SW 150/750 etsintähtäin ongelma

Aloittaja VeskuP, 11.04.2014, 20:17:41

« edellinen - seuraava »

MarttiM

Bresserissäni on (8X50) etsimessä valaistu ristikko, joka on mielestäni käytännöllinen kaukoputken suuntauksessa. (Etsimessä on nappula, jota kääntämällä valon saa pälle.) Ensimmäisellä kerralla kyseisellä laiteella katsellessani tähtäimeen ei tulllutkaan valoa. Lähempi tarkastelu osoitti, että pariston kummassakin päässä oli suojateippi. Kun teipit otti pois, valaistus tietysti rupesi toimimaan. :rolleyes:
Akromaattiset refraktorit 101 mm f/16 ja 80 mm f/15

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 18.06.2014, 21:38:26
Riippuu tietysti myös taustataivaan valoisuudesta.

Juurikin näin, varsinkin kun on ollut hyvä keli niin tuntuu, että ristikko ei tahdo löytyä oikein millään. Ja sittenhän taas huonolla kelillä tähdet ei näy kunnolla, joka taas vaikeuttaa mielestäni sitä kahdella silmällä katsomista..

Lainaus käyttäjältä: Kettu-Pekka - 19.06.2014, 07:01:18
Itse olen valaissut etsinputken ristikkoa punavalolla. Auttaa kummasti...  :azn:

Täytyykin kokeilla, ei ole tullut vaan mieleen. En kyllä vielä ole ostanut uutta etsintä, joten saatan vielä askarella tässä kesän aikana jonkinlaisen punavalo viritelmän tohon vanhaan etsimeen.

Valaistut etsimet näyttäisivät maksavan alkaen n. 60 euroa...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

monni

Mulla on itselläni himmeä punaisella ledillä varustettu joku mainosavaimenperä, jolla on hyvä sohia etsimeen ristikon näkemiseksi. Myös ihan super-simppeli "ledi sisälle ja johdot jostain ulos paristolle" ratkaisu on kuulemma varsin toimiva. Ja huomattavasti halvempi kuin valmis valaistu etsin.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

itmo

Mulla toimii halpa punapiste tossa 300p dobsonissa , ois siinä kaks kenkääkin niin että sais 8x50senkin kiinni mutta se on jäänyt vaille käyttöä. Käytännössä sohasen punapisteellä sinnepäin ja otan laajakulmaisella okulaarilla kopin.

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: monni - 23.06.2014, 20:08:50
Mulla on itselläni himmeä punaisella ledillä varustettu joku mainosavaimenperä, jolla on hyvä sohia etsimeen ristikon näkemiseksi. Myös ihan super-simppeli "ledi sisälle ja johdot jostain ulos paristolle" ratkaisu on kuulemma varsin toimiva. Ja huomattavasti halvempi kuin valmis valaistu etsin.

Tätä nyt olen mielessäni pyöritellyt ja siinä vaiheessa olen toteutuksessa, että tilasin kiinasta hilkkeet tuohon DIY ledisysteemiin.

On/off napit, ledit ja kannat mihin saa 9 voltin pariston kiinni maksoivat yhteensä noin 7 euroa. Kaikeksi onneksi kaikkia osia tulee vielä 10kpl jokaista niin ei haittaa, jos kolvaukset ei oikeen onnistu ensimmäisellä kerralla.

Samalla löytyi punainen DIY laserosoittimen pää jonka pitäisi toimia -10 asteeseen saakka valmistajan tekstien mukaan, saapa nähdä. Sen ajattelin virittää myös etsinputken kylkeen jotenkin.

Kovasti teki kyllä mieli ostaa valmis lasertähtäin/osoitin jonka toimintalämpötila oli ilmoitettu jopa -20 asteeseen asti. Ilmeisesti tämä oli alunperin johonkin aseeseen tarkoitettu, hyvin toimisi varmaan putkenkin kyljessä. Tämäkään ei mikään huiman kallis olisi ollut, hintaa oli 15 euroa, tosin DIY version laser maksoi karvan alle 4 euroa...

Eli näillä näkymin laser ja ledivalaistus ristikkoon ei maksa kun noin 11 euroa :grin: :grin:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

VeskuP

Nyt olen päässyt siihen asti, että ledi on liimauksessa etsinputken kyljessä..

Harmaita hiuksia aiheutti ristikon sijainti, sillä oletin että se on jossain etulinssin lähellä, mutta se olikin tuossa muovisessa ensimmäisessä kappaleessa. Viritin ledin niin, että kun etsimeen katsoo ei valo osu lainkaan silmään, vaan valokeila tulee viistosti katselusuunnasta keskelle hiusristikkoa.

Huomenna pääsen sitten kunnolla testaamaan miten kävi.
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

VeskuP

Kesti jonkun aikaa että pääsin tätä viritystäni testailemaan, onnistuin mielestäni ihan hyvin tuossa hommassa. Ainut oli, että se ledi oli jopa liian kirkas. Värjäsin sitä vähän mustalla permanentti tussilla sisäpuolelta, että se vähän himmenisi ja nyt se näyttäisi olevan sopivan kirkas.

Alunperin vähän heikohko etsin on nyt sitten valaistulla ristikolla varustettu. Enää ei tarvitse sen suuremmin tihrustaa, että hiusristikko näkyisi :grin:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

VeskuP

#22
Tässä kuva hienosta etsimestä...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

jperala

Huonoista etsimistä tulikin mieleen, TAL-1 6x30 etsin korvaa tällä hetkellä alkuperäistä 8x50 etsintä. On niin pieni että jää tarkentimen taakse, kun yrittää katsoa niin meinaa lyödä naamansa tarkentimeen :). Enkä ala jalkoja siirtelemään tai porailemaan reikiä putkeen väliaikaisen ratkaisun takia.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson