Supernova galaksissa M65

Aloittaja Iiro Sairanen, 22.03.2013, 10:07:33

Iiro Sairanen

Muuttujalistalle tippui tieto, että M65:ssa on posahtanut supernova. Kirkkautta tällä hetkellä noin 15.6 ja kirkastumista odotettavissa.

EDIT: Modet varmaan siirtänevät tämän oikealle alueelle...
--> http://deepsky.arkku.net <--

Toni

Jos nousee 14 magnitudin paremmalle puolelle, niin kokeilen havaita 200/1000 newton-putkella. Jos ei, niin jätän suosiolla tämän kuvaajille, ja pimeiden taivaiden alla oleville visuaalihavaitsijoille.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

mickut

Tässä croppi viimeyöltä:

10x5min valotukset, ei kohinanpoistoa, histogrammia säädetty (eli ei lineaarinen):

Supernova M65

WO FLT-110, 0.8x redu, SXVR-H18, Baader L-filsu.

-Antti

Tämän kuvan pitäisi olla lineaarinen, koska tein kuvalle vain PhotoShopin Levels-käyrän säätöä. Kuvassa on L (5x10min) + R (6x5min) + G (5x5min) + B (6x5min) valotukset, mistä tulee yhteensä 2h15min kokonaisvalotus. Kuvattu GSO 10" RC-putkella lyhentimellä varustettuna (=1434mm polttovälillä) käyttäen QSI 583ws CCD-kameraa (LRGB-suotimet Astrodon Gen 2). Teen "kauniin kuvan" sitten myöhemmin eli tässä tulee ensin vain raakavedos mahdollista 2013am supernovan kirkkauden määritystä varten. Kertooko joku, kuinka tuosta kuvasta saisi SN:n kirkkauden määritettyä (olisi mukava tietää)? Kuva on otettu 23.3.2013 klo 20:19 - 22:44 ja 100%crop, mistä näkee tämän hetken kollimointivirheen putkessani...  :grin:

einari

Tuli tieto supernova(ehdokkaasta) ja pääsin sitä kuvaamaan.
Valitettavasti pilvilauttoja oli sen verran että saalis jäi näin lyhyeksi.
No supernova kuitenkin näkyy ja luminanssikanavasta sain tähden kirkkaudeksi noin 16.0 - joka vastaa aika hyvin muita arvioita.

___
Tapio

Ransu

Tässä yöltä kuva tuosta supernovasta C14:lla, 13x180s. Aika himmeä tuo taitaa vielä olla. Yritin ensin tätä visuaalisesti, mutta taustataivas oli utuinen eikä koko galaksista meinannut saada mitään selvää. Kuvassa kuitenkin näkyy ihan hyvin.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 24.03.2013, 19:56:45

Kuvasin tätä 150 mm Newtonilla. Tuli esiin, vaikkakaan ei kovin kirkkaana:

Negatiivikuvassa erottuu selvemmin:

Tal 150P + Atik 383L 17 min L-kanavaa.

Tämä on "Hauho-kollimoitu" Newton  :cool:. Kuvasin kaikki kanavat, mutta "kaunis" kuva saa jäädä myöhemmäksi. Pitänee ensin ilmoittaa havainto Rochesteriin.
Oli muuten upea tähtikirkas yö lankalauantaina. Ei kuutamoa ja, kun on kylmää, ei ole siitepölyä sun muuta ilmassa. M13 erottui hyvin paljain silmin.

Jorma M.
Kangasala

Katselin omasta kuvastani sopivan himmeitä verrokkitähtiä ja vertailin niitä Stellariumin kirkkaustietoihin. Tuon mukaan supernova olisi ollut noin 16 magnitudia omalla kuvaushetkelläni. Se lupaamani "kaunis" kuva meni tähän "M65, M66 ja NGC3628" ketjuun.

Nurinniska Observatory

Kuvasin tätä 29-30.3 yhteensä viiden tunnin verran. Supernovan kirkkaus ei mitenkään silminnähden muuttunut vuorokauden aikana osavalotuksia katsomalla.  Kuvassa on säädetty ainoastaan leveleitä.

Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää

Jurassic

Onpas makeet kuvat noilla isoilla vehkeillä kuvattuja!! Enpäs ennen ole kuvannu supernovia ja visuaalisesti en erottanut sitä. Kerta se on ensimmäinen.
Yllätyin kuitenkin että nova tallentui kennolle melko helposti. Aluksi luulin sitä kuumaksi pikseliksi, piti tarkista kaiken varaksi.
Omegon eq5
Canon 1200D full spectrum mode

Kaizu

Kai Forssen

einari

Kuvasin tällä kertaa supernovaa hieman pidemmällä valotuskella ja mv-kameralla.
Tässä hieman curves&levels:llä kaunistettu versio.
Sain kyllä supernovan kirkkaudeksi 16.3, vaikka supernovan odotetaan kirkastuvan. Samanlaisen tuloksen olen nähnyt myös muualla.

___
Tapio

PetriKe

Minä myös ja ihan takapihan putkella! Valotusta 17 x 3 min. Keli oli ihan kohtalainen.

Bin 2x2, 100% resoluutio.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Iiro Sairanen

Olipahan huippukeli viime yönä deepsky-havaintoihin. Havaitsin yön alkuun tunnin verrran M65:sta ja supernova näkyi melko vaivatta 18" putkella. Mukava määrä yksityiskohtia irtosi myös itse galaksissa, joskaa ei helposti.
--> http://deepsky.arkku.net <--