CG3 GoTo -projekti

Aloittaja MarkoT, 13.02.2014, 13:40:44

« edellinen - seuraava »

MarkoT

Taas iski askartelukäpänen. Olen jo jonkin aikaa koittanut saada tuon CG3 jalustan seurantaa toimimaan paremmin, kuin mitä tuolla erikseen ostettavalla seurantamoottorilla. Visuaaliseen havaitsemiseen se kyllä toimi ihan OK ja lyhyisiin valotuksiin myös (luokkaa 10-15s) riippuen tuurista ja napasuuntauksesta. Ongelmana oli lähinnä se, että potentiometrillä säädettävänä paristokäyttöisenä DC moottorina pyörintätarkkuus ei ollut kovin hyvä ja melko pian elektroniikka sanoi sopimuksen irti, kun pakkasella sitä pyöritti.

Tässä vaiheessa on hyvä mainita, että kyllä, tiedän ettei CG3 ole mikään hyvä jalusta kuvaukseen ja sen tuunaaminen saattaa olla aivan turhaa, mutta  eihän asioita siksi tehdä, että ne helppoja, eihän ...

Seuraavaksi suunnittelin RA akselille PWM ohjauksen joka toimi ihan kohtuullisesti jo kuvauskäytössäkin, pääsin n. 20-30s  valotuksiin, tosin kaikista subeista n. 70% oli käyttökelvottomia, joko käyntinopeuden vaihtelun tai mekaanisten syiden takia. Ongelmana oli myös napasuuntauksen kohdalleen saaminen, johon meni aina kohtuuttoman paljon aikaa kuvaussessiosta. Tässä vaiheessa alkoi polttelemaan ajatus EQMOD/ASCOM yhteensopivasta ohjauksesta askelmoottoreilla, tietysti GoTona. EQMOD/ASCOM sitä varten, että niissä on sisäänrakennettu PEC toiminto jolla voi toistuvia virheitä ainakin yrittää korjata.

No, ei muuta kuin tutkimaan mitä on tarjolla. Ensimmäisenä tietysti Mel Bartelsin ( http://www.bbastrodesigns.com/StepperSystem.html) keksintöä tutkimaan. Moni vannoo tuon DIY ratkaisun nimeen, mutta itse koin sen hieman turhan monimutkaiseksi toteuttaa nykyaikaisilla läppäreillä ja konfigurointi vaikutti varsin haasteelliselta ja vaikuttaisi toimivan vain unipolaarisilla askelmoottoreilla. Sitten ajauduin SoundStepperin (http://soundstepper.sourceforge.net/#overview) maailmaan. SoundStepperin lähestymistapa on varsin mielenkiintoinen, mutta vaikutti toteutustapansa puolesta alttiilta ohjaavan tietokoneen oikuttelulle ja muutenkin vikaherkältä. Lisäksi SoundStepper tarvitsee useamman USB portin toimiakseen, joka ei kytkentöjen puolesta ole mielestäni hyvä asia.

Näiden lisäksi tutustuin useampaan erilaiseen ratkaisuun, mutta suurimmassa osassa ongelmaksi muodostui se, että moottorin ja RA akselin välinen välityssuhde piti joko suunnitella erikseen tai sitten piti pitäytyä joissain tietyissä moottoreissa tai konfigurointi oli työläs tai toteutus oli suunniteltu jotain tiettyä jalustatyypiä varten.

Loppuviimein päädyin AstroEQ:n kannalle (http://www.astroeq.co.uk/index.php), jonka elektroniikka on varsin yksinkertainen (ei liikaa vikaantuvia kohteita), moottorien ohjaus tapahtuu omalla mikrokontrollerilla (tietokoneen hidastelut eivät vaikuta) ja siinä voi käyttää sekä unipolaarisia ja bipolaarisia askelmoottoreita (itse päädyin bipolaarisiin NEMA 17 moottoreihin). Moottorista riippuen ohjaimena voi käyttää joko A4988 tai DRV8824/5 pohjaista yksikköä riippuen moottorin virran tarpeesta. Tosin yksiköllä voi ohjata vain kahta moottoria (mutta tämä riittää minulle tähän tarkoitukseen). Kaikki tarvittava materiaali laitteen tekemiseen löytyy suunnittelijan sivuilta. Suunnitelija toimittaa myös valmiita yksiköitä varsin kohtuulliseen hintaan, jos itse ei halua rakentaa. No, mihähän halusin. Ei kun tilailemaan piirilevyjä, moottoreita ja komponetteja ebaystä ja Farnellilta.

Kaikki toimitukset tulivat varsin ripeästi (n. 2 viikkoa) vaikka tulivatkin ympärimaailmaa. Piirikorttien tilaaminen onnistui varsin helposti valmiilla gerbereillä iTead:ilta. Piirikorttien laatu yllätti varsin positiivisesti vaikka tulivatkin Kiinasta.

Loppu olikin sitten kolvaamista ja pientä mekaanista kotelon viritämistä.

Komponenteissa on kuvassa olevassa kortissa pieniä eroja suunniteltuun. 5  VDC generoimiseen on alkuperäisessä komponettiluettelossa määritelty pienempi regulaattori, mutta vaihdoin sen hieman järeämpään vastaisuuden varalle. Ledit ovat alkuperäisessä kaikki punaisia, itse käytin eri värejä ilmaisemaan laitteen tiloja. Schottky diodin olen korvannut normaalilla erittäin nopealla tasasuuntausdiodilla.

Ennen piirien ja ajurikorttien asennusta hieman jännitteen mittailua ja maadoitusten tarkastelua (ettei kallisarvoinen sininen savu pääse karkuun). Kaikki OK ja ei kun kuoret kiinni. Takakanteen lisäsin hieman opastusta, jos sattuu tarvitsemaan muistin virkistystä. Yksikkö kokonaisuutena on varsin pienikokoinen n. 11x8 cm, joten sen ihan kivasti sujautettua tai kiinnitettyä melkein mihin vaan.

Ainoa haaste, joka tuli yksikön kanssa vastaan oli se, että tietenkin kun ostaa piirit (PIC ja Mikrokontrolleri) kaupasta, niin eihän ne mitään tee vaikka kuinka yrittää niihin tuupata softaa sisälle (AstroEQ:n oma konfigurointi ohjelma). PIC joka toimii USB/RS232 muuntimena tarvitsee tietysti toimiakseen koodin sisäänsä (jonka saa myös AstroEQ reposta) ja Mikrokontrollerille tarvitsee ajaa oma bootloaderi, jotta homma toimii. Näille toiminnoille on olemassa omat työkalunsa, jotka eivät ole mitenkään monimutkaiset, mutta minulla ei sellaisia ollut, joten jouduin turvautumaan ulkopuoliseen apuun. Tässä välissä kiitos Tampereen Hacklabille (http://5w.fi), josta apu löytyi. Kun piireille oli saatu tarvittavat peruselintoiminnot pääsin konffauksen ja varsinaisen ohjelman sisäänajoon. AstroEQ:n omalla ohjelmalla kaikki sujui varsin helposti. Ohjelmalle annetaan askelmoottorin yhden askeleen asteluku,  välityssuhde kahdella erillisellä arvolla (matopyörän hammasluku ja moottorin mahdollisen vaihteiston välityssuhde) RA ja DEC moottoreille. Asennetut moottoriajurit valitaan, käytetäänkä 1/16 -osa askellusta, GoTo nopeudet ja haluaako pyrimissuunnat käänteisenä vai ei. Ei mitään kovin monimutkaista (sopii minulle). Konffauksen voi tehdä uudestaan koska vaan, jos moottorit tai välityssuhteet muuttuvat.

Konfiguroinnin päätyttyä ledit vilkuttelivat varsin kivasti (paitsi tietysti jännitettä indikoiva), joten kaikki tuntui toimivan. Sitten planetaariosofta käyntiin ja yhteys ASCOMiin (tässä kuvassa Starry Night, toimi hyvin myös CdC:llä). Yhteyden muodostamisen jälkeen softa näyttää mihin jalusta luulee osoittavansa ja slew-to näyttää toimivan. EQMOD ja planetaariosofta näyttävät kutakuinkin samoja arvoja sijainnille, joten mitään suurempia ristiriitoja ei tunnu olevan. Todellisuus selviää sitten kun olen saanut jalustan modattua DEC akselin osalta.


