi kohteet etsiä itse. Aikaa ei myöskään ole liikaa itsellä tällä hetkellä, kun syrjäkorvalla kuuntelee lasten mahdollisia vinkaisua sisältä, kun ulkona vaimon kansas tähtiä ihmettelee, joten tämä on kyllä hyvä ominaisuus ainakin henk.koht. minulle. Säästää aikaa.

Mutta ne kohteet:

Uranus oli odotetun mitäänsanomaton: kirkas tähtimäinen piste. Ei näkynyt väriä millään okulaarilla tai kikalla, piste kuin piste. Enpä toki muuta juuri odottanutkaan, mutta tulipahan "nähtyä".

Andromeda M31 oli selvästi hyvä kokemus kaikin puolin: kun galaksi aluksi tuli näkökenttään 32 mm:n okulaarilla (GoTo huristeli perille, ihan keskellä törrötti), niin ensimmäinen reaktioni oli "Vau! Siinä se on!"  :smiley: Kun alkutäpinät oli saatu täristyä, niin mieleen tuli opitut asiat siitä, kuinka valtava tämän pitäisi olla, joten seuraavaksi hiipi mieleen epäilys, että onko tässä Andromeda nyt vai ei, että miten se nyt noin pieni on, eikö sen pitäisi olla koko näkymän levyinen. Alkuvaikutelmalla nimittäin galaksi näytti vievän 32mm:n okulaarin kuvasta "vain" noin kolmasosan keskeltä. Itse asiassa ajattelimme alkuvaiheessa myös, että olisiko kyseessä M31:n naapurigalaksi M32, mutta kun naapuritkin näkyivän ihan itsekseen pienen ympärisössä vaeltelun jälkeen, niin vahvistui että tuossahan se Andromeda nyt on, tuntui vain pieneltä. Testasin tässä vaiheessa ostamaani filtteriä, mistä ei ollut mitään apua (eipä toki pitänytkään galakseihin vaikuttaa), vaihdoin myös okulaaria 25 millin okulaarin ja 40 mm:n välillä ja tutkiskelin näkymää. Joka tapauksessa tässä tuli hieno kokemus siinä mielessä, että näillä foorumeilla nähty "katsele rauhassa, yksityiskohtia tulee lisää" totuus tuli todistettua tässä hyvin: aluksi nähdyn pienemmän muodon ympärille tuli siinä ajan myötä selvästi lisää kokoa, ja tajusin että aluksi nähty kohta oli vain galaksin pullistuva keskiosa...vaikka siis ensikatsomalta vaikutti siltä että siinähän on itse koko galaksi. Katselimme tätä varmasti yli puoli tuntia okulaareja vaihtaen, ja lopputulos oli että itse galaksin kallellaan usvamaisesti kuvan reunoja päin leviävän muodon, keskeltä paksu, erotti varsin hyvin. Missään vaiheessa se ei kuitenkaan tuntunut koko näkökenttää täyttävän, vaikka Stellariumin mukaan näin pitäisi olla näillä okulaareilla ja putkella. Näkymä oli selkeästi vain osittainen - aluksi siis näki vain keskuksen, lopulta aika hyvin paljon reuna-alueita myös. Uskoisin että olosuhteet olivat aika heikot oikeastaan, koska myöhemmin huomasimme koko putken olevan aivan märkä, mutta tästä jäi todella hyvä maku suuhun. Hienolta näytti ja varmasti tutkitaan tätä lisää paremmilla olosuhteilla. Voin uskoa että tämä näyttää isommalta ja selkeämmältä paremmilla olosuhteilla.

M45 Plejadit oli hieno ja itse suosittelisin tätä ensimmäiseksi kohteeksi oikeastaan kaikille, sen verran kirkan ja kaunis se oli heti: tähdet loistivat kirkkaasti, ja näkymä oli suorastaan kaunis. Filtterillä (tämä Skyglow Neodymium) näki mielestäni sumua tähtien välissä, mutta myönnettäköön että ero normaalikuvan ja filtterin kuvan välillä ei ollut merkittävän suuri. Mielestäni se kyllä auttoi jonkin verran. Mutta tämä oli todella kaunis näkymä, mahtavat kirkkaat tähdet selkeässä muodossa. Todella hieno. Itse asiassa Plejadit näkyivät kirkkaana jo ihan paljaalla silmällä, joten ei ollut ihme että kaukoputkella näkyi todella selvästi, tuo osa taivasta oli mukavan selkeä.

M27 Nostopainosumu löytyi myös GoTolla aivan heti, mutta näytti olosuhteissa aika vaatimattomalta. Edellä mainittu filtteri paransi tilannetta, mutta peukanmuotoinen tuhru oli oma vaikutelmani senkin avulla. Vaimo sanoi nähneensä tiimalasinmuotoa, mutta aika heikoksi jäivät ovat havaintoni tästä. Toisaalta tämän katsomisen jälkeen näimme että teleskooppi oli ihan kauttaaltaan märkä, joten se varmasti vaikutti asiaan paljon. Joka tapauksessa selvästi havaittavissa tämä kohde myös, mutta detaljeja en rohkene väittää nähneeni. Mutta siellähän se oli selvästi.

Eli jep, tämmöistä syksyn havaintojen alkua. En tiedä olisiko tämä sopinut paremmin johonkin toiseen kohtaan tällä keskustelualueella, mutta laitoin tähän kun kerran käytin suositeltua filtteriä. =)










Skywatcher 127 Skymax GoTo
Canon D700

Timpe

Hyvä havaintokertomus, kiitos sen kertomisesta (on varmaan hyödyksi monille). Visuaalihavaitsemisessa pettyy usein kohteiden yksityiskohtien näkymiseen, koska niitä ei ihan pikkuputkilla näy. Enempikin on kyse vain erilaisista epämääräisistä sumu/ututäplistä (pimeähköllä taivaalla, jonka suotimen käyttö tuo paremmin esiin).
Kannattaa katsella täältä kuinka kohteet näkyvät visuaalisesti erilaisilla putkilla:
http://www.deepsky-archive.com/ (hae vaikka Messier 27 tuolta ;)
- Timo Inkinen