Focal reducer ja f5 newton tähtikuvauksessa web-kameralla

Aloittaja Tomu, 09.07.2007, 16:59:20

« edellinen - seuraava »

Tomu

Tervehdys.

Onko kellään kokemusta, kuinka tuollainen polttovälin lyhentäjä toimii f5 newtonin kanssa, jos kuvataan pienikennoisella web-kameralla? Tarkoitus olisi suurentaa kuva-alaa ja pienentää valotusaikoja. Vai meneekö kuva pilalle lyhentäjää käytettäessä? Ymmärtääkseni lyhentäjän käyttöä ei suositella nopeille putkille, mutta koskeeko tämä vain suurikennoisia kameroita...

-Tero
Tero Tomukorpi

einari

Kas kun ei kukaan newton-putken omistaja ole vastannut.
Ei ole siis kokemusta polttovälin lyhentäjästä noin nopean putken kanssa mutta eipä ole kallis kokeilu (jos olet ajatellut okulaarikokoisia lyhentäjiä). Hintaa muutamia kymmeniä euroja.
Tosin polttoväli menee jo niin lyhyeksi että tarkennuskin menee jo hyvin tarkaksi puuhaksi ja jopa pienillä kennoilla voi tähdet muuttua komeetoiksi kentän reunoilla.
No SC-putkilla olen kyllä nähnyt kohtalaisen hyviä kuvia F/3.3-lyhentäjällä ja pienikennoisella kameralla.
Jos laajaa kenttää haluaa niin voisit harkita myös pientä apo-linssiputkea (tai kuvaamista kameraoptiikalla jos sellaista omistat).
___
Tapio

TuRe

Eikös se ollut niin, että Newtoneihin on hankala rakentaa focal reduceria, koska sen käyttö vaatii back focusta tarkennuslaitteelta ja yleensä ilman erikoisjärjestelyä tarvittavaa tarkennusta ei löydy.
Erikoisjärjestelynä voisi olla hankkia hyvin matala tarkennuslaite putkeen, joka sallii tarkennuspisteen siirron kohti pääpeiliä.
Tuomo Repo

Tomu

Tosiaan, tarkennuksen ja tarkennusvaran kanssa tulee varmastikin ongelmia. Ajattelin viritellä tarkennuslaitteeseen kiinni askelmoottorin ja ohjailla sitä tietokoneella, sillä pitäisi päästä vähän tarkempaan lopputulokseen. Kamerana on Logitechin Quickcam Fusion, siitä saisi suoraan kuvan koneelle tarkennuksen avuksi.

Pitää hankkia joku halpa reducer ja katsoa mitä tapahtuu :) Olisiko kellään suositella jotain edullista mallia?

-Tero
Tero Tomukorpi

Tomu

Kiitos Kaizu selvennyksestä. Taidan jättää lyhentäjäkokeilut tekemättä ja hankkia suurempikennoisen kameran, jos tuo webbi antaa liian pienen kuva-alan.

-Tero
Tero Tomukorpi

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: Tuomo Repo - 10.07.2007, 11:11:43
Eikös se ollut niin, että Newtoneihin on hankala rakentaa focal reduceria, koska sen käyttö vaatii back focusta tarkennuslaitteelta ja yleensä ilman erikoisjärjestelyä tarvittavaa tarkennusta ei löydy.
Linssiputkissa on enemmän tarkennusvaraa ja kun ne ovat usein valovoimaltaan heikompia kuin Newtonit, niin niissä
polttovälin lyhentäjä on perusteltu.  Jos Newtonin valovoima on f5, ei kai oikein ole edes tarpeen valovoiman lisääminen.
F5 hakkaa ja ison nipun kameroiden omia teleobjektiiveja. Mielekkäämpää kaiketi olisi käyttää kameraobiskoja laajempien taivaan
alueiden kuvaamiseen web-kameralla, esim. 50-135 mm optiikalla saa jo kohtuullisia tähtikuvia ja niissä valovoima voi olla f2-3,5.

Jorma M.
Kangasala

Timo-Pekka Metsälä

Kuvasin aikoinani Sky-Watcherin 200/5 -newtonilla ja web-kameralla reduceria käyttäen. Homma toimi siten, fokusointilaitteesta voi ruuvata okulaaripitimen pois, jolloin alta paljastuu T-kierre. Fokusointi onnistui, koska Atik-web-kamerassa kenno on hyvin lähellä kameran etureunaa. Atikin 0.5x reduceria käyttäessä polttopiste siirtyi noin 40 mm eteenpäin ja tarkennusvara riitti juuri ja juuri.

t. Timo-Pekka

veka

Minulla on itse kasattu 40cm f/5 newton, jonka polttoväliä olen lyhentänyt focal reducerin avulla CCD -kuvausta varten siten, että aukkosuhteeksi on tullut n. f/3. Koma -virheen poistamiseksi olen lisäksi asentanut  2'' fokusointilaitteistosta lähtien heti ensimmäiseksi coma correctorin valmistajan ohjeiden mukaisesti n. 55 mm:n etäisyydelle CCD -kennosta ja näiden väliin vielä ohutlinssisen focal reducerin. Olen ainakin itse ollut tyytyväinen kuvanlaatuun reilun 20' kuvakentän reunoillakin. Tällaisen kuvaussysteemin käyttö on tietenkin edellyttänyt kaukoputken pääpeilin nostamista siten, että polttopiste on tullut riittävän etäälle putken kyljestä.

Veijo Kallio