Tarina jatkuu ...
"Scientists make a guess and call it a hypothesis. 'Guess' is too short a word for a professor."  ~ William Jennings Bryan

MtoAstro; GSO 150f5, Sigma 70-200 EX APO, Canon 1000D
EQ5, AstroEQ (DIY)
URSA, Tampereen URSA

einari

Hienon näköinen projekti.
Todellisia käyttökokemuksia odotellaan.
___
Tapio

siro46

Jep,

Lisää kokemuksia tänne, kun olet päässyt alkuun. Olen itsekin tuota AstroEQ:ta katsellut sillä silmällä. Josko vanhasta jalustasta saisi saisi goton tähtien näyttämiseen kavereilla ja jopa viitisisi kuvausta kokeilla.

Kaizu

Jatkoa odotellaan...

Kaizu
Kai Forssen

thuttu77

Ihan mielenkiinnosta mitä kortti kustansi itead:lla? itsekkin tässä miettinyt tilaisko kun tuo arduino megalla ja hyppylangalla tehty versio joka mulla on
on aika hankala.

MarkoT

Lainaus käyttäjältä: thuttu77 - 14.02.2014, 09:46:08
Ihan mielenkiinnosta mitä kortti kustansi itead:lla? itsekkin tässä miettinyt tilaisko kun tuo arduino megalla ja hyppylangalla tehty versio joka mulla on
on aika hankala.

Eihän tuo maksanut kuin 18€ ja siihen rahaan kortteja tulee 10kpl. Ei tuolla hinnalla kannattanut kyllä alkaa itse korttia syövyttelemään.  :azn:
"Scientists make a guess and call it a hypothesis. 'Guess' is too short a word for a professor."  ~ William Jennings Bryan

MtoAstro; GSO 150f5, Sigma 70-200 EX APO, Canon 1000D
EQ5, AstroEQ (DIY)
URSA, Tampereen URSA

thuttu77

Noi ei kyllä kannata täytyypä varmaan itsekkin tilata jossain välissä itellä nyt vaan tosiaan arduino megassa pololulu A4988 boardit roikkumassa
johtojen varassa no testimielessä tuokin tuli rakennettua johonkin vanhaan EQ3 tms mounttii 3D printterillä tulostetuilla moottori pukeilla
ja rattailla joilla saa 1:4 välityksen moottorilta matoruuville. mulla tais olla pikkasen pienemmät moottorit nema 14 muistaakseni oli koko.

-Essi-

Mites on EQ toiminut käytännössä? Itse (laiskana ja osaamattomana) meinasin tilailla valmiin paketin, joten käytännön toimivuudesta olis kiva kuulla ihan faktatietoa.
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

MarkoT

EQ toimii ihan hienosti. Tosin protoilun jälkeen tulin siihen tulokseen, että GoToa tuosta jalustasta ei kannata väsätä. DEC- akseli vaatisi varsin paljon työtä, että siitä saisi oikeasti toimivan. Varsin heppoinen ja hutera on tuo akselisto tuossa jalustassa. RA- vaikuttaisi toimivan ihan hyvin. Laitan sitten lisää kunhan pääsen ajan kanssa taivasalle touhuaan.

Tuon kanssa touhutessa tuli sen verran hiki, että tuli tilattua EQ-5 TS:ltä. Kun kerran "askartelusta" pidän, niin tuo EQ on menossa siihen sitten kunhan saan mekaniikan valmistettua. Tuo CG-3 jalusta jääkin sitten matkakäyttöön. EQ:n voi helposti konffata uudestaan jalustojen välillä.
"Scientists make a guess and call it a hypothesis. 'Guess' is too short a word for a professor."  ~ William Jennings Bryan

MtoAstro; GSO 150f5, Sigma 70-200 EX APO, Canon 1000D
EQ5, AstroEQ (DIY)
URSA, Tampereen URSA

-Essi-

EQ-5 jalusta se on minullakin käytössä.. Loppui vaan yksinkertaisesti budjetti silloin laitteita tilaillessa, niin sai GoTo jäädä odottamaan parempia aikoja. Jostain sitten youtubesta tavoitin tuon Astro EQ:n ja heti herätti kovasti kiinnostusta.
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

-Essi-

En vaivautunut aloittamaan uutta ketjua, koska muuten mennään samanlaisilla hilppeillä (AstroEQ), jalustaa lukuunottamatta. Eli tästä se lähti liikenteeseen minun EQ-5 jalustan GoTo-rumpa.

