Helios Quantum 4 15x70

Aloittaja Kokkonen, 15.08.2012, 21:04:25

« edellinen - seuraava »

pappa

Sujautan seuraavanlaisen tarinan tähän säikeeseen, tämä parantaa kiikarilla tehtäviä havaintotoimia. Itse aloitin käytön Manfrotto 055 ja RC128 videopäällä, nämä vastaavat melkolailla Culman konseptia. Kyllästyi "liukuvan" keskiputken ja melko hentoisen jalustan tutinoihin, lisäksi videopääni oli heikko liikkumaan tasaisesti ja yleensä jalusta alkoi kallistua tai kaatua kampea käännellessä.

Itselläni on lintukaukoputkelle Manfroton 028 tuplajalka (ensimmäiselle pätkälle) ja 501HDV videopää, joka on oleellisesti järeämpi ja ennen kaikkea kunnolla vaimennettu tasaisesti liikkuva. Ongelmana vain oli kiinnityspalikan (väline jalustaan) erilaisuus. En juurikaan pidä edestakaisin ruuvailusta joten ostin toisen kiinnityspalikan isompaan videopäähän. Palikan hinnalla olisi saanut Kiinalaisen jalustan, se maksoi 75€. 501HDV pään kiinnitys on dovetail tyyppinen, tutinat loppuivat ja nyt kiikari pysyy vakaasti paikallaan, eikä jää tärisemään kääntämisen jälkeen. 028 jalustan veivattava keskitolppa on huomattavasti jykevämpi kun vapaasti kiristimen varaan lukittava keskiputki.

Korostan siis seuraavaa (jonka kyllä tekevät kaikki aihetta sivuavat kirjatkin): Hommatkaa kunnon jalusta, se painaa ja on hieman hankalampi kuljettaa, mutta ei tutise!

Hieman filosofista pohdintaa kiikarista, nyt kun käyttöaikaa ja varsinkin talvea alkaa olla takana. Tarkennusmekanismi on ilmiselvästi tehty leudompiin olosuhteisiin, sen jäykkyys pakkasella on ilmiselvä indikoija tälle diagnoosille, vain paljain käsin onnistuu ja ihan tosissaan saa vääntää, pelkään päällyskumin puolesta joka kerta. Kiikarit ovat pinnoitetut sinisellä kalvolla, se on tähtioptiikan valotasapainotuksen merkki, ne myös on tehty kaappaamaan jokikinen fotoni joka aperatuurin puitteissa putkeen sujahtaa. Päivänvalokäytössä kiikarit toimivat jos katselee tummaa taustaa vasten, taivasta vasten kaikki palaa puhki, eli katsellaan pelkkiä siluetteja. Armollinen myötävalo voi muuttaa tämän ihan toiseksi.  Tonnin lintukiikariin ja kahdentonnin lintukaukoputkeen on matkaa.

Kahden silmän katselulla nämä kiikarit ovat kuitenkin nautinto omassa tarkoituksessaan. eli yö taivaan tarkastelussa. Jalustan tukevuutta ei voi liikaa korostaa
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: pappa - 29.01.2014, 10:15:12
Kiikarit ovat pinnoitetut sinisellä kalvolla, se on tähtioptiikan valotasapainotuksen merkki, ne myös on tehty kaappaamaan jokikinen fotoni joka aperatuurin puitteissa putkeen sujahtaa.

Mistä ihmeestä tässä on kysymys?

pappa

En osaa ihan tarkasti sanoa detaljeja, mutta taivasoptiikka on pinnoitettu kalvoilla joissa on sininen sävy jos katsoo linssiheijastetta sivusta. Päivänvalo-optiikassa taasen on vihreä tai punainen kalvotus. Kaiketi johtunee valon säteiden laadusta, eli sininen: Mahdollisimman paljon valkoista valoa. Vihreä tai punertava: Digikamerasta tutusta suodatuksesta jossa vihreää on kaksinkertainen määrä punaiseen ja siniseen verrattuna. Eli päivänvalon spektrien mukainen tarvitsee erilaista tasapainotusta kun yön sävyt.

Sen tiedän että päivänvalossa esimerkiksi lintujen sulkien värien kontrastiin vaikuttaa suuresti laadukas optiikan pinnoitus. Sen lisäksi että huippulinseillä ja niiden erikoisilla lasin koostumuksilla/hionnalla vaikutetaan apokromaattiseen polttopisteeseen (kaikki värit samassa polttopisteessä) on kalvotuksella merkitystä erillaisten heijastusten ja päivänvalon sävyvaihteluiden suhteen suuri merkitys. Erityisesti hämärtyvässä illassa jyvät erottuvat akanoista. Valon vähentyessä laatulinssi säilyttää kontrastin ja terävyyden, vähemmän laadukkaassa värit alkavat puuroutua terävyys hävitä.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

