Imaging Source DBK21au618.AS kuvanlaatuongelmat tuotantofirmwarella + korjaus

Aloittaja TeroP, 28.03.2014, 13:27:16

« edellinen - seuraava »

TeroP

Eli kirjoittelin seuraavan viestin myös IS foorumille, joten pistän tänne vain copy/pasten englanniksi.

Lainaa
Hello

When I first bought the camera year or two ago, there was an issue with the 30fps recording showing two vertical stripes at high gain. Also when recording at 60fps, I would always get this thin line near the left edge of any planet I imaged as seen here:

and

I have read that the older/initial firmware of the camera gets rid of those two vertical stripes at 30fps and I also remember reading some reviews of the IS cameras with 618 chip not having the onion ring problem (or whatever ghost image that is on the left side of the planet) and I'm thinking, maybe the newer firmware that ships with the camera is somehow borked. But then again I've read messages that the older firmware has a problem with grid pattern appearing after debayering 60fps videos like seen here (taken from this forum):

Regardless of this, I requested the firmware downgrade from IS and Stefan replied to me and sent the link to the firmware file and I downgraded the firmware of my DBK21au618.AS to the older one that has working 30fps and supposedly problem with bayer grid at 60fps.

30fps is now fixed and this is what I get at 60fps:

and

I used very, very strong wavelets because the seeing has been totally horrible for the past week as you can see from the low quality images. Regardless of that, there is no bayer gridlines problem like in the picture above and also the onion ring effect from the left side of the Jupiter and mars is now gone. If I used as much wavelet power in the past as I did yesterday the result would be totally unbearable. But for these new images from yesterday after the firmware downgrade, the problem is just not there.

Both Y800 and BY8 at 60fps behave like this now, image quality wise there is no problems with either of the formats.

This is what I think of the situation:

1) The current firmware that ships with the IS cameras is not functioning properly. Not only does it have problems with 30fps recording, it also introduces unwanted side-effect on 60fps images as seen from my own pictures.

2) The original firmware version that has working 30fps recording and is supposed to have bayer gridlines problem at 60fps is actually working correctly and should have never been updated to the newer one.

I don't do debayering with registax though, if the registax has been the problem with gridlines since registax's debayering just doesn't work properly and/or is of very low quality. I use different debayering program that allows me to choose HQLinear as the debayering method (among other methods) and doing the processing like so gives me the results I want.
Eli lyhyesti niille, joilla englannin kielen taito on heikompaa:

Imaging sourcen kameroiden tuotantofirmwaressa on kaksi ongelmaa, joista toinen on 30fps frameratella tuottaa kuvan oikealle puolelle kaksi häiritsevää pystyviivaa ja toinen on 60fps tallennuksessa esiintyvä "haamukuva" planeettojen oikealla reunalla muutaman pikselin päässä reunasta.

Vanhempi firmware sisältää toimivan 30fps tallennuksen ilman ongelmia, mutta 60fps tallennuksessa joidenkin mukaan pitäisi esiintyä häiritsevää "ruudukkoa" debayeroinnin jäljeltä. Tästä huolimatta päivitin kamerani firmware vanhempaan ja lopputulos näkyy kuvista, jotka olen ylemmäs liittänyt. 30fps tuottaa nyt virheetöntä jälkeä (ei kuvaa tästä) ja 60fps tuottaa myös virheetöntä jälkeä, eli mitään ruudukkoa ei kuvissani ole nähtävissä sekä myös tuo haamuviiva/sipulirengas/mikälie on kadonnut vasemmalta puolelta planeetan reunan läheltä.

Kaikissa kuvissani, jotka on otettu ennen firmwaren alaspäin päivittämistä, on tuo ongelma tuon sipulirenkaan kanssa, mutta kaikissa kuvissani firmwaren päivittämisen jälkeen ongelmaa ei ole. Käytin jopa tarkoituksella niin voimakkaita wavelettejä, että yritin käytännössä väkisin kalastaa kuvanlaatuongelmat (huonon seeingin lisäksi :rolleyes:) esiin, mutta kun ei niin ei.

Eli tällaista tällä kertaa, hyvä mieli kun kamera toimii tällä hetkellä juuri niinkuin haluan, vaikka seeing onkin täysin luokatonta ollut tähän mennessä kevään aikana.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

YoKahainen

Mielenkiintoista, olisko sulla linkkiä firmwareen (uuteen ja vanhaan), jotta vois koittaa.

LKE

TeroP

Kyseisen tiedoston saa IS:ltä supportin kautta ja kyseinen asennusohjelma sisältää kummatkin firmwaret. Asennettu ohjelma sitten päivittää kameraan sen firmwaren, joka ei ole kamerassa sisällä eli erikseen ei noita tarvitse etsiskellä.

Linkkiä minulla ei ole, mutta asennuspaketti on kannettavan kiintolevyllä, voin heittää sen vaikka kotisivujeni tiedostovarastoon.

EDIT: linkki firmikseen

Firmiksen päivitys pitää käynnistää "run as admin" Vistassa ja uudemmassa, koska se asentaa "ajurin" firmwaren päivitykseen.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

kurppa

en tiiä kui pitkään tero on kuvaamista harjoittannu mutta ainaki minun mielestä noissa kuvissa oo mitää vikaa :)
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)

monni

Sain omiin Mars kuviin tuon saman ) efektin aikaan IS:n kameralla, Jupiterilla en koskaan. Siitä silloin oli jotain keskustelua ja netistäkin löysin tietoa, mutta kalusto lähti kiertoon ja asian selvittely tarkemmin jäi.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

naavis

Joskus muinoin oli samankaltaista ongelmaa QHY5:llä. Sekin sitten korjautui firmis-/ajuripäivityksellä.