Dobson-kaukoputken keventäminen

Aloittaja jame1967, 11.11.2012, 13:35:24

« edellinen - seuraava »

jame1967

Olen saanut vanhan dosonkaukoputken , joka on aika painava . Se on itse rakennettu valmiina ostetun pää- ja apupeilin ympärille .
Putki on 300 x 1500mm lasikuituputki tukevalla filmivaneri dobsonjalustalla .

Olen sillä jo pari kertaa päässyt tiirailemaan ja kuuta , jupiteria , orionia , andromedaa ja lyyrankin löysin .
Siis nuori aloittelijahan ( 45 v ) tässä ollaan eikä ole mitään ylisuuria odotuksia  mitä putkella näkee .

Mutta siis paino on ongelma , jalusta ja putki on niin painava että siirrettävyys on ongelma , omaan pihaan jaksaa juuri ja juuri kantaa
jalustan ja putken erikseen . Omassa pihassa on näkyvyys aika paljon rajattu , lähes joka suunnassa on isoja puita jotka jossain
vaiheessa yötä blokkaavat jonkun kohteen .
Pidemmälle ei siis viitsi kuljettaa , eikä putki edes mahdu henkilöauton kyytiin .

Tosi tukevahan toi putki muuten on ja peili siis 200mm ja olikohan se jotain 1450mm polttoväliltään .
Aikeissa siis olisi rakentaa kevyempi jalusta putkelle .  Olisiko hiilikuitu paras vaihtoehto jalustan raakaaineeksi , " tekisi mieli opetella hiilikuitua työstään ".
Kärsiikö tukevuus keveillä raakaaineilla paljon eli alkaako täriseen vaikka akselit olisivat mahdollisimman suurilla ympyröillä 300 mm
ja pohja n.500 halkaisijalla .
Ajatuksissa olisi samantapainen kuin esim. Allarin isommila putkilla eli laatikko pääpeilillä ja luurankorakenne alumiiniputkista ,
ilmeisesti joutuu silloin kollimoimaan joka kerta kun putken kokoaa vai ?
Etsin myös ärsyttää kun se on putken suuntainen eli siihen haluan kulmapeilin , ei vissiin mikään ongelma , olen lukenut että muutkin
ovat sellaisen tehneet .

Antakaas vähän vinkkejä kenellä kokemusta varsinkin hiilikuidusta . Ja vielä onko hiilikuituisia osia valmiina saatavilla esim 300mm
halkaisijalla olevaa putkea tai nelikulmaista 400 x 400 .

mistral

Täällä on yhden koulukunnan putkista kuvia, eivät taida olla kaikkein kevyimpiä: http://webstertelescopes.com/index.htm

Timpe

Google haku toi tämän tuloksen: http://www.exelcomposites.com/English/Products/ExelStandardProfilesandTubes/RoundTubes/2325mm/tabid/7772/language/en-US/Default.aspx (Exel valmistaa niitä hiihtovälineitä ja toimittaa näemmä hiilikuitumateriaaliakin eri muodoissa.)
Myös täältä voisi kysellä: http://www.csi-composites.fi/csi/hiilikuitulevyja-suoraan-varastosta (Tuo firma on tämän ketjun mukaan palvelualtis, suhteellisen edullinen ja siksi suositeltava liike.) Toinen linkki vastaavaan olisi Kevra: http://www.kevra.fi/fi/Tuotteet/Hiilikuituprofiilit/Hiilikuitulevyt/
Myös täällä foorumilla aiemmin keskusteltua kannattaa lukea: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=1791.0

Jos kyselet liikkeistä hiilikuitumateriaalin hintoja, niin kysyisitkö samalla suurten hiilikuituputkien hintaa? Siis sellaisten, mitä voisi ajatella käyttävänsä putkimateriaaliksi isoon Newtoniin (halkaisijat 250...400mm väliltä, pituus parisen metriä ja seinävahvuus noin 4-5mm?). Tuollaisen hankinta saattaisi kiinnostaa täälläkin putken paranteluun, kun tuo nykyinen Sonotube-kartonkiputki on turhan taipuilevaa materiaalia kuvauskäyttöön. (Saaneeko tuota suuruusluokkaa mistään, kun nuo webbi-hinnastot kertovat vain 10...100mm "hituputkien" hintoja? Vai nouseeko suuren hiilikuituputken hinta jo useisiin satasiin, jotta niitä ei kannata hankkia?)
- Timo Inkinen

