Rokinon/Samyang 800mm peilitele

Aloittaja Ilari-L, 26.05.2013, 18:44:00

« edellinen - seuraava »

Ilari-L

Moi!

Rekisteröidyn tälle foorumille, kun on alkanut kiinnostaa tällainen 800mm peilitele:
http://www.ebay.com/itm/800mm-Mirror-Lens-for-Canon-50D-5D-Mark-II-III-7D-60D-Digital-SLR-Camera-/200839938320?pt=Camera_Lenses&hash=item2ec2fe4110

Löysinkin jo keskusteluaiheen Samyangin vastaavasta putkesta, onkohan kyseessä sama linssi? Jostain luin, että Rokinon ja Samyang olisi sama...
Minkälaiset suotimet tuohon sopii? Ajattelin, että jos kuvaan vaikka auringonlaskun aikana suoraan aurinkoa, niin jonkun harmaasuotimen varmaan tarvitsee? 77mm kierteellä oleva ND400 suodin mulla on jo, mutta se ei varmaan tuohon käy.
Ja miten kuvanlaatu ylipäänsä? Runkona mulla on EOS 7D, eli 100% koossa varmaan aika pehmeetä. Jos teillä on näyttää täysikoisia esimerkkikuvia, niin olisi kiva nähdä. :)


Kiitos.

Ilari

jaffons

Moi

1. On sama linssi, käsittääkseni Samyang on alkuperäinen valmistaja ja noita linssejä on brändätty useille eri nimille.
2. Ellen ihan väärässä ole niin linssin perään sopii joku erikoinen 35mm suodinkierre (ei kuitenkaan 1,25"), eteenkin saattoi mennä joku +100mm.
3. http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p547_Baader-Astro-Solar-Filterfolie---Visuell---A4-Stueck.html Tuosta saa sopivan kalvon auringon kuvaamiseen.
4. Kuvanlaatu, kuten hinnasta voi päätellä, ei ole mitään järin sharppia. Flickristä jne kannattaa etsiä esimerkkikuvia.

Itse omistin hetken vastaavan 500mm ja suht äkkiä löysi uuden kodin.
Heq5pro, kwiq
WO ZII80/545
450Dmod, tsflat2

Toni

Tuota samaa 800 mm peiliteleä myydään usealla eri nimellä: Pro-Optic, Rokinon, Samyang, Walimex...

Edellisen kommentoijan näkemykset pitävät aika hyvin paikkaansa. Peilioptiikoilla on aika vähän käyttöä tähtikuvauksessa, mutta Kuun ja Auringon kuvauksessa ne menettelevät. Itsekin olen käyttänyt Nikonin vanhaa 500 mm f/8 peiliteleä mm. täydellisen auringonpimennyksen kuvaamiseen: https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/9039.

Jos peiliteleen päätyy, kannattaa muistaa optiikan huolellinen puhtaanapito. Kun kuvaa venyttää, takalinssissä olevien pölyhiukkasten vaikutus tulee näkyviin suurina, häiritsevännäköisinä donitsimaisina kuvioina.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Toni - 26.05.2013, 20:50:10
Jos peiliteleen päätyy, kannattaa muistaa optiikan huolellinen puhtaanapito. Kun kuvaa venyttää, takalinssissä olevien pölyhiukkasten vaikutus tulee näkyviin suurina, häiritsevännäköisinä donitsimaisina kuvioina.

Nämä eivät liity optiikan puhtauteen mitenkään vaan ovat kennolla.

Peiliteleistä sanotaan sen verran että niitä kierrätetään melko mittavasti käytetyn kaman palstoilla. Jostain syystä eivät viihdy yhdellä omistajalla kauaa. Tai jos viihtyvät, niin hyllyssä. Itse lainasin huvikseni tuollaista (venäläistä) viitisen vuotta sitten ja viikon leikkimisen jälkeen jäi hyllyyn viideksi vuodeksi. Siis minun hyllyyni, omistajakaan ei kaivannut kovalla kiireellä takaisin.

Eivät missään nimessä ole kelvottomia, mutta eivätpähän kuitenkaan meinaa soveltua täydellisesti juuri mihinkään. 7D:llä on ainakin odotettavissa melkoista pehmeyttä.

hant69

Itselläni on tuollainen ja ainakin omasta mielestäni ole kuu ja luontokuvissa onnistunut aika hyvin

http://metu.1g.fi/kuvat/avaruus/  tuolla on superkuu kuva otettuna sekä kuva kuu
ja täällä on jousen kuvattuna sillä
http://metu.1g.fi/kuvat/Dikijjärkkärikokeiluja
kuvia ei ole käsiteltu millää ohjelmalla vaan suoraan kamerasta otettuja

