Millainen jalusta tähtikuvaukseen?

Aloittaja tero, 27.03.2014, 11:00:10

« edellinen - seuraava »

Timpe

Todella hyvältä näyttää Ransun testien perusteella   :shocked:
Ottakaapas tilaisuuden tullen testejä myös hiukan pidemmillä kuvauspolttoväleillä (135-200-300mm), niin nähdään missä ovat laitteen rajoitukset seurannan suhteen. Kantavuutta luvataan 5kg, joten jokin 300/4 järkkärirungon kanssa saattaisi olla rajoilla, jos tekee napasuuntauksen huolellisesti. Ransun kokemuksien perusteella Star Adventurer on varsin mielenkiintoinen lisälaite hyvän kamerajalustan omistajille!
- Timo Inkinen

tero

Wow, vaikuttaa tosi hyvältä kyllä!

Itse odottelen edelleen jalustaa...kyllä polttelee päästä jo kokeilemaan. Itse tilasin myös tuon tähtikuvausmallin, mukaan tulee myös vastapaino.
Laitan itsekin kuvia heti tänne, kun saan laitteen käyttööni ja pääsen sillä testaamaan.

Tertsi

Lainaus käyttäjältä: Ransu - 19.10.2014, 14:47:55
Star Adventurer saapui reilu viikko sitten. Ostin Itävallasta, Teleskop Austria liikkeestä. Samasta paikasta saapui myös tuon isoveli, eli EQ8.

Toi on kyllä näppärä ja erinomaista jälkeä tulee!

Netissä kyseinen laite on punainen väriltään, onko niillä muita eroja (eri versionumero) tms?
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

Ransu

Pahvilaatikon kyljessä on kolme erivärisen versiota näytillä, musta, punainen ja hopeinen. Minulle sattui tulemaan musta, värivaihtoehtoja ei tilattaessa ollut tiedossa ja loppupelissä ei värillä ole minulle merkitystä, kunhan on musta  :laugh:
Erilaisia kokoonpanojahan tästä on tarjolla, mutta samoja jalustoja nuo ovat.
Minulla ei tullut mukaan vastapainoakselia ja painoa, näpräilin 10mm rosteritangosta ja putkilaipasta itse. Kiskon päässä on M8 kierre johon akseli kierretään.
Jalustasta pystyy valitsemaan valintakiekosta seurantanopeuden tähdille, kuulle ja auringolle. Sekä 0.5X. 2X, 6X ja 12X sideral nopeuden. Lisäksi jalustalla pystyy ohjaamaan suoraan kameran laukaisijaa timelapse tyyliin. Sideral nopeudella jalusta napsii kuvia 100s intervallilla. Valittavissa on 14 erilaista intervallia, riippuen missä asennossa valintakiekko ja timelapse/N/S kytkin ovat. Kamerakaapelia ei tullut mukaan, EQ8:n mukana tullut kaapeli ei käy, jalustan pään liitin on siinä suurempi. Tilasin Kiinasta siihen parin euron kaapelin ja pääsee kokeilemaan tuotakin ominaisuutta.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Ransu

Kokeilin eilen illalla omalla  pihaltl jalustaa toisen kerran.
Samyang 85+ Canon 600D ISO400. 4kpl 5min valotuksia Cassiopeian alueelta.
Ainakin 5min valotuksista 85mm objektiivilla jalusta suoriutuu mainiosti. Napatähtäys on helppo tehdä kochab menetelmällä ja oman valaistun napatähtäimen avulla.


äh... en osaa tuohon esikatselukuvaan vieläkään liittää oikein ison kuvan linkkiä, joten menköön näin:
http://www.astrobin.com/full/133478/0/
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Joni

Voisitko ottaa testikuvia 200-300mm optiikalla ja katsoa mihin jalustasta on? Hyvältä kyllä näyttää nuo aiemmat testit.

Ransu

Tässä yksitestikuva Cassiopeian kaksoisjoukosta 72/430 pikkuapolla ja  Star Adventurer jalustalla ilman guidausta. Putken perässä oli 0.8X reduceri joten polttoväliksi tuli n. 340mm. Kamerana 600D, 1min valotuksia 24kpl, kaikki otetut kuvat oli käyttökelpoisia ja ovat pinossa.
Pilvet tuli taas keskeyttämään enemmät testit.


Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Joni

Ok, hyvältä näyttää! Testasitko millä valotuksella alkoi liikettä näkymään? Tietysti on monesta asiasta kiinni mutta kiinnostavaa olisi karkeasti tietää jotain keskiarvosta...  Olikos tuossa vastapaino käytössä?

tero

Hei,
Paketti saapui vihdoin perjantaina. Vielä en ole ehtinyt kokeilla laitetta käytännössä, toivottavasti jo pian kuitenkin! :)

Ohessa kuva star adventureristani (astro photo set, triton heavy-duty ball head max 10 kg, Skywatcher L-Bracket and camera holder for Star Adventurer, skywatcher counter weight and counterweight bar for Star Adventurer). Tällä hetkellä tuo L-bracket kisko+teline on käyttämättä, mutt eiköhän sillekin löydy käyttöä. Manuaalin mukaan siihen voi kiinnittää kaksi kameraa tai pienen putken ja kameran.

Pakettiin olisi saanut ottaa mukaan myös:

- Skywatcher polar viewfinder illuminator Star Adventurer, sen pitäisi helpottaa napasuuntauksessa.

Napasuuntausta en ole vielä päässyt tekemään eikä se ole minulle täysin avautunut. Periaatteen ymmärrän toki.
Pitänee siitä vielä tiedustella neuvoa / apua täältä :)

tero

Hei taas,
Napasuuntausta en ole päässyt vielä tekemään. Tilasin teleskop-expressistä Skywatcher polar viewfinder illuminatorin, jos se helpottaa napasuuntauksen tekemistä. Odottelen myös välikaapelia star adventurerin ja kameran väliin.

Mahtaiskohan Ransu (tai joku muu) ehtiä auttamaan oheisen ongelman kanssa:

Mun laitteessa polar scope -etsimen läpi kätsottaessa, kuvassa oleva etsinruudukko on kallellaan (kuva tämän viestin ohessa, niin selventää paremmin varmaan mitä tarkoitan). Ohjekirjassa puolestaan tuo etsinruudukko on suorassa.  Miten minun pitää tuota lähteä nyt säätämään, jotta saan tehtyä sen oikein? En ole aikaisemmin napasuuntausta tehnyt, joten ihan ummikkona joudun näitä perusteita kyselemään :)

kihar

Onkohan tuo eteläisen pallonpuoliskon napatähtäin. :-) Yleensä tuo kuva pyörii tuntiakselin mukana ja akselia pyörittelemällä otava meikäläisittäin asetetaan samaan asentoon kun se taivaallakin on. Sitten pohjantähti haetaan isolla rinkulalla olevan merkin kohdalle säätöruuveja käyttämällä. Youtubessa on hyviä videoita. Löytyy hakusanalla polar alignment. Uleensä ei tarvi osata edes englantia että pääsisi hommasta jyvälle

tero

Kitos kihar!   :laugh:

joo, en tajunnut käyttää star adventurerin takaosassa olevaa isoa "säätörengasta", sen avulla etsinruudukkoa saa käännettyä. Vastaus olikin liian helppo:) Mietinkin, ettei tuo voi olla niin vaikeaa, että pitäisi alkaa polar scopen etuosassa olevia pieniä ruuveja vääntämään tuota varten (niiden avulla voi kalibroida etsimen).


kurja

etsimessä tosiaan on merkitty octans, joka on "väärällä" puolen palloa, liekö siinä merkkejä myös pohjantähteä varten, ei osu silmään..?

naavis

Näyttäisi tosiaan eteläiselle pallonpuoliskolle tehdyltä napaetsimeltä.

tero

Laitteessa on tosiaan tuo kuva (ruudukko + kuvat) napaetsimessä.
Star adventuterin ohjekirjassa on samainen kuva ja tälle ohjeistus siitä, miten napasuuntauksen voi tehdä.
Ohessa kuva manuaalista, samaisen kuvan kera.