jame1967

Juu kiitti vaan vastauksista , olimpas laiska ei taaskaan tullut mieleen itse googlettaan tai käyttää hakua täällä .
Mutta lähinnä olisin kiinnostunut kokemuksista ketkä ovat hiilikuidusta putkia väsänneet .
Timpelle terveisiä pistän hintatietoo vaikka tähän kaikkien muidenkin nähtäväksi , kun kerkeen kysyyn .
Minäkin saattaisin tehdä putken yhtenäisestä putkesta ilman luuranko rakennetta , eikös yleensä yksinkertaisin
rakenne olisi paras , jos tosiaan hinta ei nouse pilviin .

mistral

Minäkin tekisin yhdestä pitkästä putkesta, edellyttäen että mahtuu autoon, jos on tarkoitus kuljettaa. Ja tekisin lasikuidusta, on meinaan luja materiaali, muistaakseni jonkun Volvon takajouset on lasikuitua  :wink:

allar

Tässä linkki Antti Niskasen rakentamasta 40cm hiilikuituputkesta: http://uuki.kapsi.fi/cf16in.html

Lisäksi taannoin Tähdet- ja avaruudessa [4/2012] esiteltiin itse tehty hiilikuituputki joka tehtiin keittiön pöydällä ilman kummempia uunituksia ym. välineitä.
Allar Saviauk

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: mistral - 11.11.2012, 21:18:24
Minäkin tekisin yhdestä pitkästä putkesta, edellyttäen että mahtuu autoon, jos on tarkoitus kuljettaa. Ja tekisin lasikuidusta, on meinaan luja materiaali, muistaakseni jonkun Volvon takajouset on lasikuitua  :wink:
Mistähän Volvosta mahtaa olla kyse?

Kaizu
Kai Forssen

mistral

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 12.11.2012, 06:27:19
Mistähän Volvosta mahtaa olla kyse?

Yritin googlettaa, mutta suomenkielellä ei tärpännyt. Ruotsiksi löytyi joku nettikeskustelun paikka, kyse on 960 mallista:

är din bil en 95:a som du säger, så kan du bara i så fall sänka den fram med vanliga sänk fjärdrar .. har du delad bakaxel så måste du skaffa en ny typ glasfiber fjäder till bakaxeln.. den e inte billig o den e SVÅR o sätta dit.. inget man gör hemma i garaget precis.. fjädern går längs med hela bakaxeln o ska typ pressas dit.. så ska du sänka den så lämna in den till volvo..

Kaizu

Uskottava se on. Löytyi jopa ruotsinkielisestä Wikipediasta.

Kaizu
Kai Forssen

jame1967

Laitoin tossa äsken kevralle hintatiedustelun , laitan tänne muidenkin saataville kun saan hintoja .
Jos valmiit osat ovat kalliita täytyy harkita josko harjoittelisi hiilikuidun laminointia itse , lasikuitua on joskus tullut laminoitua , ei kai ne
paljon eroa .
Koitin googlettaa hiilikuidusta laminointi ohjeita , en löytänyt  , olisko jollakulla pistää suomenkielisiä ohjeita "linkkejä" tänne .


Timo Kuhmonen

CN foorumilta saattaisi löytyä vinkkejä? Ainakin tässä ketjussa on mm hiilikuitu osien teosta juttua:
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/2360748/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1

rekisteröitymistä vaatii, että kuvat näkyy...

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: jame1967 - 24.11.2012, 18:12:13
Koitin googlettaa hiilikuidusta laminointi ohjeita , en löytänyt  , olisko jollakulla pistää suomenkielisiä ohjeita "linkkejä" tänne .
Y-tubessa on putken valmistamisesta pätkä, tosin tekevät jotain 50mm / 1000mm putkea ..  (englantia puhuvat):
http://www.youtube.com/watch?v=8_pjRzYwp6o
Timo Kantola

eruppa

Jouluterveisiä täältä Porista!

Jalustojen suhteen on jalustamallista riippumatta huomattava seuraavaa.

1. Kaukoputken kokoon suhteutettuna kevyt jalusta, oli sitten dobson tai muu, on havaitsemisen kannalta viheliäinen väline. Jos putki on iso, tulee jalustankin olla riittävän massiivinen. Nuo kevyet rimpulajalustat kehittävät kyllä" luonnetta ja sanavarastoa".

2. Havainnoinnin kannalta hyvä jalusta on yleensä aika painava ja hankalasti liikuteltava.

Jos tarvitset mukavasti autossa kulkevan kevyen kaukoputken, hanki esim. Maksutov, Ursan kautta Skymax 102 tai Skymax 127. Niissä on aika hyvä optiikka, mutta jalustat ovat mallia "rimpula", eli sopivat parhaiten satunnaisiin havainnointeihin hyvässä katseluympäristössä.Jos sellaisen hankkii, kannattaa itse tehdä tukevampi jalusta esim. kovapuusta.

Tuollaisen ison dobsonin siirtelyyn sopisi mielestäni nokkakärry. Se on halpa hankinta, mutta siihen pitää asentaa U-palkkijatkokset kuormanokkaan ja sitten esim. lasten polkupyörästä tai vastaavasta otetut isommat pyörät ulkokäyttöön.Niiden pyörät ovat yleensä sisäkäyttökokoa.

Kulmaprismalla varustettua etsinputkea on hankala löytää ja jos löytyy, ovat hinnat huikeita.Lintubongareille myydään pieniä maakaukoputkia, joista hyvät maksavat yli 1000 euroa, mutta halpismalleja myi ainakin paikallinen Lidl joulun alla noin 60 eurolla.Niissä on 45 asteen kulmaprisma, joten lähellä zeniittiä olevat kohteet löytyvät helpommin kuin suoralla etsimellä. Niissä tuskin on hiusristikkoa, joten sellaisen joutuisi itse tekemään.Laatukaan ei varmaan päätä huimaa, mutta etsintähän käytetään vain kohteen hakemiseen, ei tarkailuun.Oma hius on hyvää materiaalia hiusristikkoon. Itse en ole tuollaista etsintä kokeillut, mutta ehkäpä jollakulla olisi kokemuksia siitä, toimiiko tuollainen halpa lintubongarikaukoputki kuinka hyvin etsinputkena.

yst. terv. Porin Erkki 

mistral


eruppa

Hei!
Löysitpä mielenkiintoisen etsimen. Jos sellaisen hankit, olisi mukava kuulla käyttökokemuksia. Nuo zeniitin lähellä olevat kohteet ovat perinteisellä etsimellä tosi hankalia hakea, vaatii sirkusakrobaatin taitoja ja notkeutta.

Minulla itsellä oli suunnitelmissa nokkakärryn hankinta putkijalustan siirtelyyn. Ehkä kottikärryn pyörät olisivat halpa ja vankka pyöräratkaisu nokkakärryn ulkokäyttöön. Pyörät voisi kiinnittää tuplamuttereilla sopivaan kierretangon pätkään. Kierretangon taas saisi kiinnitettyä parilla pakoputkiklemmarilla itse kärryihin.

Tuttu terveyskeskuslääkäri, jonka luona olen käynyt "vuosihuollossa" jo yli 10 vuotta suositteli huonontuneen ristiselkäni takia raskaista nosteluista luopumista. Sen takia ostin Skymax 127GOTO-maksutovin, jonka alumiinijalusta on tosiaan surkea, kun on tottunut kunnon jalustaan. Luultavasti rakennan putkelle ensi kesänä kovapuusta kunnon kolmijalkajalustan. Kunnolliset puujalustat maksavat nettikaupassa satoja euroja.

Tuolla vanhalla putkella on syvän taivaan kohteiden katselussa selvä ylivoima tuohon pikku-maksutoviin nähden. Sen valonkeräyskykyhän on vain noin kolmasosa 200 mm peilin vastaavasta.
Vinkkinä sanoisin muuten, että Härän tähdistön rapusumu on erinomainen testikohde 200 mm teleskoopille. Sumu on helppo löytää Aldebaranin ja Hyadien avoimen tähtijoukon avulla. Jos sumua ei löydy tai se näkyy vain epämääräisenä tuhruna, ei vaativampia kohteita kannata haeskella. Jos sumusta näkyy hiukankin yksityiskohtia, on katselusää hyvä.

Hyvää Uutta Vuotta 2013 ja hyviä katselusäitä toivotellen Porin Erkki