Aurinkosuotimet

Aloittaja makoy, 20.10.2013, 00:02:55

« edellinen - seuraava »

MRMR

AstroSolariahan saa Ursan lisäksi ainakin Teknofokukselta.
I have loved the stars too fondly to be fearful of the night.

Minna R.
Helios Quantum 4 15x70
7x21 kiikari merkkiä X
Newton night vision monocular 2x24
Canon EOS 550D ja sekalainen kasa objektiiveja

hm

Ursaan on maanantaina tulossa lisää AstroSolaria. Teknofokuksella ei ole tällä hetkellä kalvoa, lisäksi olen matkoilla keskiviikkoon asti.

Hannu Määttänen / Teknofokus

RL

Vähän myöhässä tuli innostus tuohon auringon pimennykseen. Tarviiko kuvatessa olla se din14 hitsaajan lasi? Ajattelin tuohon newtonin kansitulpan niihin kahteen reikään rakentelisi jotain suodinta..

VeskuP

Tuli puolasta paketti ja sen myötä aurinkosuodatin tarpeet. Muka valmis kehys oli yllättäen pari kolme milliä liian iso, joten jouduin katkaisemaan sen ja sitten liimaamaan pienemmäksi.

Tuo oli ilmeisesti joku universaali kehys mistä saa muokata mieleisen(kai). Alkuperäinen reikä oli 135mm, ja kehyksen kauluksessa on 180mm ja 150 mm viivat. Ajoin kuviosahalla aukon 180 milliseksi eli samaksi kun putken koko. En vielä ole kiinnittänyt kalvoa kehykseen, ajattelin kiinnittää sen liimamalla.

Tuli nyt jälkeenpäin mieleen, että teinkö virheen?? Pitääkö aurinkokalvon olla jostain syystä pienempi kun putken apertuuri?? Tuleeko tuosta nyt jotain ongelmia??? En aikonut siis kuvata tuon läpi...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Timo Kantola

Saatko kuvaa näytille mistä on kyse?
Timo Kantola

JVO

Testasin Haidan 10 aukon suodinta infrapunaherkän kameran kanssa, ei ole suodatus sillä alueella lähellekään yhtä voimakas kuin näkyvällä valolla. Yllätyin ihan.

http://pallopanoraama.blogspot.com/2015/05/haidan-10-aukon-nd30-harmaasuotimen.html

VeskuP

Siis joo, selitin niin hyvin että tuostahan ei ota selvää Erkkikään... Eli kiinnitin tuon kalvon jo tuohon kehykseen.

Kiinni putkessa, kehys menee nyt tiukasti tuohon putken päähän:


Kuva kehyksen takapuolelta


Eli kehystä jäi jäljelle sahauksen jälkeen noin pari senttiä, siis kehys oli alunperin sen verran leveä että aukko olisi ollut vain 135 milliä, nyt se on siis 180 milliä. Ja tosiaan kehystä piti lyhentää pari senttiä, että on sopiva tuohon putkeen... Sitä vaan tiedustelin, että onko visuaalipuolella suurempi kaunista? Tuuleeko tuolla siis nyt jotenkin parempaa kuvaa, kun aukon ollessa 135 milliä???
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

JVO

Isompi parempi. Ainakin tuo huomio on ollut 120mm linssi vs 200mm peilillä.

Kuulapaa

Jatketaan samaa aihetta. Jos etulinssi on kooltaan 100mm niin kannattaako se täyttää erfillä vai voisiko tyytyä 90mm kokoon? Tarkoituksena tietenkin se Quark..
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

cmas

Pohdin tätä samaa oman putkeni kanssa viime keväänä. Lopputulos on se, että 80 mm putken nokalla on 90 mm D-ERF. Hinta voi tuntua vähän pahalta, mutta se unohtuu. Mielestäni ei ole järkeä pienentää optiikkaa tässä tapauksessa ja samaa tuumi Teknofokus/Hannu. Parempaa erotuskykyähän tuossa olisi tarjolla. Eli itse latoisin vain euroja tiskiin.

Kari_A_K

Lainaus käyttäjältä: KEW - 20.10.2013, 13:12:38
Minä pärjäsin ensimmäiset kymmenen vuotta pelkällä Baader Astro Solar kalvolla, sekä visuaalisesti. että valokuvauksessa.
Sitten mopo karkasi käsistä ja nyt kalustoon kuuluu Lunt CaK-putki, Lunt Ha-putki ja SW 120 ED + Herschel kiila + Solar Continuum.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/17224796/P5190047_pieni.jpg

Kaj Wikstedt

Vahvistan Kajn näkemyksen, aloitteleva aurinkoharrastaja tulee hyvin toimeen pelkällä AstroSolar-suodattimella. Sitten kun siitä on puristettu kaikki mahdollinen irti, niin voi harkita kromosfääri- ja prominenssikuvaukseen siirtymistä. Tällöin hankintalistalle tulee  aurinkokaukoputki H-alfa-viivan aallonpituudella. Valitettavasti laitteet ovat aika hintavia, joten oma tähtiharrastusyhdistys voisi tulla tassa asiassa kuvioon mukaan hankkimalla tarvittavan kaluston. Ellei se ole mahdollista, niin sitten oman pankkitilin tyhjentäminen on välttämätöntä.

CaK-lisälaite (Lunt) on suhteellisen edullinen, mutta sen tarjoama sinisen ja UV-aalllonpituuksien rajalla oleva läpäisykaista tuo lähinnä esille Auringon aktiivisuusaleet pilkkujen kera.

Kari A K

Pappis

Kyllä on muuten aurinkosuotimissakin suuria eroja! Baaderin AstroSolar ND5 on ND5 vain näkyvän valon alueella. Infrapunassa se on vain ND3.5 tai ND4. Ei ihme että AstroSolarin läpi otetut kuvat paranevat selvästi ylimääräisen L-suotimen käytön myötä.

Pappis

#27
Kuvataan tämä oma DIY-design täällä, kun en ole vastaavaa nähnyt muualla. Tavoitteena oli ohut rakenne, joka sopii säilöön pieneen tilaan. Siksi nämä kaulukselliset mallit eivät miellyttäneet. Rakenne on muuten kylläkin ihan sama: AstroSolar kalvoa pahvirenkaiden välissä. Loput on omaa ideaa. Kuvat kertovat sen parhaiten. Keltaiset kankaan riekaleet ovat joustofroteeta. Valkoinen nauha on ikkunatiivistenauhaa, profiili on M. Suodin tulee kiinni putken suuaukolle, ja tiiviste sulkee valovuodot. Mulle tuossa ei maksanut kuin uudet kalvot (tein samalla sekä ND3.8 että ND5 versiot).

Pekka Lehtelä

Minun Baaderin kalvo on ollut jo pitkään ostettuna ja vielä paketissa. Tuota kalvon pahvien väliin laittamista olen aina ihmetellyt,  eikö kalvo olisi parempi laittaa ohuiden siistien ja lakattujen vanerien väliin?

Pekka

pnuu

Pahvi on helpompi työstää, ja lisäksi kokonaisuudesta tulee paaaljon kevyempi.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"