Oman aikani eri foorumeita tutkiskeltuani, tulin siihen lopputulokseen, että AstroEQ toimii vallan loistavasti. Itsellä ei ole liikaa tuota juotostaitoa, eikä välineitä, joten tilasin tuon valmiin "ohjausyksikön" suoraan valmistajalta. Alle viikko ja paketti kotona, iso plussa siitä Tom Carpenterille (AstroEQ:n keksijä). Päätin myös samalla päivittää alunperin omistamani Skywatcher dual axis kitin nopeampiin, hihnavedolla oleviin moottoreihin (nema 14). Tämän tilauksen tehtyäni, päätti nuo omat moottorit/ohjausboxi sitten sanoa sopimuksen irti (liekkö kateellisia)? Tuolla siitä lisää http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=13250.0

Uusille moottoreille piti tottakai rakennella uudet pidikkeet. No siitähän firma maksaa, että tehdään virapelia  :cheesy: Tuossa tulokset (piirustukset löytyvät AstroEQ:n sivuilta)


Moottorien sovitusta kiinnikkeisiin (kuvassa myös itse AstroEQ ohjausboksi)


Moottorit omilla paikoillaan


Hammaspyörät/hihnat piti tilata omasta paikastaan, joten ne ovat vielä matkanvarrella.. (on muuten yllättävän vaikeaa löytää suomesta välittäjää edellä mainituille osille)??

Itse AstroEQ on gonfiguroitu noille osille sopivaksi, EQASCOM odottelee vielä puuttuvia osia, jotta pääsee hommassa taas eteenpäin.

Katse vaan ylös, joko putkella tai ilman.

"Edit" ImageShackin kuvat eivät jostain syystä aukene?

-Esa-
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

siro46

Minä olen suosiolla jättänyt Suomen väliin hammashihnoja ja pyöriä 3d-tulostimeen ja jalustaprojekteihin hankkiessani:

Englantilaisella Technobotsonlinella (http://www.technobotsonline.com/) on iso valikoima hihnoja ja hammaspyöriä ynnä kiinnitysosia eikä toimituskulutkaan päätä huimaa. Suosittelen

-Essi-

Minä omani tilasin tuolta. http://www.beltingonline.com/ Ei löytynyt valmiiksi sopivia rattaita, niin modasivat ihan kohtuu hintaan.
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

-Essi-

No niin.. sieltähän ne tulivat loputkin osat viimein. Ja oikein mukavasti istui paikoilleen.


Pikainen testi näytti, että toimivatkin vielä https://vimeo.com/104645980

Sitten vaan opettelemaan tuota EQmodia.
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

MarkoT

No niin, sain minäkin vihdoinkin tehtyä kaiken valmiiksi. Muista vastaavista poiketen on tuossa RA- ja DEC- akseleissa 6:1 välitys. Tällä pääsee n. 0,5 kaarisekunnin tarkkuuteen kun askelmoottoreita ajaa 1/16 askelluksella. Omassa setupissa tuon on oikeastaan enemmän kuin tarpeeksi, ainakin toistaiseksi. Nuo 60 hampaiset on itse sorvattu profiilitangosta, jota sattui työmaan romukopasta löytymään ja 10 hampaiset ja hihnat on Movetec:stä. Tuo ison hammashihnapyörän koko aiheuttaa sen, että sitä on otettava hieman normaalia ulommaksi, ettei osu DEC lukitukseen. RA:n kanssa ei mitään isompia rajoitteita ole.

Ohjaus tapahtuu ASCOM/EQMOD rajapinnan kautta AstroEQ:lle, joka vuorostaan ajaa askelmoottoreita. Näyttäisi toimivan ihan hienosti ainakin Starry Nightilla ja CdC:llä, sekä puhelimesta SkySafari/WifiScope yhdistelmällä. Myös muita tarvittavia ohjelmia kuten AstroTortilla ja EQAlign olen kursoorisesti tässä sisällä kokeillut ja näyttäisi toimivan. Nyt sitten odottelemaan selkeitä öitä, että pääsee kokeilemaan ihan oikeassa ympäristössä.
"Scientists make a guess and call it a hypothesis. 'Guess' is too short a word for a professor."  ~ William Jennings Bryan

MtoAstro; GSO 150f5, Sigma 70-200 EX APO, Canon 1000D
EQ5, AstroEQ (DIY)
URSA, Tampereen URSA