monni

Lainaus käyttäjältä: pappa - 30.01.2014, 13:03:06
En osaa ihan tarkasti sanoa detaljeja, mutta taivasoptiikka on pinnoitettu kalvoilla joissa on sininen sävy jos katsoo linssiheijastetta sivusta. Päivänvalo-optiikassa taasen on vihreä tai punainen kalvotus. Kaiketi johtunee valon säteiden laadusta, eli sininen: Mahdollisimman paljon valkoista valoa. Vihreä tai punertava: Digikamerasta tutusta suodatuksesta jossa vihreää on kaksinkertainen määrä punaiseen ja siniseen verrattuna. Eli päivänvalon spektrien mukainen tarvitsee erilaista tasapainotusta kun yön sävyt.

Minulla on nyt vaikeuksia ymmärtää tätä. En voi mitenkään uskoa että pinnoitteen väri sitä sivulta tarkasteltaessa olisi merkittävä asia, ainakaan vaikka valintaperusteeksi kun hyvää kiikaria tähtikatseluun valitsee.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

avanti

Googletin sanalla linssipäällysteet, ja heti sain tietoa että linssipäällysteet estävät heijastukset vastavalossa. Taitaa riippua vain valmistajasta, minkä värinen linssipäällyste on? Enkä usko että sillä sen enempää merkitystä on.

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

kimmopaasiala

Onko nuo päällysteet edes oikeasti minkään värisiä vai onko kyse vain optisesta ilmiöstä joka saa ne näyttämään värillisiltä?
Helios Quantum 4 15x70 kiikarit, Canon 1100D kamera.

maukkaK

Jossain muistaisin nähneeni maininnan, että vihreä olisi parempi kuin punainen.  Tarkoitus tuolla päällysteellä ei ole värittää näkymää, vaan parantaa linssin valonläpäisyä (siis ehkäistä heijastuksia).  Mahtaisiko tuo väri riippua jotenkin pinnoitteen paksuudesta, en tiedä?
Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8

Kaizu

Halpakiikareissa olen nähnyt käytettävän voimakkaan punaisia linssin päällysteitä. Linssi heijastaa merkittävän osan punaisesta valosta takaisin ja kiikarin kuva on selkeästi vihreämpi kuin paljain silmin katsoessa. Ihmettelin syytä tällaiseen ja olin jopa sen keksivinäni, värikorjaukselta ei vaadita niin paljon kun blokataan punainen väri pois. Vähän sama ajatus kuin fringe killer suotimessa.

Kaizu   
Kai Forssen

Timpe

Kaizun lausunto on tuossa varmaan lähimpänä totuutta, ks. esim. Binocular FAQ täällä:
   http://www.bigbinoculars.com/faq.htm#11
Is "ruby" coating available on your binoculars?
No. First of all, the coating has nothing to do with the mineral ruby. Some manufacturers filter red to compensate for poor-quality optics. By eliminating red from the spectrum, the optics appear to do a better job of minimizing color abberations- but gives the view through the binocular an unnatural greenish cast. Steer clear of "ruby" coating- it's simply a gimmick with no redeeming qualities. We've seen ads from unscrupulous vendors that claim magical "night vision" properties for their "ruby-coated" binoculars - "no batteries required". Rubbish...


Myös täällä varoitellaan punaisesta linssiheijastuksesta näin:
" Keeping stray light from bouncing around and spoiling the light you want to see is very important, but beware ruby coated lenses... These were meant for bright daylight applications and will rob astronomical binoculars of the light they seek."

Totuuden siemen tuossa viimeisessä lauseessa, sillä jos uskotaan tätä sivua... http://www.americanrifleman.org/Coatings
...niin tuollainen punahehkuinen päällyste syö eniten juuri vihreää valoa (tässä yhteydessä kannattaa muistaa, että ihmissilmä on herkin juuri vihreän valon aallonpituudelle ja punaheijastuksella varustettu kiikari syö juuri tältä alueelta sen himmeän ds-kohteen fotoneita eniten):
"Many believe that the quality of AR coatings can be determined by the color of light reflected from the surfaces. Perhaps, but to do so with any certainty requires considerable expertise. The color seen is not that of the coating material itself, which is colorless, but t­he reflective color or combined reflective colors of the wavelengths of light for which the coating is least effective. For example, a coating that is most effective in the red and blue wavelengths will produce a green reflection. Conversely, if the coating is most effective in the green wavelengths, the reflection will be some combination red and blue, such as magenta. The reflections coming from single-layer coatings of magnesium fluoride usually range from pale blue to dark purple. While the colors reflecting from the latest multi-layer coatings can be almost any color of the rainbow, with different colors showing on various optical surfaces throughout the system, a bright white (colorless) reflection usually indicates an uncoated surface."
- Timo Inkinen