IRIS ongelmia

Aloittaja Ojizzz, 10.04.2013, 18:47:09

« edellinen - seuraava »

Ojizzz

Tervehdys seurakunta!

Otin tuossa ensimmäisiä haparoivia askelia tähtikuvaukseen liittyen ja suuntasin uudenkarhean 60D:ni Tamronin 70-300USM piipulla PanSTARRSia kohti. Tarkoituksena oli ihan kokeilumielessä käydä läpi tämä kuvausprosessi ja kokeilla mihin päädytään.

Kuvien kokoonpano seuraava:
18 valoa otettu 100mm f/4,5 ISO2000 ja Exp 8s.
5 darkkia samoilla arvoilla
5 biasia samoilla muuten mutta Exp 1/8000s.
16 flättiä 100mm f/4,5 ISO100 ja Exp 1/50s.
Valosaastetta oli kotitarpeisiin, PK-seudulla kun kuvailin.

Ja koska kuvat kertovat kaiken oleellisen, niin alla ovat kuvat seuraavista ongelmista (kontrastia venytetty hieman ongelmien esiin saattamiseksi):

Kuva Tiff: kuva näyttää oheiselta sen jälkeen kun sen on kääntänyt Iriksellä Tiffiksi. mistä moinen??
Kuva Croppi: omituisia pisteitä ilmaantunut muutamaan kohtaan kuvaa.
Kuva Pino: screenshot Iriksen pinotusta kuvasta, jossa ei näytä suurempia ongelmia olevan.

Mistähän moiset johtuvat ja mitäpä noille tehdä.

Koko IRIS prosessi on tehty Ursan wikin ohjeiden mukaan.


T:Janne


Tikkes

Muista en sano mitään, mutta tuossa croppi kuvassa noita pisteitä on 18 eli yhtä monta kuin valotuksiakin, eli joku taustataivaan lentäväinen siellä on ollut. Voisiko kyseessä olla geostationaari satelliitti tai sitten on joku tosi kuuma pikseli  :rolleyes:
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

Ojizzz

Melkein veikkaisin tuota kuumaa pikseliä.. Noita oli muutamassakin kohdassa kuvaa.

Miten se FIND_HOT komento valitsee ne poistamansa pikselit? Onko jotain muuta tapaa puuttua noihin??

Julius

Lainaus käyttäjältä: Ojizzz - 10.04.2013, 21:24:15
Miten se FIND_HOT komento valitsee ne poistamansa pikselit? Onko jotain muuta tapaa puuttua noihin??

FIND_HOT COSME darkkiin ennen kalibrointia. Arvo kokeiltava. Canonilla esim. 300.
Darkkeja saisi olla enemmän kuin 5. Voi käyttää synteettistä darkkiakin. Hotpikselit
vain talteen COSMEen oikeilla darkeilla. Pinoaminen sigma medianilla tai sigma clippingillä
myös hävittää kuumat pikselit. Tiff- ja muitakin talletuksia ennen laitettava clipmin 0 0.

Ojizzz

Käytin hieman väärää sanamuotoa, eli siis kysymys oli että millä periaatteella ohjelma laskee nuo kuumat pikselit.

Kokeilin ohjeen mukaisesti sellaisella arvolla että ohjelma "löysi" n.9900 pikseliä, mutta nyt kun katson yksittäisiä calibroituja kuvia, niin niissä on selvästi näkyvillä kuumia.

Ennen tallennusta pinottua Tiffiksi olen ainoastaan säätänyt valkotasapainon ohjeen mukaan.

Pitää vielä kokeilla eri pinoamisia. 

Lauri Kangas

http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=6018.msg66422#msg66422

Tuossa on vähän mutkat suoriksi -tyyppinen lähestymistapa iriksellä kalibrointiin. Viidellä darkilla ei tule kuin lisää kohinaa. Voit kalibroida flättikuvien avulla noin kuin tuossa "ohjeessa", ja sen jälkeen ajaa tekemäsi cosme-tiedoston digital photography (vai mikä olikaan) valikosta kohdasta cosmetic corrections, siis tuon kutoskohdan jälkeen.

Muistaakseni itsellänikin on ollut jotain pulmia tuon cosmetic correctionin toimivuuden kanssa. Olisiko ollut niin että niillä automaattisilla preprocessing -toiminnoilla pahat pikselit jäivät kuitenkin korjaamatta. Tuolta digital photo -> cosmetic correctionista toimi niinkuin pitää (hataria muistikuvia).

klistier

Moi.

Olen nyt ekaa kertaa käsittelemässä kuvia. Teen ohjeiden mukaan, tosin en ole ohjeiden cosme ja darkki kohtaa tehnyt. Mutta anyways kun pitäisi nyt offset, fätti ja kohdekuvat laittaa nippuun tulee valitus: /desktop/m31/.pic not found.

Tämä siis kun menen digital photo ->preprossessing ja sieltä täytän Imput generic name, offset, flat-field. Output generic name laitan kalib. Number on 8 mitä mulla onkin noita kuvia. Optimize täppä on pois.

Se ei niinku löydä tosta kansiosta noita mun m31-.pic tiedostoja? Mikä mättää?

Timo Kantola

Ilmotus : /desktop/m31/.pic not found.
kertoo että olet antanut etsiä kuvia generic name m31...

Kertomasi:
"Se ei niinku löydä tosta kansiosta noita mun m31-.pic tiedostoja?"
kertoo että oikeasti kuvien (generic name) nimi olisi m31-...

eli puuttuisko tuo - merkki..?

Timo Kantola

klistier

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 28.09.2014, 18:36:36
Ilmotus : /desktop/m31/.pic not found.
kertoo että olet antanut etsiä kuvia generic name m31...

Kertomasi:
"Se ei niinku löydä tosta kansiosta noita mun m31-.pic tiedostoja?"
kertoo että oikeasti kuvien (generic name) nimi olisi m31-...

eli puuttuisko tuo - merkki..?


Ei puutu. Olen itse asiassa koittanut laittaa sen - merkin ja ilman sitä.

edit. Sen verran vielä että jos en laita sitä merkkiä nii se sanoo can not find m311.pic. Tuon viivan kanssa se sanoo vain .pic. Outoo.

poksu

Ketuttaa niin penteleesti kun kaikki kehuu Iristä mutta mulla sen käyttö tyssää aina vaan siihen samaan ongelmaan. Yritin joku aika sitten saada tähän foorumin kautta vinkkejä mutta ei ainakaan silloin vielä saatu siihen selvyyttä. Tässä siis vielä se prosessi jonka olen tehnyt:
Olen tehnyt yhden vakiobiasin "fill 1024" -komennolla ja sitten "save bias".
Sitten dekoodaan raw-kuvat CFA-ksi "Digital photo" -> Decode raw-files" jne. ja työkansioon tulee ihan kuten pitääkin "lightM51-1, lightM51-2.. jne" (pic kuvia). Sitten vähennän näistä biasin eli "Digital photo ->Remove offset jne" (jossa offsetiksi edellä mainittu bias) ja outputiksi laitoin "lightM51b" ja työkansioon tulee kaikki taas kuten pitääkin. Sitten teen fläteille saman eli ensin dekoodaan ne CFA -ksi ja niiden generic nimiksi "flat". Ja näille taas biasin vähennys ihan kuten lighteillekin, ja niiden uusiksi generoiduiksi nimiksi "flatb" ja työkansioon ilmestyy taas ihan kuten pitääkin "flatb1, flatb2 jne" . Sitten teen näistä masterflatin tällä "smedian flatb.." -komennolla, ja tallennan tämän masterflatiksi, ja edelleen kaikki sujuu ilman ongelmia.
Mutta sitten alkaa ongelmat: kun yritän nyt kalobroida lightit näillä flateillä "Digital photo -> Divide by a flat-field" jossa inputtina edellä mainitut "lightM51b"-kuvat ja flat-framena "masterflat" niin ohjelma ilmoittaa että "ERROR: the processed image is not a CFA image" ja homma tyssää siihen?
Voikohan se olla koneen käyttiksestä tms? Mulla Windows 8.1.
t. poksu

Julius

Lainaus käyttäjältä: poksu - 28.10.2014, 14:19:57
Mutta sitten alkaa ongelmat: kun yritän nyt kalobroida lightit näillä flateillä "Digital photo -> Divide by a flat-field" jossa inputtina edellä mainitut "lightM51b"-kuvat ja flat-framena "masterflat" niin ohjelma ilmoittaa että "ERROR: the processed image is not a CFA image" ja homma tyssää siihen?

Lienee softabugi. Käytä Preprocessing-valikon vastaavaa Divide...

poksu

Ok no täytyypä ens kerralla sitä kokeilla jos auttais, kunhan taas pääsee koneen ääreen.
Poxu

wm-x

Lainaan tätä topiccia kun sopii hyvin ongelmaan.

1. Onkohan mitään keinoa miten iris oppisi käyttämään kaikkia prosessoreita? Nyt ylikuormittaa yhtä ja näin hidastaa käsittelyä. Muistan joskus jonkun pelin pyörineen paremmin kun sen käynnisti win95utilityllä(ei aavistustakaan mitä tuo tarkoittaa mutta paremmin toimi)

2. Saan ainoastaan hyviä tuloksia tuolla global star allignilla, joka tuntuu olevan hitaampi kuin nuo muut pinoamis tavat. Johtuuko huonosta datasta vai onko säädöissä jotain vikaa?

3. Kamerana nikonin 5200, onko joku tehnyt uusia kamera profiileja tuolle? Nikonilta ei löydy kuin muutama järkkäri tuosta uusimmasta versiosta.

4. Photoshop ei suostu aukaisemaan iiriksen tekemää tiffiä, eli miten saan ulos 16bittisen kuvan tuosta niin että saan sen photariin? (Photoshop cc)


wm-x

Vielä sellainen ongelma että kun iris ei pysty jotain ruutua kohdistamaan (stellar registration) tekee se siitä mustan ruudun ja tämä aiheuttaa pinoamis vaiheessa errorin. Iris sanoo että ei pysty yhdistämään värillistä ja mustavalko dataa.

Eli oletan ainakin että tämä johtuu tästä mustasta ruudusta kun se virhesanoman jälkeen näyttää sitä ruutua mitä ei pystynyt kohdistamaan.

Julius

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 09.01.2015, 23:38:17
2. Saan ainoastaan hyviä tuloksia tuolla global star allignilla, joka tuntuu olevan hitaampi kuin nuo muut pinoamis tavat. Johtuuko huonosta datasta vai onko säädöissä jotain vikaa?

4. Photoshop ei suostu aukaisemaan iiriksen tekemää tiffiä, eli miten saan ulos 16bittisen kuvan tuosta niin että saan sen photariin? (Photoshop cc)

2. Globalia tarvitaan oikeastaan vain kiertyvälle kuvalle. Siksi hidas. Yhden tähden tai alueen valinta toimii
hienosti jos näkymä ei radikaalisti muutu kuvien välillä. Muistitko ladata 1. kuvan ennen aluevalintaa?

4. Jos talletat File/Save:n kautta, niin ei pitäisi olla ongelmia. Clipmin muistettava ensin. Komentoriviltä ei
tiff-talletus kai onnistu.