Hannu

fsol77m

Itselläni on myös tuollainen 800mm samyang ja koska järkkärini on aps-c niin todellinen mm määrä lienee ~1250mm tms...
Painoa tuolla on tietysti suht reilusti eli jalustan täytyy olla tukeva tai sitten käyttää kaukolaukaisua tms.
Muuten olen kyllä tyytyväinen tuohon mutta tarkennus on tietysti aika haastavaa jos esim kuuta haluaa kuvata yöllä kun kuu liikkuu yllättävänkin nopeasti ohitse kuvaruudun. Päiväsaikaankin saattaa joutua muutaman kerran tarkentamaan jotta löytyy oikea tarkennus.
Hintaisekseen kuitenkin oikein mainio. (nuo maksavat keskimäärin 180-250e)

Ps: jos tilaa ebaystä esim tuon niin vaikka itse tele olisikin "halpa" niin postikulut saattavat olla todella isot (topikin aloittajan linkissä esim 50$) ja jos tele tulee eu alueen ulkopuolelta niin kokonais summan päälle vielä suomen tullin verot ja alvit. Siis käytännössä kannattanee seurata kotimaassa myytävänä olevia Samyangeja yms. vaikka halpa hinta houkutteleekin ostamaan ulkomailta :)

naavis

Lainaus käyttäjältä: fsol77m - 27.05.2013, 09:19:34
Itselläni on myös tuollainen 800mm samyang ja koska järkkärini on aps-c niin todellinen mm määrä lienee ~1250mm tms...

Tästä täytyy nillittää, että kyllä se todellinen millimäärä on ihan oikeasti 800 mm. Kennon koko ei vaikuta kakkulan todelliseen polttoväliin. :police: Objektiivin kinovastaavuus APS-C-kennolla taitaa kuitenkin olla likimain 1250 mm.

hm

Minulla oli hetken aikaa 500 millinen Samyang-peilitele. Kymmenillä objektiiveilla olen tähtitaivasta kuvannut ja tämä oli niistä heikkolaatuisin. Tähden kuva oli parhaimmillaan sulkasatoisen variksen muotoinen leviten usean kulmaminuutin läiskäksi. Nettiä selaamalla selvisi nopeasti, että havaintoni ei ole mitenkään ainutlaatuinen. Käytettyjen markkinoilta löytää helposti venäläisen tai neuvostoliittolaisen MTO-peiliobjektiivin, joka on optiselta ja mekaaniselta laadultaan kertaluokkaa parempi.

Hannu Määttänen

hant69

kotimaassa maitolaituri.tv ainakin myy noita kohtuuhinnalla ja pienellä postimaksulla
Hannu

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: hant69 - 27.05.2013, 08:40:52
Itselläni on tuollainen ja ainakin omasta mielestäni ole kuu ja luontokuvissa onnistunut aika hyvin

http://metu.1g.fi/kuvat/avaruus/  tuolla on superkuu kuva otettuna sekä kuva kuu
ja täällä on jousen kuvattuna sillä
http://metu.1g.fi/kuvat/Dikijjärkkärikokeiluja
kuvia ei ole käsiteltu millää ohjelmalla vaan suoraan kamerasta otettuja

Hannu

Noissa kuvissa jo tuossa koossa näkyy ettei ko. objektiivi piirrä terävästi. Omasta vastaavasta tein seurantaputken, siinä ei haittaa vaikka tähdet vähän leviävätkin.

Kaizu
Kai Forssen

Ilari-L

Jeps, kiitos vastauksista.  :smiley:

Täytyy vielä miettiä, että hankkiiko vai eikö.
Eniten mietityttää kuvanlaatu. Kuvauskohteet olisi itselläni aika paljon muuta kuin tähdet sun muut taivaankappaleet. Ajattelin vain kysellä teiltä, kun täällä noista putkista on kokemusta.

fsol77m

#11
Lainaus käyttäjältä: Ilari-L - 27.05.2013, 13:53:04
Jeps, kiitos vastauksista.  :smiley:

Täytyy vielä miettiä, että hankkiiko vai eikö.
Eniten mietityttää kuvanlaatu. Kuvauskohteet olisi itselläni aika paljon muuta kuin tähdet sun muut taivaankappaleet. Ajattelin vain kysellä teiltä, kun täällä noista putkista on kokemusta.
Jos asustelet liki turkua niin voin toki lainata omaa Samyangiani jos haluat testailla ennen omasi ostoa...
(Tai jos on asiaa tänneppäin niin toki voi tulla kokeilemaankin...)

Ilari-L

Kiitos tarjouksestasi, mutta asun Lahdessa.  :undecided:

fsol77m

Lainaus käyttäjältä: Ilari-L - 27.05.2013, 16:19:09
Kiitos tarjouksestasi, mutta asun Lahdessa.  :undecided:
Toisaalta nyt on smartpostissa kaikki paketit 4e joten jos oikein kova hinku on niin voisin toki postittaa tuon testattavaksikin?

Ilari-L