Voiko päiväkuulla näkyä haloja?

Aloittaja SeKe, 16.04.2014, 15:44:28

« edellinen - seuraava »

SeKe

Kiinnostaisi tietää että voiko Kuulla näkyä haloja päivällä? Eli onko Kuu riittävän kirkas että sillä voisi näkyä haloja päivälläkin?

MarkoM

Kyllä auringonvalo on niin voimakasta, että se hukuttaa varsin tehokkaasti kaikki muut valonlähteet alleen. Eli Auringon ollessa horisontin yläpuolella, muilla valonlähteillä ei voi näkyä haloja.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

JKyytinen

Jos kuuhalo olisi lähes yhtä kirkas kuin kuu itse, se näkyisi. Miten lähellä aiheuttajan kirkkautta halo voi olla?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

MarkoM

Jos kerran edes Kuu itse ei näy kunnolla normaalisti haloja aiheuttavan yläpilvisyyden läpi päivällä, niin miten ihmeessä sitten Kuun halo voisi näkyä, vaikka se olisikin yhtä kirkas kuin Kuu itse?  :shocked: Jääsumu on tietysti asia erikseen...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

SeKe

No kuinka matalalla Auringon pitää olla että Kuulla voi näkyä haloja? Riippuu se kyllä Kuun vaiheestakin.

VeikkoM

Voisin ehkä kuvitella, että Auringon laskiessa, samalla kun Kuu on nousemassa, voisi Kuulla ehkä näkyvä vähän pilaria.  Tuolloinhan Kuu vaiheeltaan lähes täysi.

Todennäköisimmin tuossakin tilanteessa voisi joutua odottamaan hetken, että Aurinko painuu horisonttiin.
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät