SN2013ev IC1296:ssa (M57:n vieressä)

Aloittaja jussi_k_kojootti, 18.08.2013, 22:31:07

Riku Henriksson

Katsottiin tätä viikonloppuna Artjärvellä. Galaksi näkyi Astrofoxilla vaikeuksitta, mutta supernova oli himpun verran liian himmeä. Galaksin tähtimäinen ydin näkyi suuremmitta ongelmitta. Supernova oli elo-syyskuun vaihteessa > 17 mag ja himmeni aika vauhdilla, joten eipä ihmekään (mittauksia: http://www.rochesterastronomy.org/sn2013/sn2013ev.html). Mielenkiintoista oli, että Foxilla näkyi jopa jälkiä galaksin spiraalihaaroista. Piirros kohteesta löytyy osoitteesta http://www.deepsky-archive.com/record.php?id=10840

Jutte

Hienoa saada lukea tällaisia kokemuksia kokeneilta visuaaliharrastajilta. Mitä muita havaintoja saitte tehtyä viikonlopun todella hienoissa olosuhteissa?
J-P
J-P Teitto

Celest1al Sphere

Tuon IC 1296:n lisäksi havaitsimme seuraavia kohteita: Parsamian 21 (monille lähes tuikituntematon heijastussumu Kotkassa), Abell 4 (hyvin himmeä planetaarinen sumu Perseuksessa), lisäksi toisena yönä havaitsimme miljardin valovuoden päässä olevaa kvasaaria Markarian 205, joka näkyi etualalla olevan galaksin NGC 4319 kierteishaarojen välistä! Lisäksi katselimme ihan tuttuja ja tavallisia peruskohteita ja esittelimme niitä parille vierailijaryhmälle.

/Juha

kjj

Kuvasin M57:aa 12.9. ja samalla tarttui tämän verran otsikon mukaisesta kohteesta kennolle (50% croppi). Tuossa on sekaisin 15, 30 ja 40 sekunnin valotuksia noin 15 minuutin edestä.

Ei tällä perusseurannalla oikein pärjää guidausta vastaan  :azn: