Aurinko -2013

Aloittaja MattiH, 21.01.2013, 11:02:07

« edellinen - seuraava »

Lithos

Nyt kun on pidemmän ajanjakson ollut sellainen keli että joka päivä on päässyt vilkaisemaan niin yllättävän nopeaa tuo aurinko pyörii, voi olla että komeampi tavara on vain taas piilossa.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Timi

Kokeilin tänään ekaa kertaa 120 mm refractorilla heijastaa valkealle levylle aurinkoa mutta eihän siinä näkynyt mitään erikoista vaikka ajelin tarkenninta edes takas  :undecided:, arvelin että toimiiko tuo menetelmä edes pilkuille mutta taitaakin olla hiljainen päivä niiden suhteen?

Timi

#92
Lainaus käyttäjältä: Timi - 26.05.2013, 18:35:16
Kokeilin tänään ekaa kertaa 120 mm refractorilla heijastaa valkealle levylle aurinkoa mutta eihän siinä näkynyt mitään erikoista vaikka ajelin tarkenninta edes takas  :undecided:, arvelin että toimiiko tuo menetelmä edes pilkuille mutta taitaakin olla hiljainen päivä niiden suhteen?

Korjausta edelliseen että tulihan ne pilkut nyt komeasti esiin okulaarin kautta, yritin ensin "ahnehtia" pelkällä kulmapeilillä suurta kokoa levylle...
Hyvin on havaittavissa kelin vaihtelukin tuolla tavalla.

Kuva A4 paperipinnalta:




CSB

Aurinko tänään klo 10:51 ja 10:53, 29 ruuttu, 8 pinottu Photarin kansa ja lopu Irfanview.

ASA 400, valotus 1/800 Linssi CSB/PE 800/90 + 2x Zuiko teleconverter.

CSB

Aurinko tänään klo 10:59 - 11:02 / 35 ruuttu, 7 pinottu Photarin kansa. Loppullinen versio Irfanview.

Linssi CSB/PE 800/90 + 2x Zuiko + 2x Hoya teleconverter. ASA 400, valotus 1/640


CSB

Aurinko tänään klo 7:40 - 7:43 / 17 ruuttu, 10 pinottu Photarin kansa. Loppullinen versio Irfanview.

Linssi CSB/PE 800/90 + 2x Zuiko + 2x Hoya teleconverter. Baader AstroSolar folio, ASA 800, valotus 1/640


CSB

Aurinko tänään, Meade CSB/PE, 800/90 + Hoya ja Olympus 2x teleconverter.

ASA 800 valotus 1/500, 6 ruuttu pinottu Photarin kansa ja Irfanview viimesteli 

Eager

Sain tänään Juhannuksen kunniaksi askarreltua aurinkosuodattimet ja heti piti päästä testaamaan.



Canon 1000D polttotasolta. Klo 19:32 JKL



Web-kamera ja 5x barlow. Klo 19:14 JKL

Ei jää yhteen kertaan tämän kohteen kuvaus...
SkyWatcher 10" NEQ6 Canon 1000D

ilpo_T

Oli mahdollisuus kokeilla kameraa lainaputken perään juhannuksena, joten ns. ensimmäinen aurinkokuva ilman kameralinssiä.
Aika rankalla kädellä annettu piiskaa Lightroomissa, mutta itseni ainakin yllätin positiivisesti.

Putkena TS:n 70/900 linssi, Canon 5d mk2
iso320 / 1/1000 valo


Midsummer sun by patteri, on Flickr

CSB

Aurinko tänään klo 8:10:23 ja 8:11:11, 29 ruuttu, jpg tiedosto pinottu RegiStax 6, viimestely Irfanview ja PS.
Refraktor CSB/PE, 800/90 + Vivitar 3x converter, jalusta Meade LX50. ASA 400, valotus 1/200, M/V

RegiStax ei suostu pinotta tif tiedosto tai muutettu tif jpgeelle. Kuvan nyt suora jpg ja ei tule mitä ongelma



monni

Kannattaa ehdottomasti opetella PIPP jolla .mov video käsitellään .avi muotoon ja sitten se .avi käsitellä AutoStakkert!2 -softalla. Rexistaxin kanssa mulla loppui hermo ja huumori, vaikka olen aika rauhallinen kaveri.

JPG pakkaa kuvat turhaan heti suoraan valmiiksi "huonoksi".

Tosin en tiedä saatko kamerallasi videota kuvattua?


EDIT: jos tulet Cygnus tapahtumaan niin voin demota koko prosessin omalla putkella + tietsikalla step by step miten minä sen teen. Ei mun kuvat kovin hienoja tietty ole, mutta olen huomannut että tämä käsittelypolku mitä käytän (PIPP -> AS!2 -> Photoshop CS5) on tosi suoraviivainen ja toimiva.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

CSB

Ikävä kyllä en pääse Cygnus tapahtuma, kiitos PIPP tieto. Tutkin vakavasti se  ja varma heitan joskus kysymys Monnille. Kuva oli EOS 400 mutta on myös 500 missä on video. Juuri sen mov tiedoston takia en ole paljon otanu video.

kjj

Lainaus käyttäjältä: monni - 25.07.2013, 09:21:47
Rexistaxin kanssa mulla loppui hermo ja huumori, vaikka olen aika rauhallinen kaveri.

Itse nykyään pinoan kuvat AS!2:lla ja käytän Registaxia lopuksi wavelettien säätämiseen, jossa käytössä se on mielestäni oleellisesti AS!2:ta parempi.

Itsellä hermot paloivat lähinnä Registaxin onnettomasti toimiviin kohdistusalgoritmeihin. Tai sitten en vain osaa.

Eager

#103
Aurinko tänään 28.7.2013 Jyväskylässä klo 15:04...15:27. Kuvat ei ole pinottuja vaan yksittäisiä ruutuja. Aurinkosuodatin visuaalikalvoa.

Canon 1000D polttotasolta


Web-kamera


Web-kamera ja 5xbarlow


Web-kamera ja 5xbarlow


Web-kamera ja 5xbarlow
SkyWatcher 10" NEQ6 Canon 1000D

Timpe

Näytti tulevan niin teräviä yksittäiskuvia, että seeing on ollut normaalista parempaa tasoa sielläkin kulmalla. :rolleyes:
(Meteobluen seeing-ennuste kertoo saman asian myös Hyvinkäälle, kun ennustekartat täyttyvät "vihreästä kelistä".)
- Timo Inkinen